Gå til innhold

Hvem er jeg da tro :-)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg er sikkert på villspor' date=' men jeg tror det er en Ameletus inopinatus(børstedøgnflue)[/quote']

 

Veldig fint om du skriver hvorfor du tror det er en inopinatus. Det er lærerikt og det blir diskusjon av det, som er enda mer lærerikt.

 

Litt info om nymfestadiet til A. inopinatus:

Meget rasktsvømmende art med 1-årig livssyklus. Arten er i Sverige funnet opp til 900 m.o.h. I motsetning til andre døgnfluer så har denne arten en betydelig tilvekst i vinterhalvåret. Den er en karakterart for nordlige, raskt rennende vann med et bunnsubstrat som domineres av større steiner. Den er også påtruffet i større, vegetasjonsfattige fjellsjøer der den bl.a. utgjør et verdifullt byttedyr for ørret (Engblom & Lingdell 1983). Arten sitter oftest på siden av store steiner eller i vegetasjonen. Larven er kjent for å vokse om vinteren under isen og arten klekker om våren når isen smelter

 

kilde: http://www.fylkesmannen.no/digimaker/documents/mvahe-rapport-1999-03_le3xEl1688303.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, kom det litt nytt stoff. Kanskje det er A. Inopinatus :D Det hadde vært moro så slipper jeg å leite etter den når jeg skal ta bilde :-) Det er i hvertfall ikke noen fuscogrisea, det er jeg sikker på nå. Har tatt masse bilder av den i år og den likner ikke denne i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...