Gå til innhold

Minicaddis 20.04.05


Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Må vel ikke være en vårflue :) Finnes mye merklig som spretter opp fra myrbunnen sikkert. Men det finnes jo noen små sølv/gråfargete vårfluer som kan klekke rimelig tidlig. Tok ett raskt søk på nettet og kom frem til at det kan være en Lepidostoma hirtum om det er no spesielt spennende. Men du kan jo se om du finner noen bilder av den varianten på nettet og sammenligne. Men helt seriøst sånn uten videre lnger det vel på en Brun Gulløye :) men trur neppe de trives så godt i vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Alf Rønneberg sine oppservasjoner fra Osloområdet har han ikke oppservert voksne vårfluer i fiskemager før i slutten av juni. Det er jo ganske spennende selvom hans tall ikke er noe fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Det er jo klart den ikke er, og den strekker seg jo ikke over ett stort område. Uansett det er tidlig med vårflueklekkninger, men hvordan vil milde vintre, varmere sommere ha for en invirkning på våre insekter ? Ganske mange vil jeg tru, jeg vil vel også tenke meg at muligheten for nye arter er til stede.

 

Var vel offtopic men spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, usikker på om dette er en vårflue. Det kan ikke være en mudderflue, da? De klekker jo tidlig på våren...

 

Edit: Ligner ikke på noen mudderflue heller, i alle fall ikke på den vanligste arten i Norge (Sialis lutaria):

 

IM001940w4.jpg

 

Denne har i allefall et mye kraftigere hodeparti enn flua til Rune. Mudderfluer er vel også karakterisert av at de har veldig tydelige "nett" i vingen ("årevinger"?), og det ser ikke ut til å være tilfelle med Runes flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er muligens flere enn meg som har søkt litt rundt, men her er litt info om det jeg ihvertfall har trodd er årstidforvirrede vårfluer.

 

Alder er den engelske betegnelser på en mudderflue.

Mudderflua likner på vårfluen, men klekker om våren. Dette

forklarer hvorfor man av og til møter fluefiskere som hevder å

ha observert vårfluer tidlig på våren. Du kan skille disse to

insektene ved å se på nakkepartiet og vingene. Mudderflua har

et kraftig årenett i vingene og nakken er krummere enn vårfluenes.

På Østlandet kan du se ferdig utv. mudderfluer allerede et par

uker etter isløsningen. Larvene er aktive forut for klekkingen

og er derfor viktig ørretføde i enkelte vann. Fluemønsteret som

imiterer larvestadiet til mudderfluer er ikke så vanlige, men her

har du noe å jobbe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Vårfluer=Hårfluer leste jeg et eller annet sted for lenge siden. Navnet har kun blitt forvandlet til vårfluer pga språkelige misforståelser. Det er jo på en annen side litt ulogisk at vårfluer skal klekke på sommeren. Kanskje mudderfluer burde hete vårfluer og vårfluer noe annet. Kanskje noen kjente igjen det de trodde var en hårflue på våren da en muderflue klekket og kalte den derfor vårflue pga årstiden de trodde desse begynte å klekke på. Nei... på tide å ta helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg tenkte Gulløye da jeg så bildet i går. Men så følte jeg at det var noe som skurret med størrelse og at de klekket i vann. De gulløyer jeg har sett har vært en del større enn 7 mm. Jeg får heller ikke området rundt hodet på insektet til å stemme med det jeg ser for meg som vårflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Har funnet en del av disse de siste 14 dagene,pleier å se dem hvert år på denne tiden.

 

sorry for det dårlige bildet.fargen på flua blir litt fordreid pga blå bil :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudderflue er det ikke. Den ligner jo heller ikke så veldig på en vårflue. Jeg mistenker at Hr. JK er inne på noe når han sier Gulløye, men vi har fler arter gulløye i Norge. Gulløye hører jo till blant nettvingene, men det er det også flere andre innsektsgrupper som gjør. Nettvingene kjennetegnes ved det kraftig utviklede nettverket av ribber i vingene, som er gaffeldelte i endene (vanskelig å se på bildet).

 

Jeg tror nok svaret er å finne blant nettvingene, men kjenner dem ikke godt nok til å artsbestemme akkurat denne krabaten. Min oppfordring Rune er at du sender et godt bilde til http://www.entomologi.no/ Der kan man sende inn spørsmål om insekter. Skal blir morro å se om vi klarer å finne utav dette.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...