Gå til innhold

Årets regler for Renaelva


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er "Renaelva" virkelig så konfliktfyllt eller er det rett og slett litt mye synsing og for lite fakta?

Konfliktfyllt er vel ditt ord, men at det foregår utstrakt tjuvfiske i Søndre Rena, er fakta og ikke synsing.

Det går jo knapt èn dag, uten at flere ulovligheter er observert av pålitelige personer.

Gunnar B skrev:

"Vet at åjff tidligere har tilbudt seg å gå oppsyn for en sum i året, noe som ble avvist.

Tror faktisk ikke det komunikasjon mellom utmarksrådet og åjff i det heletatt nå.

Her virker  det som at det er sparekniven som gjelder, og slik jeg oppfatter det er

den egentlige interessen for elvas ve og vel er lik null"

Hvis partene ikke prater sammen så kan det jo skyldes uenighet eller at de rett og slett mener at oppsynet er tilstrekkelig. Hvis det skyldes økonomiske problemer så må kansje prisen på fiskekort opp? Hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fiskekort for Åmot : Kr.550,-+ kr 100,- for oppsyn.

Altså øremerke kr.100,- pr. solgte kort til fiskeoppsyn. Hvorfor ikke??? Hvis det er kroner det står på, kan vel dette være en vei å gå? ( Gjør oppmerksom på at beløpet er et eksempel ;))

Jeg er så enig, Lars Gunnar :)

Det her har jeg sagt i mange år. Vi som fisker i elva kan glatt tåle en økning i fiskekortprisen hvis det øremerkes mer oppsyn.

Litt kan jaggu vi bidra med også :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med om fiskekortet skulle bæres synligt?

Treffer du en tjuvfisker er det bare å ringe da.

Krever vel litt mer av design av kortet - ny farve hvert år f.eks.?

Jeg har vist fiskekort 1 gang på 22 år. (5-6 år siden)

Treffet på en veldig hyggelig gutt en kvell ved Glomma.

Etter en halv times tid fortalte han at han var oppsyn. Da måtte han bare se mit fiskekort. Nu jeg endelig treffet en oppsynsmann ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Eller la FRIVILLIGE faktisk få lov å gå oppsyn. Hvorfor skal alt være så vanskelig på slike steder ???

Det bunner vel i det at det koster dem penger å kurse frivillige.

Et sånt kurs er det vel for pokker en eller annen som også gjerne gjør frivillig..  Man må ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Film, ta bilder etc. og anmeld til politiet istedet... Det er vel ingen steder i Norge sønnafor Finnmark at tjuvfiske og tjuvjakt har mer "aksept i folkesjela" enn i dette området :)  NEIDA, gjelder ikke alle..

Trysil/Jordet etc. har jakt/fiske/miljøoppsyn ansatt av kommunen de.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg husker jeg påpekte for en lokal at her var det bare fluefiske......hengebrostrekningen.....han gjorde utfall mot meg meget agresivt.

Jeg tok det dog for et skinnangrep, men var klar for å ta fram gamle kunster.  Er forøvrig motstander av fluefiskesona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skulle stifte et slags "Natteravnene" for Renaelva. Jeg ville ikke vært haspelfisker og i tillegg fisket ulovlig, om jeg så Tørrfluepuristen, GunnarB, TrondEngz og Tor Arne komme ned etter elva i fluoriserende grønne jakker. Greit, det er en spøk, men det ligger noe alvor i det også.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi har desverre slike problemer over alt i samfunnet.......hvorfor ble en slått ned i drammmen, det er politiet skyld, de var der ikke........hvorfor ble det skutt et reinsdyr på dovre i mai, jo det er fjelloppsynets skyld for de var der ikke, det ble skutt en elg i Siljan

i januar......klart det kan settes skyld på en eller annen.......problemet er vel egentlig nedarvede defekter som dårlig oppførsel.....samt skolevesenet.....det går nemlig ikke å ha oppsyn overalt til enhver tid, men det kan skapes andre holdninger blandt folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har desverre slike problemer over alt i samfunnet.......hvorfor ble en slått ned i drammmen, det er politiet skyld, de var der ikke........hvorfor ble det skutt et reinsdyr på dovre i mai, jo det er fjelloppsynets skyld for de var der ikke, det ble skutt en elg i Siljan

i januar......klart det kan settes skyld på en eller annen.......problemet er vel egentlig nedarvede defekter som dårlig oppførsel.....samt skolevesenet.....det går nemlig ikke å ha oppsyn overalt til enhver tid, men det kan skapes andre holdninger blandt folk!

Barna er det viktigste her!! Hvis de lærer riktige holdninger så er mye gjort. Det er ikke så greit å være bestefar hvis man får høre at man driver med uloveligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars Gunnar.

Greier du å få til familiekort i Rena er du god. Det er ikke noe problem for meg nå. Men det kommer forhåpentlig andre etter oss. :rolleyes: Familiekort var et godt forslag, det er det jo mange andre steder, så hvorfor ikke i Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har desverre slike problemer over alt i samfunnet.......hvorfor ble en slått ned i drammmen, det er politiet skyld, de var der ikke........hvorfor ble det skutt et reinsdyr på dovre i mai, jo det er fjelloppsynets skyld for de var der ikke, det ble skutt en elg i Siljan

i januar......klart det kan settes skyld på en eller annen.......problemet er vel egentlig nedarvede defekter som dårlig oppførsel.....samt skolevesenet.....det går nemlig ikke å ha oppsyn overalt til enhver tid, men det kan skapes andre holdninger blandt folk!

Du har desverre fuldstendig rett, Staffan.

Grumpy Old Men? Nei, det er den rene, skinnbarlige sannhed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekortprisene 2010 http://www.amotutmarksrad.no/index.htm

info@amotutmarksrad.no

I Åmot selges det ett felles fiskekort i elvene Glomma, Søndre Rena, Søre Osa, Julussa og Åsta. Korttyper og priser er som følger:

·        Vanlig sesongkort                        kr 600,-

·        Sesongkort medl. ÅJFF               kr 300,-

·        Sesongkort, fylte 67 år                 kr 300,-

·        Ukekort                                         kr 320,-

·        2-døgnskort                                  kr 180,-

·        Døgnkort                                       kr 100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

vi har desverre slike problemer over alt i samfunnet.......hvorfor ble en slått ned i drammmen, det er politiet skyld, de var der ikke........hvorfor ble det skutt et reinsdyr på dovre i mai, jo det er fjelloppsynets skyld for de var der ikke, det ble skutt en elg i Siljan

i januar......klart det kan settes skyld på en eller annen.......problemet er vel egentlig nedarvede defekter som dårlig oppførsel.....samt skolevesenet.....det går nemlig ikke å ha oppsyn overalt til enhver tid, men det kan skapes andre holdninger blandt folk!

WELL. Det du sier er riktig, men din generasjon og generasjoner føre var ennå VÆRRE på tjuvfiske og tjuvjakt. Er det rart det finnes ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trysil/Jordet etc. har jakt/fiske/miljøoppsyn ansatt av kommunen de.......

Er vel fellersforeningen som lønner jakt og fiskeoppsyn. Er fullt mulig men betinger som i Trysil samkjørte grunneiere.  :)

Miljø dekkes av SNO, altså staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...