Gå til innhold

Skadet snakering


-Lars-

Anbefalte innlegg

Har ei Sage Slt 896, hvor en snakering har blitt klemt litt sammen . . .

Dette har ingen praktisk betydning, men det irriterer meg uansett nok til at jeg lurer på om noen har tips om det går å få gjort noe med det, uten å måtte bytte hele ringen ?

Har prøvd å ta bilde av den skadede ringen, men det fremgår kanskje ikke så tydelig her :

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-448-13949876574294_thumb.jpg

post-448-13949876574615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har du prøvd med en spisstang.

Da uten å skade kontaktflaten mot snøret. legg noe gummi imellom.

Ellers er det å bytte ringen. Det er fort gjort eneste ulempe er at det kan bli fargeforskjell på surringene.

Utstyr kan du låne av meg ved behov. Ellers har Nordisk riggeutstyr til gratis utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med en spisstang.

Da uten å skade kontaktflaten mot snøret. legg noe gummi imellom.

Ellers er det å bytte ringen. Det er fort gjort eneste ulempe er at det kan bli fargeforskjell på surringene.

Utstyr kan du låne av meg ved behov. Ellers har Nordisk riggeutstyr til gratis utlån.

Takk for tips, Fredrik  :)

Kanskje jeg skal prøve forsiktig med ei spisstang . . . Er litt redd for at ringen skal løsne om jeg bruker for mye kraft. Er nokså kraftig gods i disse ringene også.

Aberet med å evt måtte bytte ut snakeringen er som du sier at man risikerer annen farge på surringene, og såvidt meg bekjent har ingen fått fisk på ei stang med den type skavanker  :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kjapt innpå . . . Spisstang gjorde susen.

Ringen ble ikke som ny, men langt på vei  :D

Topp !

En SLT kan ikke ha dette... Det går utover nattesøvnen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte min sage inn til "rep" er vel så ledes garanti på stangen. Uansett. Hvis cromen har fått sprikker kan den skade linen. Det skjedde hos meg.

I verste fall kan ringen ha forårsket skader på emnet,bør skiftes.

Har skiftet MANGE sånne ringer og har opplevd skader på emnet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte min sage inn til "rep" er vel så ledes garanti på stangen. Uansett. Hvis cromen har fått sprikker kan den skade linen. Det skjedde hos meg.

I verste fall kan ringen ha forårsket skader på emnet,bør skiftes.

Har skiftet MANGE sånne ringer og har opplevd skader på emnet dessverre.

Er bare å håpe at så ikke har skjedd . . . Men det merker man vel ikke før på verst tenkelig tidspunkt, som når man har på en solid fisk  :o Har kastet med den i dag, og den tålte ihvertfall det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg leverte min sage inn til "rep" er vel så ledes garanti på stangen. Uansett. Hvis cromen har fått sprikker kan den skade linen. Det skjedde hos meg.

I verste fall kan ringen ha forårsket skader på emnet,bør skiftes.

Har skiftet MANGE sånne ringer og har opplevd skader på emnet dessverre.

Er bare å håpe at så ikke har skjedd . . . Men det merker man vel ikke før på verst tenkelig tidspunkt, som når man har på en solid fisk  :o Har kastet med den i dag, og den tålte ihvertfall det  ;D

Spørsmålet er om et slikt merke er nok til å svekke emnet så mya at det kan knekke.

Dette vet jeg ingenting om, men emnet tåler vanvittig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Emnet tåler ikke vannvittig mye hvis det har fått en skade,sier dette bare av erfaring da jeg har byttet ett par hundre ringer av dette slaget,de fleste ganger går det bra ,MEN har også sett skader i emnet pga at ringen har blitt forskyvd

fremover eller tilbake.

Du  har selvfølgelig rett i det. Jeg mener dersom merket /skaden er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent nå kansje....

Håper den klarte seg Lars.

Tror ihvertfall ikke at en evt skade på emne/snakering kom av at jeg stakk inn ei spisstang og bendte utover.

Hva som har forårsaket den deformerte snakeringen i utgangspunktet vet jeg ikke, da jeg ikke er første eier.

Svært sjelden jeg benytter så kraftige stenger, så jeg oppdaget det ikke før jeg fikk det for meg at jeg skulle selge den videre, og bestemte meg for å gjøre noen kast med den først  :-\

Nå blir sannsynligvis stanga istedet i mitt eie uvanlig lenge, siden jeg ikke er særlig hypp på å selge ei stang jeg ikke kan gå 100% god for  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Litt sent nå kansje....

Håper den klarte seg Lars.

Tror ihvertfall ikke at en evt skade på emne/snakering kom av at jeg stakk inn ei spisstang og bendte utover.

Hva som har forårsaket den deformerte snakeringen i utgangspunktet vet jeg ikke, da jeg ikke er første eier.

Svært sjelden jeg benytter så kraftige stenger, så jeg oppdaget det ikke før jeg fikk det for meg at jeg skulle selge den videre, og bestemte meg for å gjøre noen kast med den først  :-\

Nå blir sannsynligvis stanga istedet i mitt eie uvanlig lenge, siden jeg ikke er særlig hypp på å selge ei stang jeg ikke kan gå 100% god for  ;)

Ta av ringen å sjekk emnet. Som jeg foreslo først og er beste løsning.

Tror imidlertid at det har gått bra dersom det ikke er brukt kraft. 

Hva som skjedde da ringen bøyde seg i første omgang er ikke godt å si.

Men ny ring og surringer er verdt det. Kanskje det blir en liten fargeforskjell. Kanskje ikke.

DEtte er en så fin stang at jeg ville ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ny ring og surringer er verdt det. Kanskje det blir en liten fargeforskjell. Kanskje ikke.

DEtte er en så fin stang at jeg ville ha gjort det.

Tja, hvis jeg noen gang kommer til å gjøre alvor av planene om å prøve å surre stenger sjøl, så kanskje jeg tør å begi meg ut på det.

Er liksom ikke noe å begynne på når man aldri har gjort dette før . . .

Slt er som du sier gode stenger, og hva finish gjelder så har de den flotteste fargen Sage noensinne har bydd på, ikke minst i solskinn  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men ny ring og surringer er verdt det. Kanskje det blir en liten fargeforskjell. Kanskje ikke.

DEtte er en så fin stang at jeg ville ha gjort det.

Tja, hvis jeg noen gang kommer til å gjøre alvor av planene om å prøve å surre stenger sjøl, så kanskje jeg tør å begi meg ut på det.

Er liksom ikke noe å begynne på når man aldri har gjort dette før . . .

Slt er som du sier gode stenger, og hva finish gjelder så har de den flotteste fargen Sage noensinne har bydd på, ikke minst i solskinn  :D

Å bytte ringen er en fin måte å begynne med dette. Kan du sy på en knapp, kan du bytte en ring.DErsm du har surre- lakkstativ tilgjengelig.

Digger du på stangen i solskinnet. Du er en syk mann !  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger du på stangen i solskinnet. Du er en syk mann !   ;)

Det har jeg vært siden fluefiske fikk balletak på meg  ;D

Det jeg imidlertid skulle frem til er at fargen i blanksen til Slt blir såpass spesiell i sola at man/jeg stusser over det, enten jeg vil eller ikke  :D Synd man sjelden fisker i slik vær, da . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Digger du på stangen i solskinnet. Du er en syk mann !   ;)

Det har jeg vært siden fluefiske fikk balletak på meg  ;D

Det jeg imidlertid skulle frem til er at fargen i blanksen til Slt blir såpass spesiell i sola at man/jeg stusser over det, enten jeg vil eller ikke  :D Synd man sjelden fisker i slik vær, da . . .  ;D

Jeg sto å stirra inn i min første RPL 490-2  i -93. Sola lyste langt inn i grafitten. Jeg måtte nesten tørke en tåre..

Det er noe med Sage i sola. Har du sett den røde Sage LL i sola. Poetisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto å stirra inn i min første RPL 490-2  i -93. Sola lyste langt inn i grafitten. Jeg måtte nesten tørke en tåre..

Det er noe med Sage i sola. Har du sett den røde Sage LL i sola. Poetisk...   

Har aldri fått lagt mine klamme hender på ei LL, men har forstått at de hadde omtrent samme farge som zxl ?

Den har jeg, og det er ikke fritt for at man kjenner antydning til en aldri så liten årebanker når man studerer disse heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg sto å stirra inn i min første RPL 490-2  i -93. Sola lyste langt inn i grafitten. Jeg måtte nesten tørke en tåre..

Det er noe med Sage i sola. Har du sett den røde Sage LL i sola. Poetisk...   

Har aldri fått lagt mine klamme hender på ei LL, men har forstått at de hadde omtrent samme farge som zxl ?

Den har jeg, og det er ikke fritt for at man kjenner antydning til en aldri så liten årebanker når man studerer disse heller  :)

Det er her man innser at eget utstyrshysteri har blitt et monster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars, send Glenn en pm du, to heavyrockere som dere blir sikkert enige, hvis ikke så gjør jeg det for deg, hvis brodern har tråd i samme farge. :)

Det var et utrolig hyggelig tilbud, Robban . . . Du er og blir en enestående kar  :D

Nå kjenner ikke jeg Glenn, men utifra hva jeg har forstått så er dere drivende dyktige på det dere driver med, begge to.

Tusen takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...