Gå til innhold

Første offisielle VM i fluekasting


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Sakset fra www.castingforbundet.no:

"Ved VM i fluekasting i august kan hver nasjon stille med inntil 8 kastere i hver øvelse. Norges lag vil bli tatt ut uken etter NM i fluekasting, senest 04. juni. Det foretas en helhetsvurdering basert på oppnådde resultater og potensiale, hvor senere tids resultater vil vektlegges mest. Vi anbefaler mao. at de som ønsker å være med i vurderingen til uttaket til å stille på gjenværende konkurranser, som Guideline cup Kristiansand 24.-25. april og ikke minst NM i fluekasting 29.-30 mai. "

Dette VM'et blir det viktigste innen fluekastekonkurranser i Norge i 2010. Jeg har foreslått for Morgan (gen.sek.) og Trond (el presidente) at Guideline cup reglene endres slik at stevnene fram til og evt. også NM i fluekasting går med de nye VM-reglene. Dette virker sikkert kaotisk for deltakerne om reglene skal endres så kort tid i forveien før de første stevnene, men jeg tror allikevel det er det lureste. Castingforbundet vil ikke ønske å operere med to sett regler og to sett øvelser for fluekasting med fiskeutstyr, så Guideline cup øvelsene vil uansett forsvinne i løpet av et år.

  • Dette forslaget vil gi UK best forutsetning for å ta ut de beste kasterne i nettop de øvelsene det skal konkurreres i VM

  • De VM-aktuelle utøverne vil få best mulig forberdelse (forbundet vil neppe ha kapasitet til å arrangere egne stevner i VMøvelsene i tillegg til Guideline cup og tradisjonelle castingstevner)

  • NCF som har jobbet i flere år for et offisielt VM i fluekasting går foran ved å implementere VM-reglene i nasjonale konkurranser

  • Det vil være umulig å ha to parallelle konkurranseformer, uten at de slår hverandre i hjel i lille Norge, så hvorfor ikke bare ta endringen med en gang.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig som det går ann Tom. Men skjønner også at det er liten tid, ikke minst for de arrangørstedene hvor det ikke er like lett å rigge opp baner som skal ligge i vannet. For Kristiansand kan jeg imidlertid ikke se noen problem med å hverken arrangere 15 fot i vann eller 18 fot fra brygge. På Holmendammen er det vel ikke så lett å få til noe nede i vannet uten å bygge en eller annen slags plattform nedi vann man kan stå på (men det trenger jo heller ikke bli så fryktelig komplisert).

Guideline cup på tohånds er såpass forskjellig fra de reglene som er i VM at å sammenlikne prestasjonene blir litt feil. Det er derfor etter min mening kun resultatetene i 18 fot spey og 16 fot overhodekasting (del av tohåndsøvelsen) som kan brukes til uttak. Å sammenlikne bryggeswitch med speykasting nede i vann fra begge sider blir ihvertfall veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bukta rett rundt fjellknausen mener jeg det går det ann å arrangere 15 fot konkurranse i vann. Der presisjonen har vært enkelte år.

Hva er sakens kjærne? Kansje noen gidder å rabble et par ord så alle skjønner hva som diskuteres?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er at det er ingen grunnlag for uttak til 15 fot speykonkurransen som baserer seg på årets konkurranser. Dersom man hadde hatt samme regler i guidelinecup og NM som i VM ville man både fått et bedre grunnlag for å ta ut laget og utøverne kunne forberedt seg på øvelsene i VM i stedetfor å trene bryggeswitch.

Men jeg skal ikke kverulere for mye. Er kjempefornøyd med at Castingforbundet har fått i stand denne konkurransen på såpass kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er selvfølgelig mulig.

Å flytte tohånds konkurransen til den bukta du mener vil jo bare kreve noen flere medhjelpere til dømming. Kanskje du stiller frivillig???

I år blir det muligens ikke noe problem, isen ligger fortsatt tjukk over hele Gillsvannet!!

Isen ble målt til ca 40 cm i påsken, selv om isen er råtten så tar det en stund før den er borte, spesielt i den bukta du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er selvfølgelig mulig.

Å flytte tohånds konkurransen til den bukta du mener vil jo bare kreve noen flere medhjelpere til dømming. Kanskje du stiller frivillig???

I år blir det muligens ikke noe problem, isen ligger fortsatt tjukk over hele Gillsvannet!!

Isen ble målt til ca 40 cm i påsken, selv om isen er råtten så tar det en stund før den er borte, spesielt i den bukta du nevner.

Trenger ikke noen flere dommere Helge. Alle gjør seg ferdig med overhode kastingen først og så går man til 15 fot. Trenger nødvendigvis ikke ha 18 fot også i Kristiansand da man skal ha dette på Holmendammen. Er mange øvelser i VM og man kan ikke forvente at alle øvelsene blir arrangert på alle stevnene, men det bør med tiden ihvertfall bli de samme øvelsene.

Kjedelig med isen. Men her i stavanger skjedde det utrolig mye på 2 uker ihvertfall. Nå er alle vannene isfrie, så håper 2 uker vil gjøre underverker på Gils også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ;)

Sorry Oddbjørn, selvfølgelig kan det arrangeres slik du sier. Det tar bare så uendelig mye lenger tid, spesielt dersom det i tillegg kommer mange deltakere, men ingenting er umulig - det umulige tar bare lenger tid.

Håper du har rett med hensyn til isen, men det ser skummelt ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ;)

Sorry Oddbjørn, selvfølgelig kan det arrangeres slik du sier. Det tar bare så uendelig mye lenger tid, spesielt dersom det i tillegg kommer mange deltakere, men ingenting er umulig - det umulige tar bare lenger tid.

Håper du har rett med hensyn til isen, men det ser skummelt ut!!

Som sagt Helge, jeg har full forståelse for at det blir vanskelig å få til noe slikt på så kort tid. Men jeg tror det hadde vært fullt mulig. Går også ann å kaste to og to på overhodekasting og i henhold til deltakelse i tidliggere 15 fot konkurranser er det ikke like mange som deltar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ;)

Joda vi er nok enige Oddbjørn, det bør være samme regelverk/øvelser i Guidelinecupen og NM som i VM.

Uansett regler så skal vi gjøre vårt ytterste for at det blir ett godt arrangement i Kristiansand 24. og 25. april !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Tom

Enig i at VM reglene bør være ”normen” for framtidige kastekonkurranser i Norge men trenger de nasjonale konkurransene å være en ”tro kopi” av VM?

Er det slik du ser for deg den nye Guidelinecup?

1. Seatrout distance: vil kun bestå av lengde overhode, dvs ingen presisjon og spey?

2. Salmon distance: Lengde overhode.

3. Spey distance 15'1"

4. Spey distance 18' & 16'

Ville være litt uvant(rart) med en Guidelinecup uten presisjon og enhånds spey, men for mange øvelser kan også være et minus. Er ikke helt sikker på hva jeg mener om dette ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Enig i at VM reglene bør være ”normen” for framtidige kastekonkurranser i Norge men trenger de nasjonale konkurransene å være en ”tro kopi” av VM?

Er det slik du ser for deg den nye Guidelinecup?

1. Seatrout distance: vil kun bestå av lengde overhode, dvs ingen presisjon og spey?

2. Salmon distance: Lengde overhode.

3. Spey distance 15'1"

4. Spey distance 18' & 16'

Ville være litt uvant(rart) med en Guidelinecup uten presisjon og enhånds spey, men for mange øvelser kan også være et minus. Er ikke helt sikker på hva jeg mener om dette ???

Jeg tror jeg har akkurat de samme tankene som deg Johnny! I Norge har vi tenkt at vi ønsker å kåre den beste enhånds og tohåndskasteren, og da er det naturlig å ha med både overhode lengde og vannkast lengde samt presisjon for enhånds. Jeg synes fremdeles dette er en veldig god tanke, men skal vi lykkes i å samle hele verden rundt et felles regelsett, så blir det litt skummelt om vi skal operere med egne nasjonale øvelser. I øvelsesutvalget til VM er det jo hele 6 øvelser, så det vil også være vanskelig å få tid til konkurranser i alle disse øvelsene i tillegg til nasjonale fiskekasteøvelser samt castingøvelser. Det blir derfor de politiske argumentene som blir avgjørende for meg, men jeg synes det blir like trist å kutte de norske Guideline Cup reglene, som det i sin tid var å si farvel til den gamle Flue kombinert i castingen (10 minutter med både lengde og presisjonskasting med lengdeutstyret, duker på 11-13-15 meter med 6-8-10 poengs ringer.  Det var øvelse som forvandlet kjekke håndledd og underarmer til en skjelvende og pumpende gele!)

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

men skal vi lykkes i å samle hele verden rundt et felles regelsett, så blir det litt skummelt om vi skal operere med egne nasjonale øvelser. I øvelsesutvalget til VM er det jo hele 6 øvelser, så det vil også være vanskelig å få tid til konkurranser i alle disse øvelsene i tillegg til nasjonale fiskekasteøvelser samt castingøvelser.

Du har nok rett. Blir spennende å se om det blir noen forandringer i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...