Gå til innhold

Flue i løkke


Shpongleyes

Anbefalte innlegg

Siste steget i den rappalaknuten er vel strengt tatt overflødig. Tror ikke det mekanisk sett tilfører noe styrke

Det kommer kanskje litt an på fortomsmaterialet man bruker (tykkelse/stivhet), men i testene mine har jeg i hvert fall ikke merket noen vesentlig reduksjon i styrke ved å droppe steg 3 i rapalaknuten. Som en bonus synes jeg også det er lettere å stramme knuten skikkelig uten å skade den på grunn av friksjon. Hvis jeg dropper dette steget tar jeg derimot en tørn eller to ekstra i steg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste steget i den rappalaknuten er vel strengt tatt overflødig. Tror ikke det mekanisk sett tilfører noe styrke

Det kommer kanskje litt an på fortomsmaterialet man bruker (tykkelse/stivhet), men i testene mine har jeg i hvert fall ikke merket noen vesentlig reduksjon i styrke ved å droppe steg 3 i rapalaknuten. Som en bonus synes jeg også det er lettere å stramme knuten skikkelig uten å skade den på grunn av friksjon. Hvis jeg dropper dette steget tar jeg derimot en tørn eller to ekstra i steg 2.

Ja, det er nok helt riktig det, Sverre. Rappalaknuten er vel laget for dorging og 0,40-50mm line (anyone?? bruker de tykkere?), og vi bruker jo som fluefiskere helt andre dimensjoner. Godt poeng det. Lett å glemme at man hele tiden befinner seg i sin "sfære" som fluefisker. Det finnes jo andre fornuftige folk også selvsagt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Uni-knuten / Duncan loop.

Enkel og grei, selv med skjelvende fingre.

Også her er det bare å ikke dra til for hardt, så henger flua i løkka.

http://www.netknots.com/html/uni_knot.html

RuneW

Blir fluen like "levende" med denne knuten da?

Ser ut som om den blir helt fast.

Tror jeg skal prøve den rappala knuten og droppe siste steget.

Så får jeg heller klage om det ikke holder  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Uni-knuten / Duncan loop.

Enkel og grei, selv med skjelvende fingre.

Også her er det bare å ikke dra til for hardt, så henger flua i løkka.

http://www.netknots.com/html/uni_knot.html

RuneW

Blir fluen like "levende" med denne knuten da?

Ser ut som om den blir helt fast.

Den blir bare fast om du drar helt til (dvs når du får stor fisk  ;D). Du tighter knuten først ved å holde igjen løsenden mens du drar i fortommen (enklere å gjøre enn å forklare), så justerer du størrelsen på løkka etterpå. Denne løkka er 'glidende,' så om du skulle stramme den for mye er det bare å 'dra' den utover igjen.

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og noens fiskekompisers erfaring er at det virker som fluen etter en stund kasting sliter ned enden av løkka og reduserer bruddstyrken betraktlig. Noen som har erfaringer/ meninger om dette?

Dette er noe man må være veldig oppmerksom på når man fisker med løkkeknute, ja, og spesielt i kombinasjon med fortynga fluer eller hvis du har vært i kontakt med bakken/vegetasjon i bakkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...