Gå til innhold

Hvordan frakte 9 fot fluestenger på sykkel?


sverreef

Anbefalte innlegg

Har i flere år leitet etter motivasjon for å komme meg tilbake på sykkelsetet, men så langt uten hell, noe livvidda og forma bærer tydelig preg av :( En kombinasjon av sykling og sjøfiske virker fristende, men jeg sliter med å finne en effektiv måte å frakte med meg stanga/stengene på sykkelen.

For firedelte stenger er selvsagt stangtube i sekken et alternativ, men siden mye dyrebar fisketid allerede går tapt på syklingen, sko- og eventuelt klesbytte, osv., er ikke rigging og pakking av stengene mellom hver fiskeplass noe jeg ser på som en akseptabel løsning i lengden. Da er det eventuelt bedre å finne motivasjon og tid til syklingen på annet vis...

En mulig løsning jeg har tenkt litt på er et tynt, polstra PVC-rør langs stanga på sykkelen, med et avtakbart "hus" til snella under styret. Dette ville vært både lett(vint) og aerodynamisk, men strukturell styrke/stivhet er et potensielt problem for et langt og tynt plastrør, og plasseringen er ikke veldig gunstig med tanke på kneets bane i tråkket.

Er det noen som har noen gode forslag for hvordan dette kan løses, eller bør jeg bare legge idéen fra meg med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere år leitet etter motivasjon for å komme meg tilbake på sykkelsetet, men så langt uten hell, noe livvidda og forma bærer tydelig preg av :( En kombinasjon av sykling og sjøfiske virker fristende, men jeg sliter med å finne en effektiv måte å frakte med meg stanga/stengene på sykkelen.

For firedelte stenger er selvsagt stangtube i sekken et alternativ, men siden mye dyrebar fisketid allerede går tapt på syklingen, sko- og eventuelt klesbytte, osv., er ikke rigging og pakking av stengene mellom hver fiskeplass noe jeg ser på som en akseptabel løsning i lengden. Da er det eventuelt bedre å finne motivasjon og tid til syklingen på annet vis...

En mulig løsning jeg har tenkt litt på er et tynt, polstra PVC-rør langs stanga på sykkelen, med et avtakbart "hus" til snella under styret. Dette ville vært både lett(vint) og aerodynamisk, men strukturell styrke/stivhet er et potensielt problem for et langt og tynt plastrør, og plasseringen er ikke veldig gunstig med tanke på kneets bane i tråkket.

Er det noen som har noen gode forslag for hvordan dette kan løses, eller bør jeg bare legge idéen fra meg med en gang?

Nordens herligste neste, eller? ;) Ser for meg sykkelen din med langt plastrør, spesialhus til snelle, chestpack, capslykt osv..  ;D Trur jeg ville lagt fra meg tanken om å frakte stanga i sin fulle lengde på sykkel. Har du tida til å sykle, så har du vel tida til å montere utstyr i 3 min? Hvis ikke så får du knappe inn på tida ved å tråkke litt hardere!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordens herligste neste, eller? ;) Ser for meg sykkelen din med langt plastrør, spesialhus til snelle, chestpack, capslykt osv..  ;D Trur jeg ville lagt fra meg tanken om å frakte stanga i sin fulle lengde på sykkel. Har du tida til å sykle, så har du vel tida til å montere utstyr i 3 min? Hvis ikke så får du knappe inn på tida ved å tråkke litt hardere!

Vil nok se en smule eksentrisk ut med en to meter lang "hale" på sykkelen, ja :P men hadde jeg vært spesielt opptatt av hvordan lokalbefolkningen oppfattet meg, hadde jeg aldri begynt med fluefiske i første omgang, og i hvert fall ikke praktisert fang og slipp på høylys dag!

Tror fort det kan dreie seg om 15 minutter bare med montering, demontering og pakking per stopp, kanskje mer, så hvis man er innom et par-tre fiskeplasser på en tur, blir det fort noen minutter av det. For ikke å snakke om hvor mye det eventuelt blir i løpet av en hel sommer/sesong...

Skaff deg 2-delt stangrør med plass til snelle! Fest dette til overrøret på ramma, trekk ut stanga og sett sammen 2 deler.. Det skulle jo være effektivt nok  ???

Har faktisk et slikt stangrør til en VOGG-stang jeg har, men jeg trenger ikke å prøve det en gang for å kunne si at det blir altfor tykt og klumpete å ha montert langs stanga/overrøreret på sykkelramma. Konseptet er derimot det samme som jeg har sett for meg, og todelt (ovalt rør på høykant) kan kanskje være den beste løsningen. "Halen" blir i hvert fall litt kortere på den måten, men delene blir nok vanskeligere/dyrere å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere år leitet etter motivasjon for å komme meg tilbake på sykkelsetet, men så langt uten hell, noe livvidda og forma bærer tydelig preg av :( En kombinasjon av sykling og sjøfiske virker fristende, men jeg sliter med å finne en effektiv måte å frakte med meg stanga/stengene på sykkelen.

For firedelte stenger er selvsagt stangtube i sekken et alternativ, men siden mye dyrebar fisketid allerede går tapt på syklingen, sko- og eventuelt klesbytte, osv., er ikke rigging og pakking av stengene mellom hver fiskeplass noe jeg ser på som en akseptabel løsning i lengden. Da er det eventuelt bedre å finne motivasjon og tid til syklingen på annet vis...

En mulig løsning jeg har tenkt litt på er et tynt, polstra PVC-rør langs stanga på sykkelen, med et avtakbart "hus" til snella under styret. Dette ville vært både lett(vint) og aerodynamisk, men strukturell styrke/stivhet er et potensielt problem for et langt og tynt plastrør, og plasseringen er ikke veldig gunstig med tanke på kneets bane i tråkket.

Er det noen som har noen gode forslag for hvordan dette kan løses, eller bør jeg bare legge idéen fra meg med en gang?

Må du kle deg om hver gang du demonterer stanga da? Kan ikke skjønne at å demontere og montere stanga er det som tar så mye tid. Ikke rart folk blir stressa, når man har det så travelt. :-\ :-\

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordens herligste neste, eller? ;) Ser for meg sykkelen din med langt plastrør, spesialhus til snelle, chestpack, capslykt osv..  ;D Trur jeg ville lagt fra meg tanken om å frakte stanga i sin fulle lengde på sykkel. Har du tida til å sykle, så har du vel tida til å montere utstyr i 3 min? Hvis ikke så får du knappe inn på tida ved å tråkke litt hardere!

Vil nok se en smule eksentrisk ut med en to meter lang "hale" på sykkelen, ja :P men hadde jeg vært spesielt opptatt av hvordan lokalbefolkningen oppfattet meg, hadde jeg aldri begynt med fluefiske i første omgang, og i hvert fall ikke praktisert fang og slipp på høylys dag!

Ha-ha . . . Her er jeg faktisk helt enig med deg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ofte med stanga montert. Kjører da en lansevariant med stanga hvilende på styret mellom tommel og pekefinger, og hviler håndflaten mot styret. Venstrehånda opererer bremse og giring :) Dette går veldig greit, men man er litt sårbar hvis man må gire mye på høyresida. Er man virkelig dreven kan man kanskje styre litt med venstre kne mens man girer på høyresida? Jeg er ikke der ennå, men har syklet som forklart gjennom nordmarka fra hønefoss til oslo en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du kle deg om hver gang du demonterer stanga da?

Nei, men etter en halvtime, times tid på sykkelen er det gjerne lurt å ta på seg en tørr t-skjorte eller superundertrøye, og avhengig av temperaturen kanskje et ekstra lag med klær også, før man begynner å fiske. For ikke å glemme en langbukse over sykkelbuksa ;D

Kan ikke skjønne at å demontere og montere stanga er det som tar så mye tid. Ikke rart folk blir stressa, når man har det så travelt. :-\ :-\

Selvsagt tar ikke montering, demontering og pakking av stengene veldig mye tid i den store sammenhengen, men hvis jeg først skal forsake såpass mye fisketid på å sykle til og fra, er det en forutsetning at jeg ikke må kaste bort enda mer tid unødvendig. Små bekvemligheter, som at saltvannsstengene mine alltid er montert og klar til bruk, uansett om jeg velger sykkel eller bil som framkomstmiddel, er også en detalj jeg verdsetter høyt.

Jeg sykler ofte med stanga montert. Kjører da en lansevariant med stanga hvilende på styret mellom tommel og pekefinger, og hviler håndflaten mot styret. Venstrehånda opererer bremse og giring :) Dette går veldig greit, men man er litt sårbar hvis man må gire mye på høyresida. Er man virkelig dreven kan man kanskje styre litt med venstre kne mens man girer på høyresida? Jeg er ikke der ennå, men har syklet som forklart gjennom nordmarka fra hønefoss til oslo en gang.

Hehehe… Jeg gjør dette eventuelt for treningen/mosjonens del, og dette blir alt for klumsete og risikabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...