Gå til innhold

Norgescup i Fluefiske i Bø


bjorni

Anbefalte innlegg

NKFF (http://nkff.net/) arrangerte norgescup i  fluefiske i Bø elva denne helgen. Vi var noen amatører som dristet oss til å være med på dette. Vi hadde ingen ambisjoner om å vinne, men hadde et sterkt ønske om å utvide vår "fluefiske horisont" noen grader.

Fisket i Bø elva og Seljordsvannet var vanskelig. Det var svært sparsommelig med klekkinger, vannet var bare 7 grader og vannstanden var ennå litt høy. Men, konkurransegutta viste oss at ingenting er umulig, det gjelder bare å bruke hue, variere fisket og jobbe hardt. Det gir resultater, selv om utgangspunktet synes håpløst.

Nå du selv har slitt deg til 3 fisker i elva og "blanker" på vannet, så lurer du veldig på hva han gjorde, som fikk 11 i elva og 16 i vannet. Hvordan i helsike var det mulig?? Rett og slett veldig imponerende! 

Tore og JøranN (lokalt lag)  imponerte også med elvefisket sitt. De greide faktisk å slå noen av de beste, men de måtte jobbe så øya ble rødkantet for å få det til. Her ble det ikke gitt ved dørene!

Kan bare anbefale andre amatører å prøve dette. Takk til NKFF for et hyggelig arrangement. Det var unektelig litt artig å få vite faciten, for hva som fungerte, etter konkurransen :). Jeg oppnådde således det jeg ønsket, jeg fikk tøyd grensene mine og utvidet "fiske horisonten"!

Utstyrs horisonten ble også utvidet en del.... Fikk prøvd noe makaløst gode stenger og sneller jeg må prøve å rydde rom for i budsjettet :)

Det slår sjeldent feil. Mennesker, med stor kunnskap om det de driver med, er som regel alltid svært hyggelige. Det gjelder landets beste fluefiskere også!! 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flotte ord Bjorni, veldig hyggelig at dere tok det slik.

Dere åpner husdøren for oss besøkende, vi har da folkesjikk :) :)

Jeg hadde min første konkurranse på laaaaang tid, merket at savnet har vært der, sjelden jeg koser meg mer enn jeg gjorde i helgen....var godt å være "hjemme" igjen :)

Takk for gjestfrihet...og dere var knall flinke,

Skal legge ut litt bilder etterhvert.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags da!!!

Hvordan kan du spørre om slikt..he-.he...flaks og gode harrguder sendte "bøtta" hjem til Askøy.."Piscatorius" vant denne første konkurransen hvor lag ble fokusert på. :) .

Laget består utelukkende av fam Vivelid. Storebror Cato, hans sønn Cato Renè, vår eminente lillebror Erlend og meg selv inne i varmen igjen.

Utrolig gøy med opplegget som ga oss tydelig beskjed om at samarbeid var viktig, fluer, liner taktikk og generelt godt humør :)

her er noen bilder som jeg synest representerer helgen:

legg merke til Erlend som tror han kaster en lett #6 stang på fergekaien på vei til Bø :)

(det var #8 9' BIIx oppdaget han plutselig...det gjorde alle andre også, klarte ikke dy meg, bare måtte ta den med å vise frem)

Og heftige andre saker ble prøvd til mer enn stor begeistring...men det skal jeg ikke si mer om foreløpig ;)

Sjekk også "gjennomsnittsfisken" til Tore...den lokale guten som fisket knall godt i elven siste dag :)

post-1338-13949879050401_thumb.jpg

post-1338-13949879050876_thumb.jpg

post-1338-13949879051356_thumb.jpg

post-1338-13949879051847_thumb.jpg

post-1338-13949879052316_thumb.jpg

post-1338-13949879052797_thumb.jpg

post-1338-13949879053278_thumb.jpg

post-1338-13949879053757_thumb.jpg

post-1338-13949879054367_thumb.jpg

post-1338-13949879054857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder til....Lars, her er flere flotte "sneller" ;D dessverre bare den ene som er "min" :P

Jada, jeg vet hvem den ene "snella" her er . . .  :)

Men den med ekstra spoler var snasen den også, så det er bare å fortelle hvilket merke det er, ellers blir det bråk  ;D

Ser noen Lamson-aktige detaljer, men tviler på om de bærer den logoen . . . Streamstix ?  :o

Gratulerer med seieren, forresten ! Smiske-smiske-smiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder til....Lars, her er flere flotte "sneller" ;D dessverre bare den ene som er "min" :P

Jada, jeg vet hvem den ene "snella" her er . . .  :)

Men den med ekstra spoler var snasen den også, så det er bare å fortelle hvilket merke det er, ellers blir det bråk  ;D

Ser noen Lamson-aktige detaljer, men tviler på om de bærer den logoen . . . Streamstix ?  :o

Gratulerer med seieren, forresten ! Smiske-smiske-smiske  ;D

Takk Tore...at du savner gamlelandet nå når det endelig er din tur til å ha vinter forundrer meg ikke :)

Du får annonsere når vel hjemme da vet du...kanskje man kan kose seg med en snickers i samme elvestump en flott sommerdag :)

He-he, Lars....smisk hjelper så voldsomt lite, hadde den bare hatt et "markedsklart" navn/logo skulle du fått det servert, kan si at den kommer også her i Norge, når den...skal vi si "skandinaviske" eieren av produktet er klar for det.

Og den er j.... flott og for seg gjort.

Den snellen er et kvalitetsprodukt av dimensjoner...tror likevel ikke vi snakker skyhøye priser.

Personen bak herligheten har lang fartstid, og mener å huske at "signaturen" vil bli satt på snellen, bare det illustrerer en del alvor bak utviklingen...

Håper den snart er tilgjengelig for andre enn nettopp "meg"...jeg har nok vært veldig heldig og brukt min kjennskap til vedkommede gjennom internasjonale konkurranser og litt lobby virksomhet :)

Men jeg skal ikke markedsføre produktet i Norge, bare så det er sagt...jeg skal bare si det som det er...som jeg gjør med annet...men dette er avsporing, skal melde deg navn/logo/produktinfo så snart jeg har fått kontakt med utvikler igjen.

Selvsagt happy med å være blant de første som får se/ta og føle den.

De andre som var i Bø i helgen syntes det samme som meg :D

Kanskje vi kan svare jonny og Arild angående "konkurransetilnærming" på denne tråden etterhvert??

Hadde vært moro med mange flere deltakere....men husk èn ting; Får man info, så gir man info...dette er hellig ku innenfor vår lille forening ;)

Kan ta litt om det underveis...bare ikke nå...noen har bestilt demo av min nye BIIx #8 winston opå brygga..må løpe.. (huff...ikke uten raklame i denne tråpden heller...ha-ha)

Stay tuned!

Og takk for smiger Lars, synest det er hyggelig av deg....seriøst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Håkon....

Det var koselig helg for alle som var der tipper jeg, virket ihvertfall slik. :)

Jonny/Arild og  alle som ønsker innføring i konkurransefisket/oppmelding til slike arrangement;

se nkff.net for regler, arrangementer og generell info.

Kort fortalt dreier det seg om ørret, harr, sik og røyefiske....i nasjonale konkurranser.

Alle kan være med med det utstyr man har, krav til mothakeløse kroker/evt nedknepne mothaker er et viktig "obs".

antall fluer, minimumsavstand mellom fluer etc finner man på nkff sine sider :)

Kjekt å ha liste bør inneholde;

Fiske i elv; lett ørretutstyr, deres "vanlige" fluer...ikke noe hokus pokus...fisken vet ikke hvem som kaster på den ;)

Fiske i vann; kjekt å ta med en litt tyngre stang...gjerne #5-#6/7 for å denge med synkeliner og flyteliner, også her foretrekker fisken fluer presentert der den finner maten :)

Fsike i vann kan foregå fra land og i båt...båtfiske er noe av det gøyeste i konkurranser, sosialt og lærerikt dersom man ønsker at det skal være slik. ;)

Eller så handler det meste om et startskudd, fiske i en gitt periode, øketr på 3-4,5 timer.

I elv varierer man soner innefor en økt. 3 forskjellige soner, samme i land fiske i vann.

I båtøktene blir man enten sittende i 3 timer med samme partner (som er forhåndstrukket...ikke en fra samme lag)

Eller som i den nye konkurranse formen vi hadde i lagkonkurransen i Bø; fisket2 timer og 15 minutter, hvileøkt i1 time.

neste 2 timer og 15 minutter med ny partner...fortsatt ikke fra samme lag.

Meld dere på til NM førde...så mange som mulig, hadde vært gøy, veldig sosialt utenfor hyttene på kveldstid.

Dette er arragementer som er skreddersydd for "teamwork", hvor info vandrer mellom utøverne på sine lag, alle 4 deltakere på et lag fisker i hver sin gruppe, dvs 4 grupper.

Alle skal fiske samme elv, samme vann, om ikke samme soner, så noen ganger nesten samme forhold.

August er en fantastisk fiskemåned i f.eks Førde traktene, likeså Glomma i septmeber .

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med seier Stig, hils Cato fra meg. Dette hadde jeg ikke fått med meg, og hadde jeg det, så hadde jeg nok kanskje tatt en tur oppover. Om ikke annet så for å si hei, bor kun en drøy time unna med bil...

Har hilst på din bror flere ganger, og det hadde vært trivelig å hilst på deg også. Ser i tillegg flere kjente og trivelige fjes på bildene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...