Gå til innhold

Laksetråden 2010


Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Trøndelag ja, når man bor i Namsos blir d automatisk slik..

Har to faste turer med fatter til Tømmeråsfossen i Sandøla (sideelv til Namsen).  Ellers blir d mest ørretfiske ja.. og litt smålaks når d er vann i småelvene rundt omkring.

Skal ikke mobbe 2-håndsen, berga røykalaksen i fjor...  :P

post-752-13949879098243_thumb.jpg

post-752-13949879098557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt en eventyrlig dag i elva.

Kona spurte om ikke vi skulle sende ungene til svigers for å ta oss en fisketur idag. Det syntes jeg var en kjempelur idé.

Klokka 1130 var vi på plass og kunne konstatere at elva var kjempestor og at forholdene var så og si optimale.

Jeg har vel ikke sett elva så fin mange gangene, og det har vært mye i fisk i elva hver gang.

Jeg rakk knapt å få snøre av snella før den første smålaksen hogg i flua. Den satt desverre litt dårlig og etter 3-4 minutter så slapp den taket.

Etter noe diskusjon med en slukfisker som mente at 10 meter nedstrøms meg var en fin fiskeplass så prøvde jeg i hølen ovenfor.

Her var det heller ikke mange kastene før det strammet i snøret. Denne fisken nappet i flua hele fem ganger før den ble fast.

Denne havnet på land og blir middag om noen dager  ;) 2.2 kg

Dette var den eneste som jeg greide å få opp. Men så mye fisk som gikk på elva de timene vi var der å fisket har jeg aldri sett.

Sporder var oppe å slo jevnt og trutt og flere fisker var borti flua.

Har ikke hatt det så gøy på lenge  ;)

En fisk tok faktisk flua i det den hoppet i lufta  ;)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr. Haukaas.

Jeg ser fra en annen tråd på forumet, at du har en Airflo 40+ synk3 line, som du har brukt mye, og er godt fornøyd med.

Har du prøvd den til laksefiske, og har du eventuelt, noen kommentarer til det. Tenker da spesielt på, hvor fort den synker, under fiske i elv, sammenlignet med andre liner.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr. Haukaas.

Jeg ser fra en annen tråd på forumet, at du har en Airflo 40+ synk3 line, som du har brukt mye, og er godt fornøyd med.

Har du prøvd den til laksefiske, og har du eventuelt, noen kommentarer til det. Tenker da spesielt på, hvor fort den synker, under fiske i elv, sammenlignet med andre liner.

På forhånd takk for svar.

Hei!

Det stemmer det du skriver, er kjempefornøyd!  ;)

Sammenlignet med andre hel liner så synes jeg denne er bedre (enklere ) av den grunn at synkedelen er  ganske kort. Dette gjør at man lett kan løfte den ut av vannet for nye kast. Det finnes muligens andre snører som har tilsvarende løsninger.

Synkehastigheten kommer mye an på strømhastigheten i elva, hvis jeg ikke tar helt feil vil et synk 3 snøre synke med 3 fot pr sek. ( tar jeg feil så vennligst korriger meg )

Denne synkehastigheten er oppgitt i stille vann og vil derfor ikke stemme ved sterk strøm.

I elv bruker jeg stort sett denne lina på tidligfiske ved kald og stor elv. Men er det en dyp kulp og fisken ikke vil ta så kan ofte denne line gjøre at flua kommer nærme nok og laksen tar.

99% av mitt fiske med en-hånds foregår med flyteline.

Håper jeg greide å svare på noe av det du lurte på  :)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forhold med mye vann om dagen.

Har fått litt fisk og tok et bilde av en jeg fikk igår kveld.

Fin fisk på #6 stanga det der  ;)

Fikk også en brunørret på tørrflue, den var vel ikke langt fra kiloen.

IMG_9341_2.jpg

Vennligst ingen diskusjon om C&R i denne tråden.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Takk for svar og positiv tilbakemelding. Nå er div. snører bestilt( Fast Interm.#7,  Synk 3. #8 og Synk 5. #8. Så nå er jeg rigga, for alle tenkelige forhold.

Gleder meg til å prøve dem ut. Skal på årets første lakse-tur, i neste uke, så det blir spennende.

Med lakse-hilsen  Audun.

P.S. Flott fangst. Trønder-laks på ca.3.5 kg, kanskje???

Hei Mr. Haukaas.

Jeg ser fra en annen tråd på forumet, at du har en Airflo 40+ synk3 line, som du har brukt mye, og er godt fornøyd med.

Har du prøvd den til laksefiske, og har du eventuelt, noen kommentarer til det. Tenker da spesielt på, hvor fort den synker, under fiske i elv, sammenlignet med andre liner.

På forhånd takk for svar.

Hei!

Det stemmer det du skriver, er kjempefornøyd!  ;)

Sammenlignet med andre hel liner så synes jeg denne er bedre (enklere ) av den grunn at synkedelen er  ganske kort. Dette gjør at man lett kan løfte den ut av vannet for nye kast. Det finnes muligens andre snører som har tilsvarende løsninger.

Synkehastigheten kommer mye an på strømhastigheten i elva, hvis jeg ikke tar helt feil vil et synk 3 snøre synke med 3 fot pr sek. ( tar jeg feil så vennligst korriger meg )

Denne synkehastigheten er oppgitt i stille vann og vil derfor ikke stemme ved sterk strøm.

I elv bruker jeg stort sett denne lina på tidligfiske ved kald og stor elv. Men er det en dyp kulp og fisken ikke vil ta så kan ofte denne line gjøre at flua kommer nærme nok og laksen tar.

99% av mitt fiske med en-hånds foregår med flyteline.

Håper jeg greide å svare på noe av det du lurte på  :)

Jan

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...