Gå til innhold

Hvem er denne kjeltringen?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Sigve hevder det er en Baetis som klekker i enorme mengder i noen vann her. Men den gjøken er på fisketur i dag så om det er den samme må en nok vente med til i kveld eller i morgen.

Vet du når på dagen de klekker der han fisker? Jeg var der ganske sent i går og da var det nok over. Så bare noen få. En jeg traff på vei inn til vannet sa det vaket ganske bra men jeg så ikke så mange vak så jeg var nok litt sent ute. Fikk på maur :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på en Baetis art selv om det er stille vann. Er vel ikke så mange andre som mangler bakvinge?

Alle Baetis har vel en liten bakvinge som kan være vanskelig å se? På Baetis skal den være avrundet i enden med en liten spiss utvekst på oversiden. Baetis artene artsbestemmes på utforming av de tre hovedvenene i denne bakvingen. B. muticus som blir nevnt i tråden skal ha den midterste av disse forgreinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på en Baetis art selv om det er stille vann. Er vel ikke så mange andre som mangler bakvinge?

Alle Baetis har vel en liten bakvinge som kan være vanskelig å se? På Baetis skal den være avrundet i enden med en liten spiss utvekst på oversiden. Baetis artene artsbestemmes på utforming av de tre hovedvenene i denne bakvingen. B. muticus som blir nevnt i tråden skal ha den midterste av disse forgreinet.

Den har ingen bakvinge. Jeg så etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på en Baetis art selv om det er stille vann. Er vel ikke så mange andre som mangler bakvinge?

Alle Baetis har vel en liten bakvinge som kan være vanskelig å se? På Baetis skal den være avrundet i enden med en liten spiss utvekst på oversiden. Baetis artene artsbestemmes på utforming av de tre hovedvenene i denne bakvingen. B. muticus som blir nevnt i tråden skal ha den midterste av disse forgreinet.

Den har ingen bakvinge. Jeg så etter.

De er det to slekter som er mulige: Cloeon og Procloeon. Kan det muligens se ut som en Cloeon: kryssvenene (mellom de langsgående venene som går parallelt med vingen) ser ut til ikke å ligge helt i linje? Dersom de ligger i linje er det Procloeon.

Kilde: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?rom=AK&dokId=541054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette feltet og en med mer å rytte med vil nok fort skjønne det.

Jeg ville sagt at det Cloeon Dipterum. Jeg er iallefall temmelig sikker på at det er de som klekker i store mengder i vann jeg fisker i. De er veldig olivengrønne har 2 haletråder og ingen bakvinge. Disse klekker fra mai til september i vann rundt her. Hvis ikke det stemmer skal jeg ta bilde av de jeg pleier å finne slik at jeg kan få et navn til de som stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...