Gå til innhold

Nedre Romerike 10.05


Anbefalte innlegg

Jeg rakk en liten fisketur i går mellom kl. 13.30 og 15.00.

Syklet inn til et lite vann bare noen minutter unna der jeg bor.

Var sånn passe smådesperat etter å fiske litt :-)

 

Planen var egentlig å ta bilder av mygg men det skar seg siden det klekket ganske beskjedent. Men fisken var da absolutt tilstede.

Jeg tok 3 kanonfine fisker på litt over halvkiloen som hadde k-faktor på minst 1,3. Spreke som bare pokker som de er på denne tiden.

 

Tok 2 av dem på Cdcmyggen og en på Twinkleklekker'n.

En annen spennende sak er at jeg observerte flere igler som svømte inntil land, er det mye av disse så er det ikke rart at fisken var usedvanlig feit.

 

Sånn ellers så er det godt med fjærmyggklekkinger i de store vannene, det er mye mygg i str. 16 som er gråsort. L. Marginata er også igang i de litt større vannene. Det har vært mye vind og smådårlig vær i det siste. Det er meldt høytrykk til helga, kommer det er jeg nesten sikker på at vi vil få en fin sverming av skogsmaur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen_Holum,

Når det gjelder maur-svermingen du snakker om er jeg like sikker som deg på at det er like rundt hjørne

Mee too! Når det har vært sånnt drittvær pleier det å "hope seg" opp litt også er tiden moden for skogsmaur. Det skal bli moro å se stor fisk vake igjen. og ikke minst, lure dem :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett no sverming enda Rune?

 

I dag var jeg ute å fisket litt. Å jammen så jeg ikke flere vingemaur på vannet laugh.png' alt=':lol:'> Fikk også et par ørret på maur og en på mygg. Ingen store, sånn vanlig halvkilos... Kom også et minispinnerfall på Marginata i 15-tiden. Det var for det meste mye vind. Men, der det var roligere forhold vaket det litt fisk. Så en del fjærmygg i tillegg til det som er nevnt over.

 

I morgen skal jeg fiske på kvelden, gleder meg til det. Smeller ved et ålreit bilde av en Marginata.

Marginata.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent bilde Rune(Ps halvkilo er vel ein fin fisk vel?) :D
Man skal ikke kimse over halvkilosfisk. Det er ikke slik at det er vanlig med kiloser overalt. Jeg synes det er helt ok med halvkilos, antall kilo eller hekto er ikke det viktigste. Langt mer viktig er måten man tok fisken på og hvilke tanker som lå bak fluevalget og presentasjonen. Heller en halvkilos på et veloverveid fluevalg og en planlagt presentasjon enn en på kiloen på et tilfeldig kast med en streamer eller nymfe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kunne ikkje vert meir enig der.Det er ikkje si mangen år siden eg begynnte med fluefiske,og det første året fisket eg berre med nymfer,for eg hadde ikkje peiling på noko anna.Men eg huskar veldig godt min første tørre :) Det var og første gang eg såg døgnfluer og viste ka det var.Den gangen var eg ved ei lita elv på veg opp til eit vatten.Det var da eg la merke til 2-3 døgn fluer som seila så majestetisk forbi meg.Eg satte meg ner for å sjå etter fisk,og det fant eg 10-12 meter oppstrøms.Denne fisken vaka heilt steaddy på døgnfluer men den var veldig liten.Eg knytte på ei døgnflueimitasjon eg hadde kjøpt på den lokale sporten og lista meg inn på kastehold.Fisken tok på første flyt,og eg hadde aldrig blitt så hysterisk glad for ein fisk på 160g :D Men det var den fisken eg huska best den sesongen.Så måten man tar fisken på står iallefall i høysetet hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute på øvre Romeriket igår fra kl 17-23 og fikk en god del ørret den største var på ca 5 hekto og jeg sjekka mageinnholdet på fisken for å bekrefte/avkrefte det jeg trodde var føden. Og jeg blei overrasket for fisken var full av maur, mens i tiden jeg var å fiska så jeg ikke en eneste en på vannet, kun mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...