Gå til innhold

snøre til #5 sjøfiske?


groms

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

man får air cel i flyt/clear int også. har den selv i klasse 5 til sjøørret.. helt knall :)

Air Cel finnes nå bare i flyt, SA har skiftet navn til Professional på de snørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Noen som har prøvd Scierra HMT i de lavere klassene? Har hatt HMT int. #7, godt snøre med skytelina krakellerte fort..

Hvor får man tak i Loop Multi sinktip?

Hei

Brukt HMT int i klasse 6 på en evo 2(klasse 5) fra Streamstix i sjøen. Det var en meget god kombo.

Gikk opp en klasse for å spenne opp kjapt og det ble ikke for tungt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye #5er i sjøen, stillwater eller Cortland 444sl clear camo er mine anbefalinger :)

Men #5ern er jo høyst aktuell å bruke på natten, og da trenger du vel en flyteline, coastal lina vil være fin da!

Slow int flyter som en kork ;D

Ellers så ville jeg styre unna liner med flytende runningline, sinktip ol..

Den flytende delen gir ofte dårlig kontakt med flua, da strømmen ofte ikke er lik på overflaten og litt ned i vannet.

Gjelder særlig når du fisker i mye vind, den flytende delen vil leve sitt eget liv på overflaten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ville jeg styre unna liner med flytende runningline, sinktip ol..

Den flytende delen gir ofte dårlig kontakt med flua, da strømmen ofte ikke er lik på overflaten og litt ned i vannet.

Gjelder særlig når du fisker i mye vind, den flytende delen vil leve sitt eget liv på overflaten :P

Jeg har en annen erfaring. Ved vading i tang og tare - særlig dersom du ikke bruker linekurv - er flytende runningline veldig praktisk. Får bra med fisk selv i vind  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ville jeg styre unna liner med flytende runningline, sinktip ol..

Den flytende delen gir ofte dårlig kontakt med flua, da strømmen ofte ikke er lik på overflaten og litt ned i vannet.

Gjelder særlig når du fisker i mye vind, den flytende delen vil leve sitt eget liv på overflaten :P

Jeg har en annen erfaring. Ved vading i tang og tare - særlig dersom du ikke bruker linekurv - er flytende runningline veldig praktisk. Får bra med fisk selv i vind  :o

ikke bruke linekurv i sjøen? ser ikke noe poeng i det. tang og tare setter man lina fast i om den flyter eller ikke, min erfaring med flyt, int og sink. alle setter seg like jævlig fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony er inne på noe viktig her, har samme erfaring. I mye strøm og vind er det vrient å "sette" lina i vannet. Derfor har jeg ulike liner til ulike settinger. Litt for mye strøm/vind går jeg over til hel clear line eller synk 3. Til fordel så er flyte runningline ofte å foretrekk på noen få plasser.

Derfor: Bruk ulike liner til ulike settinger. Trenger ikke koste skjorta, to liner holder ofte mer enn nok.

Og et eksempel på ei kanon line er jo nettopp aircell. :) Har du den og ei clear som synker som en synk 1 så har du mye. Og skal du ned så bruker du fortynga fluer. Eller synk 3 som er en genial line :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med flytende runningline er jo at det er lettere å løfte hele snøret, dette er en stor fordel i elv, samt at man i elv har større kontroll og kan sette mer fart på flua eller motsatt om ønskelig.

I sjøen løfter man nesten aldri hele snøret, det fiskes helt inn!

Man mender jo ikke heller i sjøen, men legger ofte inn Reach kast opp mot vinden.

Det er kun ved avfisking av enkelte kanter jeg har sett behovet av en flytende runningline\sinktip.

Så det er ett så lite bruksområde der et slikt snøre er "nødvendig", at jeg ikke ser helt grunnen til å ta det med seg :P

Synk 1 hel line er slik jeg ser det, standard og det mest allsidige snøret for kysten :)

Jeg fisker bare i sjøen, og alle liner henger fast uansett!

Så jeg kunne aldri tenkt meg å være uten snørekurv :)

Er bare fordeler slik jeg ser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ojoj, var en tur i parken med lightweight 5eren nå, med en #6 aircell jeg hadde glemt at jeg hadde. det var glimrende det. ikke vanskelig å skyte, og stanga bar snøret godt syns jeg. knakk av og til sammen i bakkastet når jeg fikk vind i ryggen, men det bedra seg når jeg rydda litt opp i bakkast-teknikken. blir spennende å se om det funker like bra i fiskesituasjon som på plena... takk for innspill i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...