Gå til innhold

Sjøørretfiske om sommeren


Ole Magnus

Anbefalte innlegg

Min erfaring tilsier de to tre mørkeste timene fra ca 23.00.

Fluene jeg har hatt suksess med er enten små og stripende, eller annen silouettskapende saker. Lette små muddlere, svarte zonkere, små varianter av tuber. kort rør - bitteliten treble og svart lang tynn ving.

Oppsøk gjerne plasser med strøm, grunner, skjær og lignende.

Sikkert andre som har mere erfaring enn meg på dette her... men er ute noen turer hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i mørket etter sjøørret, klart du kan få fisk!

Men sjelden mange..

Er ikke enig i all den litteraturen som priser nattfiske i sjøen!

Jeg syns den beste tiden er fra lyset kommer tilbake utpå morgen og ett par timer frem.

Etter sola er kommet opp, så bør du fiske i skyggen, under nord og vest vendte åskammer og slikt ;)

Men jo lengere nord du kommer, så blir natta bare bedre og bedre..

Der er det jo ikke mørkt heller!

Det som ofte skjer, er at du ankommer fiskeplassen mellom 22 og 23, det er mye aktivitet og du får tro på mye fisk.

Men aktiviteten avtar etterhvert, tilslutt er det blitt helt mørkt, og du sitter igjen men noen ganske få sporadiske vak å fiske på :P

Dette skjer svært ofte!

Det tar seg ofte opp igjen når lyset kommer tilbake :)

Ifølge det meste av litteratur, så tar man alle store sjøørret på natta, dem er det j&#%%# langt imellom :rolleyes:

Nattfiske er spennende, sært og litt nifst ;D

Men det er ikke godt sjøørret-fiske om du får to fisk på 5 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått sø hver gang jeg har prøvd etter havabbor også midt på lyse dagen,men ved holmer/skjær det strømmer mye rundt.fisket mye fra båt og fått bra.deceivere og andre sildeimitasjoner har fungert bra.også mange gode sø elver det kan lønne seg å sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig sjelden jeg gidder og ta turen ut på fine sommer dager, blir i stedet nattfiske vist det blir noe.

har hatt meget greit fiske på kveldene, og hender ofte jeg tar en tur på morgene vist laksen ikke er i humør :)

morgen fisket gir meg vell så mye fisk som kveldene.

men er ikke umulig og få den til og ta på fine sommerdager heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg fisker er NATTA tingen. Var ute i natt, og i strømkanten av nordadraget gikk det mye pen ørret.

Var vrient å få kontakt med flua fordi strømmen var beinhard. Masse liv på natta, sorte fluer er fine greier. Både zonkere og wolly`s. Også poppere når du skal lure opp sær/stor ørret.

Ikke lenge før jeg drar ut igjen på natta, da gjerne med litt annen strøm og vind. Var til tider helt vilt i natt, men nesten umulig å kroke fisken.

Nattfiske er nydelige greier, ofte på sommeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helt klart trekke frem natten som et godt alternativ i sommervarmen, og gjerne også strømutsatte plasser hvor du kan avfiske kantene. Senest på min tur til Oslo 14-20 juni hadde jeg fabelaktig fiske mellom kl 2300 og 0200. Når det gjelder fluevalg så funker mine vanlige dag-fluer helt fint, men jeg foretrekker gjerne litt store varianter som f.eks. Teppesild i str 2 o.l.

Edit: Akkurat som Toggi skriver ja... La ved et bilde av en av fiskene jeg fikk på natta i Oslo 16 Juni, tatt på teppesild str. 2

post-2247-13949879767707_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,er nordover nå og her tar sø"en til alle døgnets tider bare strømmen er der!Kanskje en liten "topp"i mellom 0400-0800 om morgenen,men så kan du jo lese VG døgnet rundt,også... ;D ;D skal fiske tørt på sø"en i kveld,kjempeplasser her oppe...God sommer til alle,Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg fisker er NATTA tingen. Var ute i natt, og i strømkanten av nordadraget gikk det mye pen ørret.

Var vrient å få kontakt med flua fordi strømmen var beinhard. Masse liv på natta, sorte fluer er fine greier. Både zonkere og wolly`s. Også poppere når du skal lure opp sær/stor ørret.

Ikke lenge før jeg drar ut igjen på natta, da gjerne med litt annen strøm og vind. Var til tider helt vilt i natt, men nesten umulig å kroke fisken.

Nattfiske er nydelige greier, ofte på sommeren. :)

Der du fisker Toggi, er der jeg fisker også om sommeren. Faktisk hender det at det stilner totalt fra fisken utover natta mot sommeren. På meg virker det som fisken oppsøker oksygenrikt vann der vann bryter mot skjær med det samme mørket kommer på næringssøk. Unngår man horngjel og dævelskap kan det faktisk være mye aure som suser inntil tangkantene på denne tiden. NB. Det virker også som at de mindre kommer før de større.

De siste par sommerene har det etter min mening vært litt annerledes. Jeg har observert store stimer med småfisk - min skrinne kunnskap tror det må være Tobis??. Jeg tror ørreten heller følger disse stimene enn å oppsøke foringsplasser.

Gleder meg til august. Da kommer jeg nedover ei lita uke og aktr å prøve dette fisket igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm fisker ikke du på jeløyen Toni? Har fisket sjøørett der i 10år+ og min erfaring er at nattfiske er helt topp. Fått mine største SØ akkurat da. Derimot morgenfiske er vell kansje noe av det døste jeg vet om. Vært ute til alle døgnets tider om dagen og er kunn i mørket det har skjedd noe særlig. Så for meg er det nattfiske som gjelder(de mørkeste timene) med små strippende mudler-varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm fisker ikke du på jeløyen Toni? Har fisket sjøørett der i 10år+ og min erfaring er at nattfiske er helt topp. Fått mine største SØ akkurat da. Derimot morgenfiske er vell kansje noe av det døste jeg vet om. Vært ute til alle døgnets tider om dagen og er kunn i mørket det har skjedd noe særlig. Så for meg er det nattfiske som gjelder(de mørkeste timene) med små strippende mudler-varianter.

Joda! fisker mye der :)

Men, sjøørreten er sær om sommeren, har fått en del på stripende fluer også.

Men noe supert sjøørretfiske er jeg ikke enig at det er!

Holder meg til gryning fisket, og om du holder deg på skyggefulle steder, så har du relativt lang tid å fiske på :)

Har fisket over hele landet, men nattfiske kommer aldri opp mot det du kan oppleve fra tidlig morgen eller på tung overskyede dager!

Men man bør fiske natten om sommeren, om man regner natten frem til kl 08-09 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm fisker ikke du på jeløyen Toni? Har fisket sjøørett der i 10år+ og min erfaring er at nattfiske er helt topp. Fått mine største SØ akkurat da. Derimot morgenfiske er vell kansje noe av det døste jeg vet om. Vært ute til alle døgnets tider om dagen og er kunn i mørket det har skjedd noe særlig. Så for meg er det nattfiske som gjelder(de mørkeste timene) med små strippende mudler-varianter.

Joda! fisker mye der :)

Men, sjøørreten er sær om sommeren, har fått en del på stripende fluer også.

Men noe supert sjøørretfiske er jeg ikke enig at det er!

Holder meg til gryning fisket, og om du holder deg på skyggefulle steder, så har du relativt lang tid å fiske på :)

Har fisket over hele landet, men nattfiske kommer aldri opp mot det du kan oppleve fra tidlig morgen eller på tung overskyede dager!

Men man bør fiske natten om sommeren, om man regner natten frem til kl 08-09 ;)

Jeg er av den oppfattning at hvis du skal knipe de store øker sjangsene i de mørke timene ganske betraktelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Å bo rett ved sjøen??? Litt farlig! Da er det sikkert at kona mi forlater meg p.g.a fiskeutro he he men når det gjelder SØ fiske på sommeren det er irriterende vanskelig fordi vannet blir ubehagelig varmt for fisken men også fisken blir veldig selektiv fordi det er mye mat i sjøen. Uansett det hindrer meg ikke for å fiske men jeg foretreker natt og tidlig morgentimer. Svarte eller mørke fluer som fiskes relativt sakte men med mye bevegelse er tingen. Zonkerfluer, marabou streamere, teppesild av og til det lønner seg å prøve mørke rekeimitasjøner. Men jeg gleder meg til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...