Gå til innhold

Vil vi ha Hemsil-tilstander i alle aureelver? Det er på gang...


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste av de som har vært med å drevet Hemsila i noen år og som har lykkes med det syns at det å betale 50 kroner for ett døgns fiske er latterlig lavt. Men de også nok syns 450 er dyrt. Samme hva det koster i utlandet osv.

Holselva som ble nevnt med max kort og 300 pr døgn er også kanskje dyrt. Her er det også Hemsedal Fiskeforening som har leid.

Og jeg har snakket med noen av de som styrer med elvene. Som sier: Jeg håper virkelig vi lykkes med Holselva også. så har vi ett godt alternativ til Hemsila. Det er hyggelig at mange kommer hit for å fiske. Men elva er overbefolka i deler av sesongen.

De håper også at det kommer flere elver i nærheten som følger etter og er med på å dele på fisketrykket.

Skjer dette vil prisen flate ut som noen har vært inne på tidligere.

Det kommer oss fiskere til gode i lengden. Men vi må selv være med på at andre elver også utvikler seg mot riktig retning for oss fiskere og videre generasjoner.

Vil det virkelig det?

Kanskje innenfor en snevert geografisk område, men jeg tviler. Melkekuer ser vi overalt i samfunnet, dette er definisjonen på en melkeku.

Men hva om dette sprer seg som ild i tørt gress?

Og grunneiere og lag landet over ser til Hemsil og denne fiskeforeningen.

Her prater vi om det ultimate skrekk scenarioet, forbeholdt de få.

Tendenser ser vi allerede i mange andre elver og vassdrag, fiskekortpriser økes, uten at så mye som ei krone tilbakeføres til elva og tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Med mange tusen ørretelver i Norge og hele vår lange kyst som kan fiskes gratis, gjør det ikke noe om noen få elver blir dyre. Om vi ikke har rå til å fiske der så kan vi allikevel sprade med topp utstyr å vise oss fram og se de andre ta stor fisk. Synes nesten det er like gøy å se andre kjøre fisk. :D

Vi får oppsøke alle de andre elvene, det er indianerfiske som gjelder i 2010 ;D

Problemet slik jeg ser det er som jeg skisserte i forrige innlegg.

At de andre elvene du prater om kan ende opp som elver forbeholdt de få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har snakket med noen av de som styrer med elvene. Som sier: Jeg håper virkelig vi lykkes med Holselva også. så har vi ett godt alternativ til Hemsila. Det er hyggelig at mange kommer hit for å fiske. Men elva er overbefolka i deler av sesongen.

De håper også at det kommer flere elver i nærheten som følger etter og er med på å dele på fisketrykket.

Skal ikke gjøre mitt bidrag større enn nødvendig i denne debatten, men tviler sterkt på at de som forvalter/styrer Hemsil vassdraget m.fl. klager på (dersom jeg forstår deg riktig) god oppslutning blant fiskere. Uavhengig av hva jeg syns om Hemsil vassdraget så er det ingen tvil om at få andre elver har blitt så godt markedsført opp igjennom årene, og her snakker vi gjennom flere tiår. Da jeg debuterte med fluefisker rundt 1990 så var det annonser "an mass" om Hemsil. Logget meg forøvrig på facebook forrige helg (noe som ikke akkurat er noe jeg gjør ofte... sitter jo her hele tiden i stedet  ;D ) og da var det selvfølgelig en stor annonse om Hemsil i banneren på høyre side. Selvsagt skyldes dette cookies og sporinger mot hva jeg bruker min maskin til, men igjen sier det litt om hvor tungt denne elva fortsatt markedsføres og hvilket markedsføringsbudsjett de har til rådighet  :o

Klart det blir god oppslutning da, høyere kortpriser til tross. Man spiser jo på Bagatelle fordi man hører den er blant de beste. Da kan man også spise en høyere pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før du, eller andre karaktiserer meg som en venstrevridd vriompeis med vadeutstyr kjøpt på Biltema;

Jeg har selv blitt en merkehore. Simms fungerer like bra i elver med kortpriser på 50 spenn i døgnet. Patagonia-jakka kjøpte jeg forøvrig på salg hos rypa på Hemsedal sport. ;D

Men jeg fisket ikke i elva. Det skulle ha tatt seg ut!

sÅ DU betaler grovt for utsyr men ikke for fiske...

Sparker du deg ikke litt i baken der....

Du vil altså se bra ut...

Peser folk for Bi-attityd...

Du vil se ut som en men ikke være det..... Javel.. sier nå jeg....

Rødgrønn beskytter av allmenheten...

Du sitter vel på Aker brygge med en dyr øl i solen hele dagen...

Ikke har jeg gått på BI, men har hytte i Hemsedal, har ordinære vadere, har en stang som passer meg, HAR SYKT FETE SOLBRILLER DA... HEHE

Men betaler gladelig MASSE penger fro bra fiske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ekskluderende med høye priser? Jo kanskje det, men virker ikke slik akkurat nå. Det er ypperlig vær og litt klekking så jeg hadde fryktelig lyst til å ta meg litt fri for å fiske. Kjørte glad og lystig nedover og fant plass på........ "dammen". Det var bare å gi opp og kjøre hjem. Jeg gidder ikke å stå å kaste mellom snørene som allerede henger i lufta eller kommer seilende nedover. Fluefiske er nemlig mer enn å få en stor fisk for meg. Så da er det ikke prisen som ekskluderer meg, men "køen". På samme måte som svært mange andre tidligere fluefiskere i Hemsedal (ja vi var mange) så reagerer jeg nå mer på at fisken har et lite helvete enn at det er dyrt og stikker til fjells og fisker "småfisk". Det vil si at jeg selvsagt fortsetter å fiske med flue, men mange av mine kamerater har sluttet og blir mer og mer rynkende på nesen av "såkalte fluefiskere". Så kan det være det samme om fisken er 1 eller 5 kilo i elva. Det får være måte på til tullball! Jeg tror nemlig ikke en eneste vakende fisk ikke har blitt dynget ned av uekte fluer i år. Det er jo som å delta i NM å gå nedi elva nå. Fullt av konkurransemotstandere som konkurrerer verre enn verst. Sorry, men nå ble det for mye! Enkelte steder har ikke fått hvile ett eneste øyeblikk så langt i sesongen. Bortsett fra natta da selvsagt.

900,- ekskluderende? Nope, lokkende. Det ekskluderer kanskje de som vil fiske 2 dager x 7, men ikke de som bare skal fiske to "døgn" for å ha vært her i år også. Og de er neiggu ikke få. Det kommer nye hele tiden. Likevel er det ukeskort som det er flest av. Og en god del sesongkort. Og 1700,- for ei uke er 243,- per dag og er bare ørlite over det mange har antydet som ok. Ekskluderende når vi vet hvor mange som kjører i løypene i skiheisen om vinteren til tilsvarende priser? Hvor mange klager over at de prisene er ekskluderende? I så fall finner de seg et billigere anlegg. Slik er det med Hemsil også. Er det for dyrt så finn deg et billigere sted. Du har faktisk ikke krav på å få stå i kø i Hemsil!

Nei nå begynner det forsyne meg å duskregne også. Typisk! Så nær det perfekte og likevel så fjernt. Jeg elsker Hemsil, men blir kvalm ved synet av henne. Kan noen slukke lyset så jeg får elsket litt jeg også?

Joda det er plasser igjen, men jeg orker ikke da jeg vet hvorfor det er ledig på de plassene. Fisken er slaff i underleffa og støl i hele kroppen. Er jeg sur? Neida, bare oppgitt. Jeg forstår dere som står der. Og ikke. Jeg unner dere "opplevelsen", men syns synd på elva. Jeg var der selv i går kveld og fikk noia og gikk der det var småfisk. De var i alle fall spreke og opplagte og vi hadde det morsomt sammen. Det tok faktisk lenger tid å få inn en 400g enn en kilos som står på "riktig" sted.

Jeg ønsker ikke elva for meg selv. Ikke i nærheten av tanken engang. Men jeg ønsker moderasjon. I det minste for elva sin skyld. Bare se på gresset på bunnen. Du ser hvor det fiskes! Og så lurer vi på hvorfor det ikke klekker like mye Aurivillii (glem det Aroni-tullet) som før... Halve bunnen er jo borte! Og jada jeg er skyld i det jeg også. Like dum jeg som andre. Men la oss nå få noen gode alternativ til dette Disney-fisket som det har blitt kalt. Slutt å klag over at det koster 900,- for to døgn mens dere kjøper ukeskort til 1700,- og fisker like fordømt. Engasjer dere heller for å få andre elver opp på samme nivå fiskemessig slik at Hemsil ikke blir tråkket og fisket helt i stykker. Men forstå da at totalsummen antagelig blir den samme. I stedet for 1700,- i Hemsil og 100,- i alternativ elv for ei uke i hver blir det da f.eks. 1000,- og 800,-.

Nei nå er det så perfekt at jeg må ut. Men hvor? Fjellet var det ja. Eller? Jeg kan jo kaste opp et annet sted enn jeg håver også. Øreklokker så jeg ikke hører ristebokser og "hvor stor var'n" i eninga kanskje? Ikke min altså. Jeg får ikke noe. Jeg vil egentlig ikke ha. Jeg vil bare fiske. Og kose meg. Uten å høre om flekker på siden av hodet og "ja, den ja". Ja jo, jeg vil jo ha fisk, men "den" fisken og ikke en som har slutta å hoppe siden 4. juni. Jeg vil ha kamp! Ikke "oh shit, here we go again".

900,- ekskluderende? Å fy flate, da kunne det gått ille med 200,-! Og ingen hadde fått en skitt etter de tre første ukene...

Så hvorfor ikke slutte å krangle om priser, eksklusjon og hva vi får igjen i Hemsil, men heller begynne å diskutere om hva vi kan gjøre for Hallingdalselva, Begna, Tisleia, Bøelva, Ljøra og så bortetter?? Fluefiskere i Norge: Gå sammen og spre dere! Det er bare dumt å betale 900,- for to dager fordi det ikke er annet enn slappe 2-kiloser som gjelder, eller er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gutta, nå har jeg bare skumlest gjennom innleggene her..og det er mye fornuftig og gode poeng her :)

men hvilke elver vil dere ha og hvor mye er dere villig til og betale for og fiske i sportsfiskerelv med stor ørret og bra innsektsliv der alt er på stell med regler og forvaltning?  :)

det er alt for mange elver nå er og begynner og bli skikkelig voldtatt ? som trenger og bli ivaretatt med en annen type forvaltning og nye regler , det må vi alle være enige ??  :D  

Det kan jo selvfølgelig diskuteres hvor mye nye regler på papir er og ta igjen for høyere fiskekortpris ?  

Men vi hadde selvfølgelig hatt godt av noen flere ivaretatte sportsfiskerelver her i landet, det vil spre fiskerene og muligens lette presset på de allerede hardt fiskede elvene, og kanskje da prisene faller oppi hemsil også og andre elver om de får litt konk ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT, men ikke helt OT.

Brukt og prøvd mangen slags vadere oppover. Men Simms er faktisk eneste som fungerer for meg om eg skal gå milevis langs elven, eller opp til et vann.. Sånn er det bare. Er ikke rik, tjener dritt, men bruker lett penger på GODE klær. Er viktig det..

Som med et telt. Helsport hele veien!

ONT: Skrevet tideligere, og mener det samme enda..

Men mangen gode argumenter begge veier her syns eg. Dere er jo litt flinke nesten  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før du, eller andre karaktiserer meg som en venstrevridd vriompeis med vadeutstyr kjøpt på Biltema;

Jeg har selv blitt en merkehore. Simms fungerer like bra i elver med kortpriser på 50 spenn i døgnet. Patagonia-jakka kjøpte jeg forøvrig på salg hos rypa på Hemsedal sport. ;D

Men jeg fisket ikke i elva. Det skulle ha tatt seg ut!

sÅ DU betaler grovt for utsyr men ikke for fiske...

Sparker du deg ikke litt i baken der....

Du vil altså se bra ut...

Peser folk for Bi-attityd...

Du vil se ut som en men ikke være det..... Javel.. sier nå jeg....

Rødgrønn beskytter av allmenheten...

Du sitter vel på Aker brygge med en dyr øl i solen hele dagen...

Ikke har jeg gått på BI, men har hytte i Hemsedal, har ordinære vadere, har en stang som passer meg, HAR SYKT FETE SOLBRILLER DA... HEHE

Men betaler gladelig MASSE penger fro bra fiske....

Haha! Sparker jeg meg ikke helt åpenlyst i ræ.. til og begynne med, synes du?

Selvfølgelig ser jeg bra ut! Spør bare Damen. Eller Mamma.

Og, nei, jeg synes ikke jeg betaler "grovt" for utstyr. Simms fra topp til tå, er et resultat av en rekke heldige hendelser.

Selvfølgelig ser jeg ut som en merkehore. Selvfølgelig. Men det får stå seg.

Men capsen har jeg blitt sponset med...

Uansett tror jeg at jeg kunne forsvart fullpris for utstyret mitt. Delt på antall fiskedager, så blir det billig...

Sitter heller ikke på Aker Skygge med en overpriset lunken øl så ofte.

Øllen nytes best langs elvebredden, og med god samvittighet for at jeg ikke må gå i gummivadere på grunn av kortprisen...

Tilbake til Topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt IKKE bekymret for at alle elver skal blir eksklusive og dyre. Er fra "bygda" og såpass godt kjenner jeg bønder og grunneiere til ikke å være redd for at de greier å organisere seg så bra overalt (unnskyld bønder - dette er jo selvkritikk også). Det som bekymrer meg er at at de gode elvene blir alt for hardt markedsført - i alle mulige media inkludert i diverse fiskeforum. Dette fører til at alle vi fluefiskende rævadiltere (og vi forplanter oss kjapt) oversvømmer de gode og kjente elvene - og det vil vi gjøre nesten uansett pris. Skrukka i fjor - i år er det Tya som er in - osv. Støtter vedkommende som ønsker seg fler harrfiskere - og håper minimalisme snart blir moderne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre og ja jeg vil ha tilstander som i Hemsila...

Nemlig godt fiske...

Når man ser at elver er helt ødelagt pga av dårlig kultivering er det dritkjipt når elva kanksje har store muligheter.

Men her i sør er ikke det samme som i nord. Alt for mange folk og for få elver.. Vi har selvsagt nordmarka (stort sett vann)i oslo der Ofa gjør en kjempejobb. Blir bedre og bedre for hvert år. Mange frivillige som står på.. Nesten alle jeg kjenner tar bare ut en stekefisk på tur og slipper resten ut. Eller blir det dårlig karma resten av sesongen.. hehe

Vanskelig å få så mange frivillige til å stille opp på en skrukkeelv langt f i voll.

Da må det dessverre penger til for å få noe gjort... også egne fluesoner...

Tenk på alle vi her inne som forbanner oss over markfiskere.. TENK på hva de sier om oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt...tja, hva skal man si...eksotisk...med sånne elver som Hemsila. Vi har så ufattelig mange flotte elver i dette landet at det betyr lite (ihvertfall for meg personlig) om det i noen elver blir "Hemsil-Tilstander". Hemsila kan jo i så måte bli en slags nisjeelv for de som liker store ørreter og heftige klekkinger, kombinert med dyrt køfiske i sexy bekledning ;)

Undertegnede kommer nok aldri til å bli en stamgjest i denne typen elver. Selvfølgelig hadde det vært gøy som en happening, og bare ha vært der (som et slags feltstudie). Men jeg er altfor, ALTFOR glad i å loffe ensom (eventuelt sammen med noen kamerater) rundt på lavgir når jeg fisker. Hemsil, som dere beskriver det, hadde gjort meg stresset og ikke gitt meg godfølelsen. Og det er vel en av de viktigste grunnene til at jeg fisker. For å få den gode følelsen når man, avslappet og helt sjef, lykkes maksimalt med noe man føler seg flink til. Som oftest skjer det når jeg fisker alene, noe som selvfølgelig er både deilig og litt bittert (jeg vil jo at noen skal se hvor flink jeg eeeegentlig er... ;) ).

Når det er sagt, så hadde jeg selvfølgelig blitt uendelig bitter dersom det hadde blitt Hemsil-tilstand i en av "mine" elver. Hvem hadde vel ikke blitt det? Egoistiske som vi er... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT, men ikke helt OT.

Brukt og prøvd mangen slags vadere oppover. Men Simms er faktisk eneste som fungerer for meg om eg skal gå milevis langs elven, eller opp til et vann.. Sånn er det bare. Er ikke rik, tjener dritt, men bruker lett penger på GODE klær. Er viktig det..

Som med et telt. Helsport hele veien!

ONT: Skrevet tideligere, og mener det samme enda..

Men mangen gode argumenter begge veier her syns eg. Dere er jo litt flinke nesten  :P

Går du milevis langs en elv... fisker du ikke da hehe... opp til vann pleier jeg å ta med vadere utenpå sekken... men men  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at det er dyrt å fiske i hemsil (jeg fisker jo der selv), men håper den også i fremtiden blir et unntak.

Så tilbake til det tråden egentlig skulle dreie seg om : Er det i ferd med å gå sport i at aktører kjøper opp fiskerettighetene i flere ørretelver på østlandet, med det til hensikt å tilrettelegge for eksklusivt fiske ?

Misliker tanken på at jeg i fremtiden kanskje må belage meg på å fiske i samme elva hele sesongen, fordi kortprisene er blitt så høye at man ikke har råd til kort i flere elver  :o

Som Eikre skriver ; dyre fiskekort virker på mange mer forlokkende enn ekskluderende . . .

Mye av grunnen til at hemsil er ettertraktet er, i tillegg til godt fiske, at alt er tilrettelagt : Vei langs hele elva, overnattingsmuligheter i bøtter og spann, butikker . . . og selvfølgelig passelig avstand fra oslo.

Skal man ha håp om å avlaste fiskepresset i hemsil tror jeg man må kunne tilby tilsvarende fasiliteter, i tillegg til godt fiske.

Hvis telt er eneste overnattingsmulighet så er det alene nok til at mange heller velger hemsil  ;D

Om det hadde vært flust med butikker og campingplasser langs rena ville nok trykket økt betraktelig der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT, men ikke helt OT.

Brukt og prøvd mangen slags vadere oppover. Men Simms er faktisk eneste som fungerer for meg om eg skal gå milevis langs elven, eller opp til et vann.. Sånn er det bare. Er ikke rik, tjener dritt, men bruker lett penger på GODE klær. Er viktig det..

Som med et telt. Helsport hele veien!

ONT: Skrevet tideligere, og mener det samme enda..

Men mangen gode argumenter begge veier her syns eg. Dere er jo litt flinke nesten  :P

Går du milevis langs en elv... fisker du ikke da hehe... opp til vann pleier jeg å ta med vadere utenpå sekken... men men  ;)

Du skjønte tegninga ;)  Vaderen er på fra eg står opp til eg legger meg i teltet igjen ;)

Er ofte man bare skal "rett" opp til et vann på haugen der oppe. MEN på kartet ligger det jo et der oppe også.. bare 5 (50) min og gå ;)

you see :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT, men ikke helt OT.

Brukt og prøvd mangen slags vadere oppover. Men Simms er faktisk eneste som fungerer for meg om eg skal gå milevis langs elven, eller opp til et vann.. Sånn er det bare. Er ikke rik, tjener dritt, men bruker lett penger på GODE klær. Er viktig det..

Som med et telt. Helsport hele veien!

ONT: Skrevet tideligere, og mener det samme enda..

Men mangen gode argumenter begge veier her syns eg. Dere er jo litt flinke nesten  :P

hehe ser den ja.... alltid bare litt lenger...

Går du milevis langs en elv... fisker du ikke da hehe... opp til vann pleier jeg å ta med vadere utenpå sekken... men men  ;)

Du skjønte tegninga ;)  Vaderen er på fra eg står opp til eg legger meg i teltet igjen ;)

Er ofte man bare skal "rett" opp til et vann på haugen der oppe. MEN på kartet ligger det jo et der oppe også.. bare 5 (50) min og gå ;)

you see :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Forresten finnes en mulighet for å begrense trykket på Hemsil. Den er mye mer effektiv enn høy pris og ekskluderer ingen. Bytt ut denne:

3. Det er kun lov å benytte mothakeløse kroke (mothakene må være nedklemt). Det skal brukes knutefritt hovnett i fluesonene.

Med denne:

3. Det er kun lov å benytte fluer som, uten ytre påvirkning, synker. Kroken skal være uten eller ha nedklemt mothake. Max. krokstørrelse er 14. Det skal brukes knutefritt håvnett i fluesonene.

Da forsvinner mer enn halvparten av fiskerne uten mer diskusjon om preventive priser. Vi kan gå ned til 200,- for to dager og kose oss verre. De fleste gidder ikke fiske likevel og de som gidder får ikke stort. For som kjent spiser fisken minst 80% av føden over vannet...

ptt.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Jeg er en av de som gladelig hadde betalt 1700kr for en uke med fiske i høysesong i Hemsil, 450 for en dag også.

Idiot tenker mange av dere nå, men la meg da forklare hvorfor.

Jeg bor i Drangedal (sørlandet), her har vi en grunneier som voldtok arbeidet til fiskeforeningen gjennom tiår og etterlot oss dusinvis av vann og flotte elver med tusenbrødre. Videre har vi andre grunneiere som er så redde for fisken sin at de nekter folk å fiske der, selv om det er tusenbrødre her også. Vi har en fiskeforening som ligger mer eller mindre brakk (de lar i allefall aldri høre fra seg) Personlig har jeg en elv, ett lite strekke på ca 50 meter som er mitt lille Hemsil, utrolig flott, vadbart over hele og mye fisk, men de ligger på +/-200g, med en slenger i ny og ne. Men denne elva har kun nok vann i mai, deretter må jeg vente på regnet frem til midten av august. Bortsett fra denne elva så er det ingen andre plasser en tørrfluefisker med en enorm forkjærlighet for elvefiske kan boltre meg. Områdene rundt her er fattige på fine elver, veldig fattige, det ender da opp i skogsvann/myrvann.

Så, for meg så er det total opplevelsen av tørrfluefiske i vakker natur, det er den jeg kjøper, det er den jeg er villig til å betale for selv, om det så koster "skjorta", så vet jeg at jeg til vinteren sitter med ett smil om munnen mens jeg tenker på de opplevelsene Hemsedal ga meg. Og jeg kommer igjen neste år, og neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten finnes en mulighet for å begrense trykket på Hemsil. Den er mye mer effektiv enn høy pris og ekskluderer ingen. Bytt ut denne:

3. Det er kun lov å benytte mothakeløse kroke (mothakene må være nedklemt). Det skal brukes knutefritt hovnett i fluesonene.

Med denne:

3. Det er kun lov å benytte fluer som, uten ytre påvirkning, synker. Kroken skal være uten eller ha nedklemt mothake. Max. krokstørrelse er 14. Det skal brukes knutefritt håvnett i fluesonene.

Da forsvinner mer enn halvparten av fiskerne uten mer diskusjon om preventive priser. Vi kan gå ned til 200,- for to dager og kose oss verre. De fleste gidder ikke fiske likevel og de som gidder får ikke stort. For som kjent spiser fisken minst 80% av føden over vannet...

ptt.gif

Jammen atte . . .  :o  Da vil jo fisken ALDRI få fred (bortsett fra om natta), for dere nymfe-proffene ville jo fisket enten det vaket eller ikke.

Vi tørrflue-idiotene fisker kun når fisken vaker, og det ser man jo ikke så mye av i vindkastene der oppe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Forresten finnes en mulighet for å begrense trykket på Hemsil. Den er mye mer effektiv enn høy pris og ekskluderer ingen. Bytt ut denne:

3. Det er kun lov å benytte mothakeløse kroke (mothakene må være nedklemt). Det skal brukes knutefritt hovnett i fluesonene.

Med denne:

3. Det er kun lov å benytte fluer som, uten ytre påvirkning, synker. Kroken skal være uten eller ha nedklemt mothake. Max. krokstørrelse er 14. Det skal brukes knutefritt håvnett i fluesonene.

Da forsvinner mer enn halvparten av fiskerne uten mer diskusjon om preventive priser. Vi kan gå ned til 200,- for to dager og kose oss verre. De fleste gidder ikke fiske likevel og de som gidder får ikke stort. For som kjent spiser fisken minst 80% av føden over vannet...

ptt.gif

Jammen atte . . .  :o  Da vil jo fisken ALDRI få fred (bortsett fra om natta), for dere nymfe-proffene ville jo fisket enten det vaket eller ikke.

Vi tørrflue-idiotene fisker kun når fisken vaker, og det ser man jo ikke så mye av i vindkastene der oppe  ;D

Å nei du. En nymfefisker tar et par fisk og slapper av ettersom det bare koster 100,- per dag, mens en tørrfluefisker (slik som nå) kaster i blinde fra 08.00 til 24.00 i ren fortvilelse over at han betaler hele 450,- hver dag for bare 2 vakende fisk som han bommer på.

;);D

Men gjør omkringliggende elver gode istedet for å klage på Hemsils priser! Hvordan får vi Hallingdalselva like bra? Hva kan og må gjøres? Husk at i eldre bøker om fiskeplasser i Norge så anbefales denne elva fordi den hadde flust med storfisk, mens Hemsil ble nevnt i en bisetning som overbefolket med småfisk. Faktisk BARE småfisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900,- ekskluderende? Å fy flate, da kunne det gått ille med 200,-! Og ingen hadde fått en skitt etter de tre første ukene...

Så hvorfor ikke slutte å krangle om priser, eksklusjon og hva vi får igjen i Hemsil, men heller begynne å diskutere om hva vi kan gjøre for Hallingdalselva, Begna, Tisleia, Bøelva, Ljøra og så bortetter?? Fluefiskere i Norge: Gå sammen og spre dere! Det er bare dumt å betale 900,- for to dager fordi det ikke er annet enn slappe 2-kiloser som gjelder, eller er tilgjengelige.

Ja, 900 for 2 dagers fiske er ekskluderende, uansett hvordan du vrir på det eller unngår det. Akkurat som sporten golf er ekskluderende for veldig mange pga høye priser. Motivet er det samme og enkelt for begge aktiviteter; man skal tjene så mye penger som mulig fra en kjøpesterk gruppe, men det ekskluderer mange for dette. Om det er riktig å prise mennesker ut fra ei elv får man gjøre seg opp en mening om selv.

Før har Hemsila blitt sett på en som en kuriositet, fordi det var den eneste elva med så spinnville priser. Hvis dette nå blir en trend, og folk ser forretningspotensiale, må vi ha reguleringer for å hindre at dette blir bonanza. Heldigvis tror jeg ikke målgruppen fluefiskere er stor nok.

Prinsipielt er jeg imot at man skor seg på denne måten.

(Forøvrig kan man få flybillett + sesongkort for ørretfiske i Finnmark for 1500 kr, og det forundrer meg litt at Hemsila fortsatt lokker mange.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900,- ekskluderende? Å fy flate, da kunne det gått ille med 200,-! Og ingen hadde fått en skitt etter de tre første ukene...

Så hvorfor ikke slutte å krangle om priser, eksklusjon og hva vi får igjen i Hemsil, men heller begynne å diskutere om hva vi kan gjøre for Hallingdalselva, Begna, Tisleia, Bøelva, Ljøra og så bortetter?? Fluefiskere i Norge: Gå sammen og spre dere! Det er bare dumt å betale 900,- for to dager fordi det ikke er annet enn slappe 2-kiloser som gjelder, eller er tilgjengelige.

Ja, 900 for 2 dagers fiske er ekskluderende, uansett hvordan du vrir på det eller unngår det. Akkurat som sporten golf er ekskluderende for veldig mange pga høye priser. Motivet er det samme og enkelt for begge aktiviteter; man skal tjene så mye penger som mulig fra en kjøpesterk gruppe, men det ekskluderer mange for dette. Om det er riktig å prise mennesker ut fra ei elv får man gjøre seg opp en mening om selv.

Før har Hemsila blitt sett på en som en kuriositet, fordi det var den eneste elva med så spinnville priser. Hvis dette nå blir en trend, og folk ser forretningspotensiale, må vi ha reguleringer for å hindre at dette blir bonanza. Heldigvis tror jeg ikke målgruppen fluefiskere er stor nok.

Prinsipielt er jeg imot at man skor seg på denne måten.

(Forøvrig kan man få flybillett + sesongkort for ørretfiske i Finnmark for 1500 kr, og det forundrer meg litt at Hemsila fortsatt lokker mange.)

Ja, dette er ekskluderende for mange.

Og spørsmålet er om denne fiskeforeningen ønsker å utvide sitt ekskluderende repertoar?

Hvis jeg har forstått noen av innleggene rett så har de prøvd og kjøpe opp/leie/overta forvaltningen av flere elver, eller elv. Husker ikke helt hva.

Hva er årsaken til dette, hva ligger bak dette?

For meg så lukter det grådighet lang vei, dessverre.

Er det ønskelig fra dere som jubler over høye priser, at Hemsil skal forbeholdes den ørretfiskende eliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Såvidt meg bekjent er Hemsil-folket interessert i å få opp andre elver for å redusere trykket i Hemsil.

Det er iallefall det jeg hører fra folk der uten økonomiske interesser i elva.

La gå at Hemsil er for dyrt, fisket er i særklasse og på høyde med finnmarksvidda, etc.

Men har ikke Hemsil vært et prosjekt eller et eksperiment ?  Jeg mener å huske at det ble framsatt som et eksperiment da prisene og reguleringen av fisket kom i gang.

Dersom de er inspirert av grunneiere i f.eks Namsen, så er jo det beklagelig for oss.  

Derfor, få opp andre elver, tenk å kunne kjøre èn time fra Oslo til f.eks. Ådalselva for å fiske storørret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg prøve å vise at jeg kan se en sak fra litt forskjellige vinkler:

Etter å ha "røyket fredspipe" med Hr. Grøthe, pr. mail, for noen år siden, sendte jeg ham faktisk et forslag til en elv han burde se på.

Dette er en perle like ved Jølster. Det vakreste landskapet, rundt den nydeligste elva jeg har sett.

[attachimg=1]

Der har grunneiere greid å totalt ødelegge fisket. Om man synes noen av grunneierne nedover Hallingdalselva, som visstnok presterer å dra garn etter fiskeslutt  er kappa, så slår faktisk disse idiotene alle jeg har vært borti.

I følge bonden vi leide ei fantastisk koselig hytte av, var snittvekta fantastisk for bare få år siden.

Men der presterer de faktisk å krangle såppass, at det må løses fiskekort for hver eiendom oppover elva :rolleyes:

Og da alle er misunnelige på hverandre, så får man med garn i hver jolle som leies ut i vannet . Stormaska og småmaska.

Det ble visst hentet opp anseelige mengder med kjempeaure de første åra.

Nå er snittet på rundt 2hkt. Men det er MANGE!

Etter sigende, vaket det kiloser og større over store deler av elva/vannet, før kappløpet begynte.

Jeg fikk et aldri så lite oppheng, og prøvde å nøste opp i hva som kunne gjøres. For dette er så flott at hvertfall noen burde få opplevd det!

Men herre min skaper for et sammensurium av interesser og tungroddhet! Og det ble jo litt vanskelig da den ene ikke ville gi bort telefonnummeret til naboen, fordi de ikke snakket sammen. Og så videre oppover elva.

Hvor jeg vil?

Jo, det jeg mener, er at denne elva er et godt eksempel på type elv man kunne gått hardt inn i. Altså ei totalt ødelagt elv, med grunnlag for å bli fantastisk. Men hvor det er behov for stor innsats. Det er også såppas langt unna Oslo, etc, at her kunne de virkelig dedikerte, og passe bemidlete boltret seg. Så får det heller stå seg med HØY pris.

Særlig i og med at folketettheten her er såppas lav at man ikke akkurat "stjeler" fiskemuligheter fra "vanlige folk".

For det er nettopp dette jeg mener er på vei til å skje i elvene vi diskuterer/unngår å nevne ved navn.

Det er elver folk fra hele Østlandet/MidtNorge greit kan finne frem til, og når i løpet av få timer bak rattet.

Og ikke er de i nærheten av så ødelagt som folk hevder. Langt derifra faktisk, når det gjelder et par eksempler som dras frem her...

(Sorry for langt innlegg. Må kutte ned på Espressoene om mårran! ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Nydelig landskap! Hadde gladelig betalt for å fiske i sånne omgivelser, men det krever at ørreten er større enn 2 hekto, ellers ser jeg liten vits i å sette meg i bilen halve dagen.

Men du er inne på det mest vesentlige her, jo flere elver som blir bra, jo mindre fiskepress på de som allerede er bra. Slik ser i allefall jeg det. Og da er det viktig med ildsjeler som Grøthe, greit nok at han tjener penger på det, men han har da jobbet for det også. Vi skulle hatt flere av hans kaliber rundt omkring det ganske land, og det har vi sikkert også men med grunneiere som nevnt over så blir det ikke lett.

Det de alle glemmer er at elva (og fisken) var der lenge før de, og kommer til å være der lenge etter de. Og med dagens forvaltning (les over) så fortjener de ikke å berike seg på fiske/naturen i det hele tatt. Her kunne staten gått inn og tatt over forvaltningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man istedenfor å kritisere prisene i hemsila og de andre "dyre" elvene, kanskje heller burde sett på prisene i "røkla" av elver i norge.

Desverre har det i alle tider vært fisket for matauk, og kultivering har det enkelte plasser vært skrevet om kun i fremmedordboka)

Jeg har tro på et todelt prissystem, et for fastboende og et for turister fra inn eller utland.

Tror de fleste her inne ville betalt for god kultivering, slik det har vært gjort i nettopp hemsila, i alle elver her i norge..

Desverre ser jo det ut til ikke å gå ann her påberget, da sammarbeid ser ut til ikke å gå ann mellom grunneiere.

Si hvis foreksempel alle elver var kultivert riktig, og alle elvene for tilreisende hadde kostet 200 kr pr døgn, i steden for at de beste elvene koster 4-500, og resten koster 50 kr pr dag, eller pr uke. jeg tror vi på denne måten kunne fått et av verdens beste land med fiske i elv, for vi har jo i utgangspunktet mange fantastiske elver her. små som store.

Jeg har desverre ikke fisket i hemsila selv, men jeg har lyst dit,!!!! Men er nybegynner i gamet, og vil opparbeide meg litt mer kunnskap og kasteferdigheter før jeg reiser dit (og bruker "så mye" penger :) )

Så kan man jo samenligne priser på hvor dyrt det er å fiske der:

Tar du en tur på byen, hvor mange pils får du, etter ingangsbilett er betalt, og penger til taxi t/r er lagt til side.

Hva kan du servere av mat til venneparet du har invitert på middag, etter at godt drikke er kjøpt inn. (vin, event.1/2 cognac)

Røyker du?  En kartong røyk er vell nesten til to dager i norges flotteste natur!!!!

Går du til butikken for å handle, isteden for å kjøre, hvor mye bensin sparer du ( og hvor mye mindre handler du?? tungt å bære!!! )

Så det er egentlig ikke så mye man må "ofre" for å sette tilside penger på å få utfolde favorittlidenskapen til de fleste her inne!!! syns jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...