Gå til innhold

Daniel mot røkla 2010!


Daniel-N

Anbefalte innlegg

Forord

Har lenge vurdert å starte en "fiskeblogg" for sesongen. Begynner idag. Litt ute i sesongen, men jeg gjør det mest for å få ned mitt livs fisketur svart på

hvitt, med noen innslag av farger, så jeg har noe å lese tilbake på når årstiden hvis navn ikke skal nevnes enda kommer over oss. Dessuten kan det jo

tenkes at det fins noen sjeler der ute som kunne tenkt seg å følge med, evt stikke trynet innom en gang eller to. Det hadde vært hyggelig det!

Oppdateringer kommer etterhvert som vi har internett på turen.

Vennligst ingen diskusjon om fang og slipp i denne tråden. Vi slipper mye av det vi får, men vi har tenkt å spise fisk på denne turen. Så mye fisk vi kan.

Så det kommer helt sikkert, for noen, makabre bilder av ferdigsløyd fisk, fiskestykker på plastikktallerkener samtidig som det står en trønder eller en

finnmarking ved siden av og gliser. Det får dere bare tåle. ;)

Planleggingen

Nå skal det altså endelig skje. Etter først å ha småsnakket om å dra oppover til Finnmark i ett år.. Så bestemt oss for at jo, nå gjør vi det! Vi ble enige om

at vi ikke skulle legge noen planer med noen andre denne sommeren. Hvis noen lurte på om vi hadde ferieplaner skulle vi bare mumle ett eller annet om

pliktig familiebesøk i Finnmark et par uker, og snike oss rolig ut av temaet ved å prate om fotball, øl eller helgas skandaler. Og vi planla. Planen i første

omgang lød sånn ca slik: Pakke bobilen til pappa full av alt nødvendig og unødvendig utstyr for 2-3 uker i Finnmark, kjøre i en etappe opp, pakke sekken og

gå. Gå inn til et område med masse vann, prøve der en dag, to eller tre, og deretter kjøre videre. Prøve en annen plass. I praksis bare nyte livet og gjøre

det vi liker best på denne fantastiske, men noget sære planeten. Og det skal vi gjøre. Planen er i første omgang Laksefjordvidda. Anleggsveien er stengt,

så vi tar med oss sykler. Sykler nøyaktig så langt som vi trenger, surrer kjetting rundt syklene inntil et tre, og går. Dit vi må. Dit vi vil. Nøyaktig hvor er

naturligvis ikke bestemt enda, men det fins så mange muligheter at vi nesten ikke kan tro det selv..

5. Juni 2010 - Endelig skal det skje!

Vi starter egentlig idag. Det vil si at de siste forberedelsene skal gjøres. Sekkene skal pakkes, iphonen skal fylles med musikk, flueboksene skal ryddes,

arrangeres, og ryddes en gang til. Det som mangler idag må bare kjøpes inn. Det er heldigvis ikke mye.. (Tror vi selv.. Det blir sikkert kjempemasse..)

Fluefiskefilmer skal legges ut i bobilen, og DVD-spilleren skal sjekkes. Det er igrunn en lett måte å reise på, med den bobilen. Du tar med nøyaktig det du vil,

og pakker sekken etter hvilken tur du skal på.. Blir det dagstur blir det en lett 35 liter.. Blir det flere dager blir det en større tursekk.. Mat og øl har du i

kjøleskapet, og senga di befinner seg 2 meter fra deg uansett hvor langt du kjører. Fantastisk lett. Så, mens jeg sitter her med morrakaffen og

morrasnusen går det faktisk opp for meg at imorgen skal vi dra! Endelig skal det skje! Håpet. Suget. Gleden. Det er mye å ta til seg.. Jeg går og henter en

ny snus.

Takk for oppmerksomheten!

[attachimg=1][inline mode=1]

post-3683-13949879828668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

6. Juni - Starten

Denne oppdateringen kom egentlig bare fordi jeg tenkte jeg kunne dele spillelista jeg gjorde klar for turen. Med skikkelig mange godbiter!

Så for dere som har Spotify: http://open.spotify.com/user/daniel.cptmorgan/playlist/7kLAjzMFKsHTMkWHM7rcmK

Den blir desverre ikke collaborative :)

Var forresten en tur i Nidelva igår kveld.. Uten utstyr (!!!!!) Fine forhold, og flere vak. Var mye smått, men gud, jeg gleder meg til å prøve der igjen, et helt år siden sist! Får ta et par turer dit når jeg kommer hjem fra Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også informere om at jeg har en turblogg for denne turen. Mest for at alle som ikke bare bryr seg om fisket kan følge med. Kommer nok mer tur-relatert der, så kommer fiskeinfoen på begge.

Så hvis noen skulle være interessert, kan den følges her: http://www.mobilblogg.nu/Danielnilsen

Ikke noe avanserte greier. Bare bilder og en liten notis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da!! Endelig kom vi igang med fisket! Satt oss ned ved et vann, når det plutselig begynte å vake, på kastehold. Jeg vadet ut, og tok først et litt for kort prøvekast. Ville ikke blåse turens første mulighet på fisk.. Når fisken kom opp litt til høyre for forrige gang tok jeg sjansen på det andre kastet. Litt lengre denne gangen. Og enda mer til høyre. 3 sekunder etter at en palmermygg, str 16, lander på den speilblanke overflata ser jeg det fineste rullevaket jeg noen gang har sett! Heldigvis greier jeg å avvente litt med tilslaget, og idet jeg drar til kjenner jeg at den sitter. Fisken svarer med sitt første av i alt 3 lange, hissige utras, hvor ganske mye backing forsvinner fra spola. Jeg svarer med hyling og skriking, samt roping etter fiskekompis pappa. Han kommer løpende, og til slutt lander jeg fisken uten håv i strandkanten.

Så der lå den. Min første kilosfisk på fluestang! Den ble veid inn til 1,2 kg! For en syk opplevelse! For en knallbra fight! Mye å ta til seg etterpå, gitt! På tørt! Også på turens andre kast, på turens første vakende fisk. Hvor alt bare stemte! Ingen grisehale i kastet, ingen plask i vannet i for- og baksleng. Ingen fortomshaug der flua ligger. Bare et nydelig flyt, og et godt tilslag!

Nei her skulle alt stemme! Min beste opplevelse med fluestang hittil i livet!

Bilder av fisken kan sees på mobilbloggen. Kommer bedre bilder etter turen, når jeg får redigert fra speilrefleksen.

Ble tatt på 4er stang, med 0.15 spiss.

Livet er HERLIG!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

bravo.gif

Et innlegg som gjør andre glade. Det er dette vi drømmer om alle mann. Ikke bare første gangen, men selv etter mange år med opplevelser er det akkurat slike som gir det lille ekstra. Den gode varme følelsen når alt klaffer 100%...

Gratulerer med første over kiloen!!! 23.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hehe, flirte godt når jeg gikk inn på bloggen og leste overskriften på innlegget fra 7. Juli :)

freeeze motherfucker..... Det sier sikkert ALLE politiene e

i norge :D

grattis med fin historie og nydelig fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen :)

Dag to gikk trått for min del, da det blåste en del. Vi gikk opp til det samme vannet for å se om det var flere store der. Og det var det! Men ikke for min del, da vinden gjorde at jeg måtte gå hvileløst rundt og se etter plasser det var mulig å kaste, for å se om det vakte ser.. Kastet en del streamer, uten hell..

Men pappa er oterfisker også, og det var jo nydelige forhold for han.

Smelte til med 4 fisker rundt kiloen, og en på 1,7 kilo! Smellfeit! Så da ligger han godt an i fiskekonkurransen, både på mest og størst. Bilder på bloggen

Nå er vi ferdige med Børselv for denne gang, og nå står Laksefjordvidda for tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet min Skrukka. Innerst i Skrapdalen. Det vil si, at jeg har funnet min drømmeelv. For min del, definisjonen på ørretelv, akkurat som jeg vil ha den :)

Litt kronglete å komme fram, navigering med kart og kompass måtte til. Elva er kort, den går imellom to vann. Flere fine strekker med litt fart i elva, og flere fine kulper. Fisken står på standplasser. Og vaker! Som besatt!

Vi så oss bare rundt på kartet, og pekte oss ut en plass vi ville prøve. Passet bra for begge to. Pappa vil helst fiske i vann hvor det er mulig å gå med oter, og jeg vil helst fiske i elv. Ingenting galt med stillevannsfiske altså, jeg digger det også! Men elv er jo det man helst vil ha. Det som gir det morsomste fisket! Så pappa begynte på vannet, og jeg satt meg ned ved elvebredden for å rigge utstyr. I og med at det var ei såpass lita elv rigget jeg 3`er stanga, da jeg ikke hadde sett de helt store fiskene enda. Så fisk som nok var opp mot 7-800 gram med brillene på, men de sto forholdsvis rolige enda.. En del halvkilos som vakte på vårfluer.

Utstyr ferdig rigga, og kaffekoppen halvveis drukket opp, og jeg ser et nytt vak, litt lengre oppe. Dæven, den så fin ut, tenkte jeg! Siste sjekk av fortom, vårflua sitter godt på. Alt er klart! Jeg prøver! Vader ut, litt nedstrøms for fisken. Nytt vak! Legger ut et kast. Litt for langt? Ingenting skjer. Fisken tar en vårflue som kommer etter flua mi.. Feil flyt? Feil flue? Tvilen river i meg.. Funker flua? Striper den? Nytt kast. Fisken vaker en meter før flua mi denne gang. Jeg banner.. Er jeg virkelig god nok for en slik fisk? Den er ihvertfall kiloen! Et tredje kast. Der sitter flytet! Strekker 2 stanglengder med fortom helt nydelig, og jeg formelig føler at dette kommer til å gå! DER! Den tok flua mi! Tilslag! Sitter den? Litt dårlig.. Ja! Den sitter! Og for et utras! Den er på vei ned mot stryket! Helvete! Bremse litt! Jeg har på 0.16, så den ryker iallefall ikke. Men sitter den godt nok?! Jada, den sitter! Får den til slutt inn, og får tatt den med håven! Pappa kom under kjøringa, og fikk filma nesten hele. Minnekortet ble selvfølgelig fullt før jeg fikk håva`n.. Jaja.. Knipse, posere og skryte. Vi trenger en matfisk, så fisken kakkes. Jubel! Skjelving! Sende mms til fiskekompisene hjemme..

Min andre kilosfisk på flue, og for en fiskeopplevelse! Jeg simpelthen ELSKER dette livet! Mygg og knott betyr ingenting. De får bare holde på! Jeg ligger i lyngen og nyter øyeblikket!

Idet jeg kommer til hektene vaker det en ny fisk, litt lengre nede. Dæven, den ser fin ut! Prøver et kast, mens pappa står og prøver å se fisken. Der tok den! På kast nummer to! Jada! Pappa filmer.

Denne satt desverre ikke like godt, og idet den fyker til værs mister jeg den. Nei, jeg røyk den ikke. Takk gud! Vi fikk det på film! Knallgøy!!

Bildet av kilosfisken kan sees på bloggen min. Filmen av den som forsvant kommer i egen rapport etter turen, når jeg har tilgang på mer strøm og kan redigere film og bilder fra speilrefleksen.

Dagen gikk med til tørrfluefiske for både meg og pappa. Jeg fikk 10-12 stk i vektsjiktet 2-500 gram, pluss den på kiloen. Pappa fikk 15-16 i det samme sjiktet. Gøy for han, som ikke har fisket med flue på mange år!

Alle lever, med unntak av kilosfisken, som vi snart skal spise til kvelds. Må bare se ferdig finalen i VM først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets tur over for denne gang. Værmelding og enighet om at vi hadde fått de opplevelsene vi ville få gjorde at vi bestemte oss for å vende skuta sørover igjen. Ikke at det gjør så mye.. Turen sto nøyaktig til forventningene, og jeg har sett og opplevd akkurat det jeg håpte jeg skulle få oppleve.

Målet om å nå kilosgrensa ble nådd. Ikke bare en, men tre ganger! Og alle gikk på tørt! Men, vi har det ikke travelt. Finner vi en fin plass å fiske, takker vi selvfølgelig ikke nei.

Fiskesommeren min er langt fra over! Fortsatt står Nea for tur. Samtidig har svigerfar lovt meg både smålakselv og ørretelv når jeg kommer på besøk! Så bloggen går videre, både her og på mobilbloggen! Så følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Daniel!

Har ikke sett denne før!

Først av alt:Gratulerer med å nå kilosgrensa,den første virket som tatt ut av...ikke læreboka,men drømmeboka! ;)

Det er deg vel forunt,og håper du virkelig har fått øynene opp for hvilke gleder ei fluestang kan gi.(sånn at den neste kilosen kommer i en glassklar Ekso  :D ) Neida,du trenger ikke vente så lenge,fisk og kos deg enten fisken er stor eller ikke,og fortsett bloggen her,skal se om jeg kan følge den opp når jeg kommer hjem fra 4 ukers strev med fluestang og kamera! ;D

Ha en fortsatt riktig så god sommer,med mange napp og ikke fullt så mange griserumper.

Ps.Hva med å legge en link til bloggen under,sånn som jeg har til Ekso villfisk ?Da blir den lettere å finne for oss gamlingene som ikke er like stive i digitalisk. :)

Edit:Blæh,trenger visst ikke be deg om det,kommer sikkert! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Willy! Takk for det, takk for det! Var virkelig sinnsykt å få oppleve, og ikke bare det, men å få oppleve det i en slik natur! Døde reinsdyr, ørn som fløy over oss, og ja, i det hele. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke hadde telelinse.. Men herlig allikevel, selv om turen måtte avsluttes en del tidligere enn opprinnelig planlagt.. Gamlingens rygg bl.a :)

Men, bloggen fortsetter! Og hvis det er link i signaturen du mener, så har jeg allerede det ;) kos deg på fiskeferie! Regner med du blir å treffe i Ekso igjen ut mot høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst,du har vært i et fantastisk område,noe som forsterker opplevelsen,Finnmark er noe for seg selv og bør oppleves oftere enn jeg har gjort de siste årene(men,det kan vi snakke om! ;) ) .

Sånn ifra midten av august og litt utover,da har det grodd i grustaket,og vi kan benke oss ved bålplassen ved Hølen! :D

Men, bloggen fortsetter! Og hvis det er link i signaturen du mener, så har jeg allerede det ;) kos deg på fiskeferie! Regner med du blir å treffe i Ekso igjen ut mot høsten?

Ja,det var jo det jeg så...etter at jeg hadde lagt inn innlegget  ;D ,men tenkte også på direkte-link til denne tråden. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen bilder fra speilrefleksen, som jeg ikke har lagt ut før. Må bare beklage at en del av fisken er avbilda død, men vi spiste mesteparten av fisken vi fikk der oppe, og tok med noen hjem til mor. De som hater meg for det, får heller bare hate :)

Her er to bilder av den første fisken på turen, som vi tok allerede første natta, på turens andre kast. Fortellinga om fisken kan leses tidligere i tråden. Tok en palmermygg str. 16, i det nydeligste vaket jeg har sett!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3683-13949880308988_thumb.jpg

post-3683-13949880309864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av en av flere fine plasser vi rasta mens vi var der oppe. Ble mye bobil, og litt telting når det var et stykke å gå inn til vannet\elven.

[attachimg=1]

Bilde av min andre av tre kilosfisker på denne turen. Alle på tørt! :) Denne tok en vårflue i ei elv, på et nydelig strekke. Rett etter at jeg hadde fått denne, og mens jeg ringte og fortalte det til en av mine fiskekompiser begynte en ny en å vake på samme plass som denne ble tatt. Par kast, så satt den. Pappa filma, og idet fisken fyker til værs mister jeg den.. Har det på film, må bare finne en pc hvor jeg kan redigere hd-filmer før jeg kan legge den ut. Første gang jeg ikke har blitt ordentlig lei meg for å miste en fisk. Hele opplevelsen rundt, og det at jeg nettop hadde landa en kilosfisk gjorde det hele bare morsomt.

[attachimg=2]

post-3683-13949880310022_thumb.jpg

post-3683-13949880310494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva her kalte vi etterhvert bare for skrukka. Her tok jeg 2 av 3 av mine kilosfisker på turen, og mista en sværing. Pappa fikk sine første småfisker på flue på mange år her, og det var mange fine strekk med god mulighet for baksleng, slik at han fikk prøvd seg litt. Godt å se at han fortsatt likte fluefisket best, selv om han også fiska en del med oter på turen. Og med den landa han en på 1,7, og flere kilosfisker den ene dagen. Det var riktignok ikke i Skrukka, selvfølgelig, men i et lite, fint fjellvann.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3683-13949880312454_thumb.jpg

post-3683-13949880312813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pappa sin på 1,7. Gikk rett på en telemarkskonge på oteren. Det ble faktisk kjøring av fisk på oter, da han ikke greide å lande den med en gang. Han måtte bare slippe den litt ut, og gå litt, trekke litt og slippe litt ut igjen før han kunne få den inn. For et beist!

[attachimg=1]

Bare en av flere nydelige utsikter vi fikk i fjelltraktene der oppe! Fantastisk fin natur, stor og feit ørret, og den herligste fiskeferien vi kunne fått! Turen ga, kort og godt, mer og større fisk enn vi turte håpe på, men selvfølgelig mindre fisk enn det vi drømte om før vi dro :) Men sånn skal det være, og uansett hvor stor fisken er, så er det opplevelsen som betyr noe. Vi talte nok en 30-40 hver til sammen, hvis vi regner med de på 200 gram og oppover. Hvorav ganske mange var bittesmå. Og vi gikk aldri lei! Slapp ut en del både mindre og større fisk, da vi hadde fått det vi trengte som matfisk fra oteren. Etter det var det bare morsomt fluefiske, og catch and release som gjaldt. Jeg kakka mine 2 første kilosfisker i skallen, rett og slett fordi jeg ville spise de selv. God følelse å spise middag man har fanget selv, på tørt :)

[attachimg=2]

Det er allerede avtalt ny tur til neste år. Når, hvor og hvordan gjenstår å se.. Men det blir iallefall minst ei uke der oppe ila sommerferien :)

Nå framover blir det trøndelagsørret, møreørret og smålaks (kanskje SØ?), og til slutt igjen vestlandsørret som står på menyen. Fisket litt i Nidelva i forigårs og idag, som resulterte i noen små ørreter på nymfe. Samt en storing som røyk fortommen midt på en 0.13 lengde.. Hvor stor den kan ha vært vet jeg ikke, for jeg så den aldri.. Men det er disse som etterhvert blir størst og ;) På sene lørdagskvelder med fiskekompisene..

Og imorra, hvis formen min blir bedre, setter jeg kursen mot Nea for et par dager. Må jo prøves :)

I`ll be back!

post-3683-13949880313304_thumb.jpg

post-3683-13949880313663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...