Gå til innhold

Facebook gruppe som setter søkelyset på forvaltning av elver og nyefiskeregler.


Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje det er på tide og få fokuset på hvor viktig forvaltning av elver og vann er ut på fjesboka??  kanskje skrive litt om konsekvensene av dårlig forvaltning?

nå er jeg dårlig på og skrive....noen som har no forslag hva som burde være med ??  kanskje lage en lik en på engelsk også?

hva tror dere ? :)

prøvde og søke litt men fant ikke noe sånn fra før...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjører på,,,hadde håpet på litt mere respons og tips her , så venter litt til :)

gidder ikke sånn "for oss som støtter god forvaltning av elver" bli medlemsgreier... må skrive noen gode ord...og jeg skal lete opp noen navn på en del grunneiere på fjesboka...som skal få invitasjon;)

man må ha noe bra for og få oppmerksomhet og medlemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjører på,,,hadde håpet på litt mere respons og tips her , så venter litt til :)

gidder ikke sånn "for oss som støtter god forvaltning av elver" bli medlemsgreier... må skrive noen gode ord...og jeg skal lete opp noen navn på en del grunneiere på fjesboka...som skal få invitasjon;)

man må ha noe bra for og få oppmerksomhet og medlemmer :)

Vi som surrer i Hunnselva kan vel komme med hva vi gjør og ikke gjør m.mer muligens etter hvert  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra forslag! Så ikke denne før nå :-\

Har holdt på litt med slikt arbeid en stund nå i forbindelse med rehabilitering av Tokkeåi og gjort noen erfaringer. Hva skal siden hete, tja har ikke noe konkret forslag men noen tanker om innholdet.

Vi ønsker ikke nødvendigvis å verne vassdrag. For mange vassdrag er vi 50 år for seint ute i og med at mye allerede er utbygd. Men, som for Tokke-Vinje vassdragets del, så ønsker vi at utbygde vassdrag ikke bare skal forvaltes som rene kraftressurser. Vassdragene har en del betydelige verdier i tillegg til kraftproduksjonen. Dette er verdier som beriker oss som mennesker og som er helt nødvendige for at vi skal leve og ha det godt. Det er om å gjøre å fremheve viktigheten av disse verdiene og reetablere dem hvor det er mulig. Fiske er et eksempel på en slik verdi, som er svært viktig for mange av oss. Det er helt urealistisk å fjerne etablert kraftproduksjon og er heller ikke noen målsetting i seg selv. Vi må få balansert verdiene!

Spørsmålet er hvordan går en frem for å få til dette? En facit vil vi aldri få til da alle vassdrag er forskjellige. Men noen retningslinjer og tips kan være greit å få med seg.  Vi som har jobbet med dette har i alle fall gjort oss noen erfaringer vi gjerne deler med andre.

Ofte så kommer en borti fiskeregler som synes håpløse. Fiske met oter og garn forbudt i vann som putrer av småfisk og som er totalt "overbefolket". Hvor er fornuften tenker jeg da....Andre steder er slike regler en absolutt nødvendighet. Synes det ofte mangler en del kunnskap om hvordan en kan forvalte vann på best mulig måte.

bjorni

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra forslag! Så ikke denne før nå :-\

Har holdt på litt med slikt arbeid en stund nå i forbindelse med rehabilitering av Tokkeåi og gjort noen erfaringer. Hva skal siden hete, tja har ikke noe konkret forslag men noen tanker om innholdet.

Vi ønsker ikke nødvendigvis å verne vassdrag. For mange vassdrag er vi 50 år for seint ute i og med at mye allerede er utbygd. Men, som for Tokke-Vinje vassdragets del, så ønsker vi at utbygde vassdrag ikke bare skal forvaltes som rene kraftressurser. Vassdragene har en del betydelige verdier i tillegg til kraftproduksjonen. Dette er verdier som beriker oss som mennesker og som er helt nødvendige for at vi skal leve og ha det godt. Det er om å gjøre å fremheve viktigheten av disse verdiene og reetablere dem hvor det er mulig. Fiske er et eksempel på en slik verdi, som er svært viktig for mange av oss. Det er helt urealistisk å fjerne etablert kraftproduksjon og er heller ikke noen målsetting i seg selv. Vi må få balansert verdiene!

Spørsmålet er hvordan går en frem for å få til dette? En facit vil vi aldri få til da alle vassdrag er forskjellige. Men noen retningslinjer og tips kan være greit å få med seg.  Vi som har jobbet med dette har i alle fall gjort oss noen erfaringer vi gjerne deler med andre.

Ofte så kommer en borti fiskeregler som synes håpløse. Fiske met oter og garn forbudt i vann som putrer av småfisk og som er totalt "overbefolket". Hvor er fornuften tenker jeg da....Andre steder er slike regler en absolutt nødvendighet. Synes det ofte mangler en del kunnskap om hvordan en kan forvalte vann på best mulig måte.

bjorni

bjorni

Ja har fulgt med i tråden din angående det vassdraget  :)

Ja det med vannkraftproblematikken slipper vi ikke fra...nye vil bygges, men når det gjelder vannkraft og fornying av konsjesjonen, det er da man må stå på krava. effektkjøring og null respekt for minstevannføring er ett stort problem.

Dette snakket også Morten kråbøl om også.

Vi kan gjerne klare oss fint med vannkraft, bare ban får en stabilvannstand, slutt på brutal effektkjøring og innført en bra minstevannføring.

Hva med "ja til bedre forvaltning,kultiverig av vassdragene våre "

Så de som vil gjøre en innsats, gjør jeg til administratorer?

vi kan iallefall belyse problematikken, og skrive hvorfor det er viktig ?

Vi skal ikke lage en fasit på hvordan man forvalter ett vassdrag , da dette kan variere sterk fra vassdrag til vassdrag, som du sier så er mange vassdrag overbefolket av småfisk, mens i andre vassdrag er det nesten ikke fisk igjen, for mye folk, totalt ufiskbart pga for lav vannstand, ??  :)

Mens man i andre vassdrag kanskje kun trenger en oppdatering av fiskereglene ? det er ikke kjørt, men det vil bare gjøre dem bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPE! Skal prøve å bidra etter beste evne!

Føler jeg må oppdatere Tokkeåi tråden litt også nå. Der har det skjedd mye og jeg bør ta et nytt bilde som viser hvordan det ser ut i dag. Det har nemlig skjedd STORE endringer :) Nå er det vann (minstevannføring) og ikke minst fisk der :) Men, vi nøyer oss ikke med det. Statkraft har blitt en medspiller istedet for en motspiller i prosessen!! Vi sitter fremdeles på hver vår side av bordet, men nå er det dialog. NINA, med Morten Kraabøl, vant anbudet om å gjennomføre skikkelige undersøkelser av Tokkeåi og Bandak. Statkraft dekker utgiftene til undesøkelsen. Disse undesøkelsene skal legges til grunn for mer permanent og optimalisert forvalning av ressursene her. Dette arbeidet blir veldig spennende fremover.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJEMPE! Skal prøve å bidra etter beste evne!

Føler jeg må oppdatere Tokkeåi tråden litt også nå. Der har det skjedd mye og jeg bør ta et nytt bilde som viser hvordan det ser ut i dag. Det har nemlig skjedd STORE endringer :) Nå er det vann (minstevannføring) og ikke minst fisk der :) Men, vi nøyer oss ikke med det. Statkraft har blitt en medspiller istedet for en motspiller i prosessen!! Vi sitter fremdeles på hver vår side av bordet, men nå er det dialog. NINA, med Morten Kraabøl, vant anbudet om å gjennomføre skikkelige undersøkelser av Tokkeåi og Bandak. Statkraft dekker utgiftene til undesøkelsen. Disse undesøkelsene skal legges til grunn for mer permanent og optimalisert forvalning av ressursene her. Dette arbeidet blir veldig spennende fremover.

bjorni

Fantastisk bra :)

Da bruker jeg bildet ditt så lenge?

gjør deg til adm når du joiner :)

Bra Raymond  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...