Gå til innhold
  • 0

hjelp til valg av #4 stang


Glenners

Spørsmål

Har fiska mye med flue denne sesongen å føler at dette er noe jeg kommer til å drive MYE med så jeg vil oppgradere stanga.

Har drassa både sluk og fluestanga med på turan men nu er det mere og mere bare fluestanga som blir med.

Bynte med ei #6 men det var ikke morro å bruke den til småfisk så jeg gikk over til ei klasse #3/4 på 7,6 fot og det var da jeg fikk smaken av hvor morro det er å få ørret på tørt!

Men nu vil jeg oppdraere den lille stanga til ei rein klasse #4 men vil ikke legge for mye penger i det.

Har sett meg ut stenger til 1200-2000.- klassen men klare ikke helt å bestemme meg.

Dette er noen jeg har sett på :

http://www.mmfiske.no/?ItemID=2592

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12771

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37459

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46809

8,6` eller 9` ?

Hva vil dere ambefales?

Alle tips tas med STOR takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Gaa for Shimanoen, kan ikke huske aa ha vart borti en daarlig Shimano paa 20 aar.

De andre merkene i linkene dine er litt obskure eller noe "alle" har.

8´6  #4  Biocraft tror jeg er et spennende valg fra en merkeprodusent. Du burde vurdere kl. 5 heller enn 4 ogsaa; da den er litt mere allround.

Som alt. 2 ville jeg vurdert Guidelinestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har en kompis som har Scierra CTC i klasse 5, og han er veldig fornøyd. Kommer jo selvfølgelig an på hva man liker da.. Men det har du vel hørt før..

Jeg anbefaler iallefall Guideline AWM 8,9 fot i klasse 4. Det er den stanga i min kolleksjon jeg bruker mest. Allround stanga mi det. Med. rask aksjon.

Har samme stang i klasse 3 og 7, og er like fornøyd med dem, til sitt bruk. Ikke er den dyr heller.. 750 kroner på agdars.

Men, prøv stengene før du kjøper dem. Hvis ikke risikerer du å ikke bli helt fornøyd, og snart kjøpe deg ei stang til, for å prøve noe annet. De fleste butikker lar deg mer enn gjerne prøvekaste litt med stengene før du kjøper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Venter på en  Scierra Matuka #4 så er den for stiv går den i retur...

Skal nok teste flere med tia! Har en kompis som har ei rein #3 stang og den blir i letteste laget å tåler ikke vind. med #4 snøre klarer jeg å jobbe med den i vind så da blir det #4 som blir min klasse til indlandsfiske.

#6 stanga mi er før tung og gir NADA morro på fisk under kg og blir kun brukt til SØ fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

#4 fungerer meget bra til allround, men #5  fungerer enda litt bedre.

har merka en trend siste aar der mere erfarne fiskere gaar tilbake til #5 etter flere aar med #4 som hovedstang.

Dersom det ikke er goy aa kjoere halvkilos fisk paa #5 har du for stiv stang. (og det er det veldig mange som har.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

#4 fungerer meget bra til allround, men #5  fungerer enda litt bedre.

har merka en trend siste aar der mere erfarne fiskere gaar tilbake til #5 etter flere aar med #4 som hovedstang.

Dersom det ikke er goy aa kjoere halvkilos fisk paa #5 har du for stiv stang. (og det er det veldig mange som har.)

Jepp. 5er stanga mi heller mer mot 6er. Har faktisk vurdert å prøve et 6er snøre på den, da det snøret jeg bruker nå virker litt lett til den til tider..

Men men.. 4ern funker greit i vind.. Blir det for mye hiver jeg streamere med 7ern eller drar hjem.. Så da er det ikke så farlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Tja hvorfor det ?

Er ikke store praktiske forskjellen, plus at en 8,5  virker lettere da det er mindre moment i en kortere arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Guideline ACT4 er en utmerket stang om du skal starte opp med fluefiske, så kan du kjøpe deg noe annet etterhvert som du blir flinkere og vet hva du foretrekker i stenger. Og til den prisen, er det ingenting å tenke på. Kjøp og løp :)

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12298

Line på den anbefaler jeg 4Cast:

http://www.agdars.no/index.php?c=2&kat=NETTBUTIKK&s=getItem&ID_Item=12683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er vanskelig å kjøpe en direkte dårlig stang om du velger et velkjent merke. 9 fot #4, ja da har du hyllemeter å prøve. Og husk at det er like viktig å finne rett flueline. Og der har du en hyllemeter til....

Heldigvis er det mange tullinger her som har funnet sine kombinasjoner og kan komme med tips.

Viktig er det å gjerne få dem til å utdype hvilke aksjoner de liker og evt om de foretrekker lettere eller tyngere liner til den.

Regner med at du skal ha en god allrounder til vanlige elver og vann.

Selv liker jeg stenger som er litt dypere dvs at de jobber tidlig med bunndelen og liner til disse som er litt tunge for lineklassen.

Linene er SA Air Cell, SA GPX, Lee Wullf Long Belly.

En god referanseline. Dvs en som er rimelig standard i vekt og lengde er f.eks SA Ultra 4. Den heter vel SA Supra i dag.

-Med denne lina kan du kaste flere stenger med godt sammeligningsgrunnlag.

Som andre er inne på er det ikke store forskjellen på 8,6 ,8,8, 8,4, 8,9 og 9 fot. Faktisk har jeg i mange tilfeller likt kortere alternativ bedre, selv om 9 fotern liksom har blitt folkelengden.

Å kjøpe brukt er smart. Her er det mye kremstenger som SAGE, T&T, Scott, Orvis osv som du kan handle til nyprisen av det en Guideline, Loop eller Scierra eller noe annet mediumpriset.

Selv kjøper jeg gjerne brukt. Og gjerne todelte stenger da du får pene eksemplarer kastet etter deg for 2 Høvdinger eller mindre....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville kastet et blikk på stengene fra Streamstix også jeg tror jeg, iallefall i den prisklassen. Flotte velbygde stenger som neppe står noe særlig tilbake for andre stenger i samme prisklasse. Mye tilbud på disse om dagen, så du bør kunne få en veldig god stang for så lite som en tusing. Finner du en Streamstix Evo stang, så tror jeg at jeg hadde gått for den. Veldig god stang synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser de har 2 stk Loop Multi 8 klasse 4 hos parabolflua

det er jo en kjempe stang :)

Kunne gjerne tenkt meg en klasse 4 stang. Hvem ville dere gått for av Loop-stengene på parabolflua, 8' eller 9'? Eller er ikke Loop tilbudet noe å gå for? Evt. snelle og snøre til denne også. Er forholdsvis fersk når det gjelder fluefiske. Har en GuideLine Tricast4 9' #6 fra før. Men kunne gjerne tenkt meg og testet en klasse 4 stang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Klasse 4 stenger er absolutt den klassen jeg ikke forstår så mye av.....en klasse 5 er til de grader bedre å fiske med særlig da det kommer til vannkast, men her er det smak og behag, ellers kan en slik stang som sees på bildet anbefales........De finnes over alt, en sag skal til og den er med ett din, bare din, det er heller ingen stor fare for at den blir stjålet![attachimg=1]

post-0-13949881168419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

De fleste stangmerker idag har gode stenger....det er ingen som utmerker seg på den ene eller andre siden av skalaen vesentlig! Det som er bra for den ene er ikke så bra for den andre andre......har du kjort deg opp en mening.....myk eller stiv f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har testa masse stenger i det siste og havna på en passe stiv guidelines awm #4

Har også en scierra #4/5 med halv aksjon som jeg bruker når jeg skal kaste litt lenger.

Men forskelln på en #4 og en #5 er bra stor når man skal sti i en ørretelv å kaste i 4-5 timer!

Da er det merkbart at #5 blir tung over kort tid.

Hadde innom en Scierra #4 med nesten helaksjon som gikk i retur med en gang.

Greit den va lettkasta men fantes ikke presis.

Dro en laks på 1 kg med #4 stanga i et stryk som ga min livs opplevelse innen fiske!

DSC00304.jpg

og den kan ikke sammenlignes med denne som jeg tok på ei trollestang i båten.

DSCN5240.jpg

Takk for noen førnuftige innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Men forskelln på en #4 og en #5 er bra stor når man skal sti i en ørretelv å kaste i 4-5 timer!

Da er det merkbart at #5 blir tung over kort tid.

For tung #5 stang??? Hva er det med kastestilen din som er så riv ruskende galt da mann??

Eller er det mangel på overkropptrening? en #5 stang er i utgangspunktet ikke så tung vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

før dyrt for ei brukt stang.... de kommer jo ned i den prisen når det kommer nye modeller å tar over!

Skal bruke AWM ut denne sesongen uansett....

Eneste jeg leker med nu er snører..... har vel testa ut 4 typer WF4f snører til nu å har vel 2 til på tur inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...