Gå til innhold

Den store som glapp...


Jørgen Korstad

Anbefalte innlegg

Første dag på årets finnmarkstur. En stor fisk står og vaker på et brekk. Har sett to vak på fem minutter. Bare snuta som bryter overflata og tar døgniser size 17. Knyter ny fortom, finnner ei passende cdc-comparadun, knyter denne på fortommen. Vader forsiktig ut. Legger ut flua. Fisken talr. Tilslag. Kamp. Røye på over halvannen i håven, Glede.

Ny fisk starter å vake. Vader ut med samme flua. Legger ut flua. Fisken tar i et meeeget rolig head-and-tail vak. Tilslag. Vannvittige utras og plasking. Fisken går dypt nedstrøms. Løpe etter. Fortommen skarper mot stein. Etter 20 minutter begynner jeg å få kontroll. Fisken begynner å bli sliten. Har fortommen innenfor stangringene. Bare en stanglengde ute. Håven tas ned fra ryggen. Legges i vannet. Fisken trekkes mot håven. Vannvittig stor. Hodet kommer over håvkanten. Rekker å tenke YES! før snøret plutselig blir slakt, stanga retter seg aggressivt ut, fisken glir rolig ned i dypet igjen. En ørret som var godt over 5 (ikke hekto, men kilo), og kanskje over 6. På døgnis size 17. Fortommen tålte ikke steingnissinga... Kjipt, men jeg fikk se den over håven. Det ville ikke vært plass...

Next time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Synd Jørgen. Dette skjer ikke ofte....

Kroket en sværing i Nea en gang, fikk den aldri inn til hoven, men fisken var fullstendig sjef. Head and tail vak på Parachute krok 16. Fisken raste aldri, gikk bare rolig opp og ned elva. Kom nesten ikke innover i det hele tatt, selv om jeg la vanvittig press på den, det var bare stanga som bøyde seg mere. Den glapp etter ca 10 minutter. Kroken på flua var bøyd rett ut...

Jeg sto helt tom tilbake, elva rant forbi som i sakte film, himmelen buet seg, svimmel, jeg hørte ikke en lyd.........vakum.....

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det gikk egentlig veldig bra. Fikk jo se hvor stor den var. Hadde jo hodet nesten oppi håven. Hadde nok vært værre hvis jeg ikke hadde sett den, for den tyngden og styrken har jeg aldri opplevd med ørret før...

:'(

Veldig synd, men man kan ikke bli lei seg for å få gjøre det man liker best. Selv om det innebærer å miste en gigantisk fisk. Opplevelsen vil du ha med deg til Alzie kommer og tar deg. Det kan forøvrig like gjerne ha vært tennene som ødela fortommen. Eller egentlig hva som helst. Fisk i den størrelsen styrer man ikke akkurat mye de første minuttene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det må ha vært en herlig opplevelse, Jørgen!

Fluefiske i kortversjon:

1. Spotte stor fisk som vaker

2. Fiske på stor fisk

3. Få den til å ta flua di.

4. Kjenne på kreftene dens.

5. Landing

6. Veiing/dokumentasjon

Jeg er stort sett fornøyd med å oppleve punkt 1 og 2. Spenning til tusen! Tar den i tillegg flua, og jeg får kontakt, har jeg opplevd nirvana. I fjor mista jeg 4 stk 2kg-pluss-ørreter i løpet av ett døgn på tørt i elv. Helt vilt! Har aldri opplevd noe i nærheten. 3 fisker bare løsna, mens den fjerde sleit da den gikk utfor brekket med 0,12 fortom. Jeg gikk bare og flirte etterpå! Bortsett ifra etter den som sleit, for det skal ikke skje. Den femte store fikk jeg på land og kakka. Var 2 kg blank. Ny pers. Har dårlig samvittighet ennå, men har lært, og slutta å kakke de store nå.

For meg spiller det ingen rolle om fisken er 1,3 eller 1,6 kg. Jeg gidder knapt å veie fiskene, og øyemålet er rimelig bra. Det er opplevelsen jeg er ute etter. Om fiskekompisene trur meg eller ikke, gir jeg blanke f... i, for jeg fisker ikke for imponere andre! "Bevis" er ikke nødvendig. Men et bilde av en vakker fisk som vekker gode minner, er fint å suge på i mørke vinterkvelder. Minne meg om hvor heldig og priviligert jeg er/var, og hvor vakre disse skapningene kan være.

Nå har jeg ikke vært i Finnmark på flere år, så jeg har fortrengt hvor jævlig mygghelvete der kan være. Planene for neste år er allerede begynt å legges. Drømmen er å få på en så stor fisk at selv om jeg tar i bruk alle knep jeg kan og bruker all min kløkt, vinner fisken tilslutt.

Hvor var den elva, sa du??? Du skal få igjen flua di om jeg lander den!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...