Gå til innhold

Valg av elektronisk hørselvern - Anbefalinger?


Lars Vegas

Anbefalte innlegg

Rypejakta står for dør og i år skal jeg spandere elektroniske hørselvern på fruen og meg (går på bekostning av "blomster, konfekt og massasjeolje" budsjettet). Er ikke så mange å velge blant, men vurderer disse:

Øvre prissjikt:

Sordin Supreme pro til kr. 1379,- http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet/hoerselvern/supreme-pro-hoerselvern-9004442

Middels:

Sordin Supreme basic til kr. 799,- http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet/hoerselvern/supreme-basic-9005242

Lav:

Caldwell E-Max kr. 395,- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23625845

Man får riktignok en dyrere variant av Sordin, men blir nesten litt smør på flesk å ta med begge. Er ikke stort som skiller dem.

Peltor har jeg ikke tatt med da jeg ønsker hørselvern som smalner ned mot kinnet slik at kolben ikke slår mot klokka når hagla løftes, men er åpen for anbefaling av alle merker og typer.

donkey.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt disse idag, etter nøye overveielse.

http://www.sordin.se/produkter.asp?rId=187&mId=104

Grunnen er at jeg prioriterer max demping. Disse er ikke avsmalnet nederst, men jeg har aldri hatt noe problem med at noen kåper, inkludert store, "runde" kåper, har vært til hinder for korrekt anlegg med hagle. Har brukt forskjellige utgaver av Peltor de siste år, men prøver nå Sordin fordi det fra flere hold hevdes at de tåler hardere bruk, tåler regn bedre og er bedre på elektronikken.

Til skyting på bane bruker jeg fortsatt "vanlige", store vern m/propper. Hørselen er verdt å ta vare på...

Edit: De jeg kjøper koster 1990.- Dyre, men jeg tror de er verdt det. Jeg har forøvrig forsøkt formstøpte propper, og vil ikke anbefale slike. De holdt absolutt ikke mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk GAB,

Den modellen var jeg faktisk ikke klar over. Godt tips! Hørselen må absolutt tas vare på, i det minste det lille jeg har igjen  ;D

Mulig det er jeg som anlegger børsa feil, men har gått med hørselvern tidligere hvor jeg presterer å klakke kåpa i klokka. Men her er det sikkert bare å terpe teknikk. Er på ingen måte en dreven jeger og de fleste fjærkrea forblir flyvende lik  :) Takk for tips! Skal vurderes og må få rotet meg ned i butikk og teste litt igjen før jeg blir alt for bastant om gamle vaner  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit å ta vare på hørselen og kanskje ikke det rette produktet man skal være gnien med kronene på. 

Riktig. Å kjøpe dårlige hørselvern er værre enn å handle dårlige vadebukser! Og som det sies så mye på dette forum: kjøp kvalitet med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de til 1300kr der.

fryktelig bra hørselvern.

+ at du hører MYE bedere med hørselvern en uten, (litt kult det da).

å gå med hørselvern på støkkjakt ambefaler jeg ikke, med lyden på vil du bli gal av alle mulige lyder du hører,

og med lyden av vill du ha vanskeligheter for å høre oppflukt.(ja du kan seff ha lyden på normal me vind og lignende vill suse fryktelig i øra)

bruker de selv på due og andejakt hvor det går mye skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg først skulle legge litt penger på bordet for aktive hørselvern, ville jeg uten tvil valgt formstøpte ørepropper. Jeg springer heller naken gjennom et flåttbol enn å gå med øreklokker en hel jaktdag!

Nu har jeg aldri hatt særlig med nærkontakt med flått, men som mangeårig bruker av ørepropper må jeg få si at jeg synes det slettes ikke er så ille å gå med ørepropper på jakt. Har aldri hatt noen problemer med å høre fuggel, og tar dem uansett ut når det er tid for sosialisering eller kaffe. Billige er de også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre og Stian...dere har helt tydelig ikke øresus. Iallfall ikke enda. Formstøpte propper holder ikke mål. Det kasta jeg bort 6000.-på. Vi må huske på at mye av lyden går igjennom hud og bein rundt øret. Ikke minst derfor er klokker viktig. Går du med hund er det en smal sak å ta på klokkene når bikkja står. Jeg vet det er noe drit å gå med vern på støkkjakt, men det er en liten pris å betale for å bevare hørselen. Det synes iallfall jeg.. :)

Om endel år kommer vi til å riste på hodet av at vi gikk rundt og påførte oss 140-160 db rett i øra. Jeg får en heldempet hagle fra England om noen få dager. Det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig med deg GAB. Jeg var bare litt "tøffelars" på morran  ;)

Er støkkjeger uten hund. Føler jeg går i en boble hvis jeg dekker til øra. Men det er nok det mest fornuftige. Får se om også jeg får kjøpt meg elektroniske hørselsvern etetrhvert. Vi får se hva som blir anbefalt/hva det ender opp med i denne tråden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig, Stian. Mente ikke å være belærende eller bråkjekk jeg heller, har bare blitt så oppmerksom på dette etter å ha lært "the hard way". Enig at det kan føles som å gå " i en boble", særlig på varme dager. Det forringer opplevelsen, uten tvil! Men det er snakk om prioriteringer...hva som er viktig i livet. Heldigvis er elektronikken blitt så bra nå, at retningsbestemmelse ikke er noe stort problem lenger. Husker de første elektroniske verna jeg brukte - det var umulig å høre om fuglen kom fra høyre eller venstre ;D

Jeg bruker ringer/hygienesett av silikon. Dette bedrer komforen, og tetter enda bedre mot støy. Jeg synes dette ble en fin tråd jeg, og er glad for at flere og flere ser viktigheten av å beskytte seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt elektronisk hørselvern et par sessonger under støkkjakt og har lite problemer.

Som det nevnes så hører man jo vindsus og lyd fra når man går bedre, men for min del så blir det en vanesak, så etter en liten stund så merker jeg ikke om jeg har de på eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet i tosifret antall år med håndvåpen - og disse avgir ganske så bra smeller - i forhold til "langløpere".

Har prøvd det meste for å spare hørselen - og brukt mye penger på det (og angrer ikke).

Imidlertid har jeg kommet fram til at ørepropper som løst sitter i øregangen - er det som har fungert best for meg.

Har jeg ikke tid til å presse de inn - tar de "det verste" av smellen.

Med denne løsningen hører jeg ok, slipper knasende lyder til enhver tid etc., etc.

I tillegg slipper man å bli gloheit rundt øra (men så jakter jeg i Afrika da  :)).

Her hjemme bruker jeg samme løsning - med unntak av de gangene jeg sitter på post (gås/and- og storviltjakt).

Da bruker jeg elektroniske hørselvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er delte meninger (noe annet hadde vært rart ;) ) rundt hva man foretrekker. Men hadde med mine Sordin Pro-x på leirduebanen i dag og smalt av 75 skudd. Kan ikke annet enn å si at jeg er veldig fornøyd med dem og etter første runde så merket jeg knapt at dem var der lenger. Utrolig gode og anbefales. Dog bør man kjøpe disse silikon "muffene" til klokkene. Sitter som støpt, og det går fint å ha på seg briller i samme slengen. Faktisk imponert over hvor godt det gikk og hvor fint jeg kunne kommunisere med fruen, så dette var en real opptur! (PS: Det går an å slå av lydforsterkeren dersom man ikke ønsker å høre på fruen, men bare smile og nikke "samtykkende")  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...