Gå til innhold

Gammel splitcane - hvilken snørevekt?


R.Glamsland

Anbefalte innlegg

Har en eldre(60tall?) bambusstang av ukjent merke,litt av logoen er der, men navnet er slitt bort. har prøvd å finne noen logoeksempler på nettet, men uten hell.. :-[

Vet noen av dere om nettsider som har bilde av div logoer?

Den er i fin stand,med et synkesnøre i vevd silke(?) eller nylon(?). Kunne tenkt med å finne et nytt flytesnøre til denne, men hvordan finner jeg ut hvilken vekt som passer?

Er litt redd for å overbelaste stanga med for tungt snøre , den kan jo ha blitt litt sprø etter så mange år i skapet til bestefar...

Kan dette måles, eller må jeg handle inn en haug med snører for å teste?

-Runar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkesnøre er jo det som gjelder ;)

Silkesnørene synker hvis du ikke fetter de inn med no flytemiddel.

Legg ut et bilde av logoen her, så er det sikkert noen som klarer og identifisere den.

????? Flytemiddel på silkesnøre

Jeg skal ikke påta meg rollen som ekspert på silkesnører, men er det ikke sånn at de synker uten noe behandlig og flyter med, hva du behandler de med har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det er ei fluestang i det heletatt :) Tenkes at det er en makkstang? Snellen er i allefall en Pflueger progress 60 eller 80

Sigve

Bestefar har iallefall brukt den som fluestang... ;)  Den er 7,6 fot,-3-delt  helaksjon , veeldig myk.. Det lå en eske med våtfluer i fiskeveska sammen med stanga.. Fulgte også med ekstra tupp.

-Runar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må desverre melde pass når det gjelder merket på stangen.

Japansk etterkrigsmodell er et godt tips.

Dette er nok en stang som er produsert av noen som ikke hadde peiling på hvordan man bygger canestenger. Beklager, men det er dessverre sant.

Om du studerer det første bildet, ser du at like over merket finner man de nedslipet bladknutene. På denne stangen er disse plassert ved siden av hverandre på de seks flatene. På en riktig bygget stang er disse merkene forskjøvet i forhold til hverandre. Bladknuter ("ringene" på bambusen) er svake punkter, og må derfor forskyves i forhold til hverandre på stangen.

Snøret er nok et level silkesnøre.

Snellen er fin, jeg har maken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...