Gå til innhold
  • 0

sliter med motivasjon!!!


Urskæving

Spørsmål

Nå er den her igjen liksom. Vintern. Kaldt å jævlig, for ikke å glemme kjedlig. Og jeg, som mange andre fluefiskere, går å venter på at isen skal slippe taket igjen. Ja, vi venter på å få se det første vaket igjen!

Mens vi venter er det jo en ting fluefiskere også gjør, vi binder fluer.

Vi binder fluer fordi det er noe vi liker og gjøre. Vi binder fluer for og ha alt på stell til en ny sesong. Mange sitter sikkert ved bindestikka å mimrer over en fin sesong,noen banner sikkert over fisken dom aldri fikk.

Og noen sitter kansje ved stikka, som nybegynner. Vi er sikkert mange nybegynnere, mange nybegynnere som har mistet motet.

Jeg sliter med konsentrasjon/motivasjon, og det vises på fluene jeg binder. Fluene blir ikke sånn jeg ser dom for meg oppi huet mitt. Jeg ønsker jo å bli en bedre fluebinder, det er jo halve moroa med fluefiske! Men det blir bare til at jeg sitter der å binder samma jævla flua gang på gang.

Jeg blir nok ikke fornøyd over egen prestasjon. Og det tærer på nysjerrigheta til å lære mer.

Veit ikke hva jeg skal gjøre jeg, kansje dra til en terapaut?:P Nei gitt! Må nok vurdere et kurs. Men en ting må jeg si. Det er masse fine videoer, beskrivelser og artikler her på ffs som jeg har tatt mye lærdom av!! Takk ffs!

Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Du skriver at du sliter med konsentrasjon og motivasjon... Jeg har ADHD, og sliter med konsentrasjon og motivasjon når det gjelder ALT anna enn akkurat fluefiske/Fluebinding! Jeg sliter med å sitte rolig i sofaen og se på en film, mens ved elva eller ved bindestikka,kan jeg sitte rolig i timesvis... Det gir meg en helt utrolig ro, som jeg ikke finner noe annet sted...

Men husker sjøl hvor frustrerende det var i begynnelsen... fluene så ikke akkurat bra ut, men det er bare å prøve igjen! Det hjelper nok å få noen kvelder sammen med noen som er drevne.. det er mange fine teknikker og tips som er verdt å plukke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ha alltid trua på dine fluer fra flueboksen din uansett..  Fluene dine vil bli bedre å bedre for hvert år...... Du har nå vinteren på deg og fluene vil du helt sikkert få mye glede av. Anbefaler å binde serier av 1 type flue og binde tja si 10 stk av hver.. fluene vil da bli bedre etterhvert som det bindes (forhåpentligvis)   :P

gooood løkkkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

He-he . . . Kjenner igjen mye her  ;)

Motivasjonen er ikke noe man kan tvinge frem desverre, den må komme av seg selv.

Setter man seg ned for å "plikt-binde" fluer blir resultatet deretter.

Selv bruker jeg å kjenne at motivasjonen for å binde fluer komme utpå senvinteren . . .

Har såvidt bundet noen fluer de siste dagene, men kjenner godt at lysta ikke er helt til stede enda.

Hadde nok vært enklere om jeg virkelig hadde hatt behov for flere fluer, noe jeg absolutt ikke har. Fluer jeg evt binder nå bytter bare plass med fluer fra tidligere produksjon, og jeg må prøve å overbevise meg selv om at de nye fisker bedre  ;D

Når jeg begynner å binde fluer etter et langt opphold så begynner jeg gjerne med noen enkle mygg, så kommer "feelingen" gradvis igjen.

Som du sier, det er mye inspirasjon å hente på disse sidene, ikke minst i Mr Hunks flueboks-tråd  :)

Lykke til . . . Innen neste sesong tipper jeg du er godt utrustet med fine fluer  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er så godt å se at flere har lidd samme syndrom som meg!;) Deter som du sier Lars, motivasjonen kan ikke tvinges frem. Menjeg trorjeg hadde hatt godt av å binde med noen mer drevende enn meg selv, trur det er god medesin.

Et par kvelder på kurs hadde også hjulpet meg på vei. Men må jo være i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glemte jo å takke for gode råd! Det hjelper veldig at andre skriver litt om egene erfaringer. Vi har jo alle vært nybegynnere;)

Trenger et spark i ræva! Vil Bli flink te å binde fluer, for det hører til fluefisket.

Ingen som veit om kurs i nærheten ta lillestrøm? Gero og jarle & bjørnar har vel hatt kurs før i tia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker fremover, det gir meg motivasjon.

Utrolig irriterende å gå tom for mønster som funker, eller ikke ha med det en trenger. F. eks. stokkmaursverming uten store maur, eller vulgataklekking med kun lepto i boksen. Det skal ikke skje igjen, til det oppleves disse øyeblikkene for sjeldent.

Og, så er det hyggelig å kunne dele noen fluer da....

Det gir motivasjon :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Glemte jo å takke for gode råd! Det hjelper veldig at andre skriver litt om egene erfaringer. Vi har jo alle vært nybegynnere;)

Trenger et spark i ræva! Vil Bli flink te å binde fluer, for det hører til fluefisket.

Ingen som veit om kurs i nærheten ta lillestrøm? Gero og jarle & bjørnar har vel hatt kurs før i tia?

Du får ta deg en tur opp til Hamar da vettu, så ordner det seg nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det et åpent tupp i baken til meg dette Petter?  ;D

Ser ut som vi får innføre litt bindekvelder snart!

Vi får sette opp en "studieplan" og sette igang. Kristian vil kanskje også være med?

Også har jeg et par til.. Og er det noen andre som gidder å komme til Bjørkelangen så er de velkommen også.

Sånn nå har jeg sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ungdommen har for mye tid, det har kanskje noen andre også  :rolleyes:... men liker å kaste den bort på sofaen...

Jeg trenger et tupp selv så det passer bra.

Noe slikt da?

Onsdag 15.12 – Kl. 18-20. Maur i ulike varianter.

Søndag 19.12 – Kl. 17-20. Tørre fjærmygg og klekkere.

Onsdag 05.01 – Kl. 18-20. Myggpupper (buzzere).

Søndag 09.01 – Kl. 17-20. Fallskjermdøgnfluer og NoHackles.

Onsdag 12.01 – Kl. 18-20. Døgnflue klekkere og nymfer.

Søndag 23.01 – Kl. 17-20. Vulgata, fluer med forlenget kropp.

Onsdag 02.02 – Kl. 18-20. Tørre Vårfluer.

Etter dette kan vi avtale hva man skal spesialisere seg mer på. Tips til fluer på ulike plasser, planlegging av ”ferieboksen”. Etc.

Det er mulig å bli med på dette for flere. Jeg ordner sted.

Årsaken til at jeg har satt opp tema er at jeg har lovt å lære opp et par mann fra bunn av i fluefiske. Må ha en liten progresjon i dette samt at man har mulighet til å komme når temaet passer. Det er selvfølgelig lov til å binde hva man vil og jeg hjelper til. Men jeg kommer til å ta med materialer som passer til de ulike temaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du blir medisinert bør ikke konsentrasjon være et problem..  ;)

Jeg plages selv litt med motivasjonen men litt surfing på danica.com/flytier, youtube, noen dvd`r og artikler her inne i vinterhalvåret bruker å hjelpe :)

Ellers så bruker jeg å distansere meg fra utstyrsprat, sikling på nettbutikker og fluemønstre rett etter sesongen. Nå kjenner jeg at det begynner å ta seg opp :)

Starter nyåret med null forventninger til kommende sesong og tar det derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...