Gå til innhold

Baetis Rhodani


Kim W

Anbefalte innlegg

Hvilke farger bruker dere på rhodani spinnere?

Har tenkt å binde opp min første serie med rhodani fra nymfer og klekkere til dun's og spinnere.

Tenkte å binde subimago brun/oliven på krok 14 og 16, med gråaktig cdc vinge. Er litt usikker på imagofargen, rødbrun med oliven tverstriper blir vel riktig!?

Ser også at dun's ofte bindes med lys oliven farge. Er den fargen å foretrekke fremfor en mørk olivenvariant?

Fisken bryr seg kansje ikke så mye om dette, men for meg er det en personlig tilfredstillhet og få flua til å klaffe med farger etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvilke farger bruker dere på rhodani spinnere?

Har tenkt å binde opp min første serie med rhodani fra nymfer og klekkere til dun's og spinnere.

Tenkte å binde subimago brun/oliven på krok 14 og 16, med gråaktig cdc vinge. Er litt usikker på imagofargen, rødbrun med oliven tverstriper blir vel riktig!?

Ser også at dun's ofte bindes med lys oliven farge. Er den fargen å foretrekke fremfor en mørk olivenvariant?

Fisken bryr seg kansje ikke så mye om dette, men for meg er det en personlig tilfredstillhet og få flua til å klaffe med farger etc. :)

Du klarer deg fint om du binder noen spinnere Rustbrune, og noen brune. Rhodanien varierer litt i farge og størrelse.

Jeg binder stort sett mine på krok 15 og 17. De jeg bruker dubbing på,tar jeg utgangspunkt i 25%15+75%22 (Flyrite).. men bruker litt øyemål, i forhold til de Rhodaniene jeg har sett på de plassene jeg fisker.

Stort sett bruker jeg biot... hva den heter aner jeg ikke, men den er Brun/Oliven. Jeg har fått den av Hermann på forumet her, så han vet kanskje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt egnet er Hareline dubbing til disse fluene, flyteegenskaper? Eller er den bare egnet til nymfer?

Har tenkt å binde opp en del andre døgnfluer gjennom vinteren også, hvilke typer dubbing foretrekker dere til døgnfluer? merke/type dubbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt egnet er Hareline dubbing til disse fluene, flyteegenskaper? Eller er den bare egnet til nymfer?

Har tenkt å binde opp en del andre døgnfluer gjennom vinteren også, hvilke typer dubbing foretrekker dere til døgnfluer? merke/type dubbing?

dubbing: flyrite eller superfine, samme "skit" annet navn ;) ellers bruker jeg alpakka og hareøre også, disse må da seff impregneres eller behandles med noe for å øke flyteevnen.

også synes jeg at man nesten må ha noen med biotkropp, da biot gir en kjempe fin segmentering og glans.

også kan du bruke chenille/skum for å lage de med forlenget kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittvinge, polygarn? Polygarn er jo enkel å jobbe med ettersom jeg skjønner!? :)

Flyrite ser jeg ofte går igjen i forskjellige mønstre, så den må kjøpes! :)

vinge er avhenging. til parachute kan du bruke polygarn eller andre typer ganr som dry wing ol. ellers kan man bruke cdc.

til comparaduns bruker jeg cdc, hjortehår eller harelabb

og når du skal kjøpe flyrite eller superfine så holder det med en slik dispenser, jeg har har dispenseren min i 3 år nå og det ser ikke ut som om jeg har brukt den.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å snurre hackel rundt en cdc vinge til parachute fluene? Tenker at cdc fjærstammen er litt tynn?

Pleier du å veksle mellom gråaktig og hvit vinge ettersom du binder subimago eller imago?

Har en harelabb i fluekassa, labben er arva etter fattern, men aldri brukt den til annet enn å erte nabobikkja til en kompis.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å snurre hackel rundt en cdc vinge til parachute fluene? Tenker at cdc fjærstammen er litt tynn?

Pleier du å veksle mellom gråaktig og hvit vinge ettersom du binder subimago eller imago?

Har en harelabb i fluekassa, labben er arva etter fattern, men aldri brukt den til annet enn å erte nabobikkja til en kompis.. ;D

så lenge du surre først rundt med tråden først og lager en god og fin fundament der du skal surre hackelet så går det fint med cdc.

selv bruker jeg samme garn på alle mine parachutes. enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det en tur innom Jarle og Bjørnar fluefiske i lunchen. Fikk raska med meg fly-rite pale olive og dark reddish brown samt en pakke med lys grå polygarn. Cdc har jeg hjemme så da blir det juleøl og binding i kveld!! ;D

Takk for hjelpa!! :-*:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, viriker som om det er noe som har gått meg hus forbi her. Jeg var nemlig av den oppfatning at Rhodani aldri ble spinner jeg i motsetning til andre døgnfluer. Er det helt feil altså? Trodde det var her en plass jeg leste det også men...  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hmm, viriker som om det er noe som har gått meg hus forbi her. Jeg var nemlig av den oppfatning at Rhodani aldri ble spinner jeg i motsetning til andre døgnfluer. Er det helt feil altså? Trodde det var her en plass jeg leste det også men...  ???

En rhodani blir i høyeste grad til spinner, men som spent spinner er den ikke særlig aktuell, da den dykker for å legge egg og stort sett aldri kommer opp igjen for å bli liggende som en spent spinner på vannet.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en signifikan forskjell i farger på baetis i for eksempel Tisleia og Skrukkedalsrenna.

Ja, det varierer absolutt endel fra vassdrag til vassdrag. Vesentlig forskjell fra Slough Creek til Rena også..

Men om det har såå veldig mye å si rent fiskemessig, om man binder oliven eller mørk oliven,det har jeg ikke så stor tro på.

Atter en gang så er det nok avtrykket på vannet og størrelsen som gjelder.

Om man treffes på store mengder, kan det være helt avgjørende å ha noe som skiller seg litt ut også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en signifikan forskjell i farger på baetis i for eksempel Tisleia og Skrukkedalsrenna.

Ja, det varierer absolutt endel fra vassdrag til vassdrag. Vesentlig forskjell fra Slough Creek til Rena også..

Men om det har såå veldig mye å si rent fiskemessig, om man binder oliven eller mørk oliven,det har jeg ikke så stor tro på.

Atter en gang så er det nok avtrykket på vannet og størrelsen som gjelder.

Om man treffes på store mengder, kan det være helt avgjørende å ha noe som skiller seg litt ut også:)

Gary Borger har en artikkel om det i boka "Fluer for ørret" og han er ihverfall sikker på at det er forskjell,da særlig på nymfer rett før de klekker,klekkere og eggleggende hunner legger jeg til for egen regning siden jeg har bommet grovt på den lokale fargen,både her og der.

Kult med en halv boks full av rhodaninymfer/klekkere og oppdaget at fisken vaker rundt dem. applaus

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.troutnut.com/hatch/90/Mayfly-Baetidae-Blue-Winged-Olives

Det er godt å se at du er igang med døgnfluene!

Polygarn funker det altså, men finnes helt klart penere og mer naturtro alternativ. Du skal få litt drywing og div vingemateriale av meg.

Ps: den gråaktige cdcn du har er en flott farge til vinger på baetis. Dessuten blir det jo mer seksi og livat med cdc!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar på Jarle&Bjørnars fluefiske dro fram en bok med "oppskrifter" og blandingsforhold ang. dubbing, men den biten tar jeg litt senere i vinter. ;D

Vi plukka ut to svært gode alternativer, etter boka og dømme, så i første omgang blir det fokus på proposjoner. Tar opp blanding av dubbing ol. når de forskjellige stadiene begynner å sitte i fingra. :)

Han skal også vise meg noen triks senere i forhold til comparaduns, og det gleder jeg meg til! Hadde litt dårlig tid i dag da jeg var der i lunsjen.. :P

Hvordan er det med haletrådene til den voksne døgnflue kontra en nyme? Er de like stive? Haletrådene skal jo holde balansen i en no-hackel flue, så de bør jo være stive. På nymfer derimot blir jeg litt mer usikker, ift stivheten av trådene, og om de har noen annen formål enn å gjøre imitasjonen naturtro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt her :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=34&Itemid=59

Og bjorni har rett når det gjelder Fly Rite,ikke kaffekverna !

Når det gjelder nymfer,bruker jeg selv myke fjær i halen,de kan du ofte finne innerst på vanlige hanehackelfjær,så nøye er det ikke,de er jo ikke så lange på ei nymfe i str 16-14,lær deg å spre dem litt,det gir en fin silhuett,og virker også fint på de tørre.

Edit: Litt mer spesifikt : http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=72:dubbingnymfer&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Ser det går i brune farger i beskrivelsen,noe som er riktig fram helt til rhodanien skal klekke,da skifter den farge,rett før klekking blir den grønnoliven,så du bør kanskje binde litt av hvert.

Ser også str går fra 14-20,de små er gjerne andre generasjon som klekker på høsten,og de kan faktisk variere fra str. 16-22.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...