Gå til innhold

Baetis Rhodani


Kim W

Anbefalte innlegg

Synes det var en fornuftig problemstilling Jørn,ser jo over her at selv Eikre ikke bruker kulehode på baetisnymfer.

Men som André nevner,så driver de jo med strømmen og havner ofte i mer strykete (går det an å si det?) partier,og da kommer nok den kula til sin rett,og der har vel kanskje fisken heller ikke tid til å vurdere hvilken vei den kommer.I tilegg kommer jo presentasjonen;med litt drag i snøret vil enhver flue gå ganske rett,vil jeg tro.

Har selv fått bra på # 16  grønnoliven i strykpartier,både på tsjekker,jigg og kulehodenymfer,men om fisken har tatt det for baetisnymfer eller små vårfluelarver,spurte jeg ikke om. ;D

PS.En ting som får meg i gang med baetisnymfer,er når tørrbaetisen(kaller det det,siden jeg bruker alle varianter av tørre)blir tatt idet den går under,gjerne i slutten av et langt flyt......og det gjentar seg,da setter jeg gjerne på en av de olivne nymfene,og de har bare etpar tørn med bly under thorax.

Fiskes både friflyt og med "kontrollert" drag,det siste er jeg ganske nøye på,fordi det virker så bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette var veldig interressant, selv viste jeg ikke at Baetisen oppførte seg slik og trodde at døgniser oppførte seg nogenlunde likt. Rodswinger og Andre er jo dyktige, bare ring han Erik å si at "There has been no connection problem for a long time" her på siden nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG lurer på en ting når det kommer til farger. Dere snakker om oliver, brun, mørke, litt lyse, sån og sånn farge på kroppen.

Hvordan kan det da ha seg at slike fluer som dette fisker som pokker?....Den har ikke kropp en gang?

Når jeg sier som pokker, så mener jeg med det at den fisker bedre en de fleste andre tørre imitasjoner av en døgnflue.

5375455442_ebe40d2a9d_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse krok er den bunnet på, Henning?

Min erfaring er at det varierer fra sted til sted. Noen ganger fisker comparadun bedre enn fallskjerm fluer og noen ganger er fisken kresen på fargen som feks hemsila sist høst hvor fargen ble viktigere enn hvilken type flue, no hackle eller fallskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse krok er den bunnet på, Henning?

Min erfaring er at det varierer fra sted til sted. Noen ganger fisker comparadun bedre enn fallskjerm fluer og noen ganger er fisken kresen på fargen som feks hemsila sist høst hvor fargen ble viktigere enn hvilken type flue, no hackle eller fallskjerm.

det vet vi ikke. Vi fisket ikke med små utgaver av nobody, så vi ANTAR at fargen var viktig. Vi fikk jo fisken til å ta knøtasfluer. Kan like godt hende at mininobodys hadde vært enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tusen forsøk med 40-50 forskjellige mønstre under ellers like forhold snakker vi om Henning?  ;) Grunnen til at jeg ikke fisker no body er at fluene er dritstygge. Blir som å bruke bøyd  spiker etter sjøørret. Kan funke, men ikke aktuelt.  8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen i helvete. Nå skrev jeg nettopp et 30 min langt innlegg, så fikk jeg feilmelding om kontakten med ffs. Nå ble jeg rett og slett forbanna.

HEEELVE............ God natt.... fit... server

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen i helvete. Nå skrev jeg nettopp et 30 min langt innlegg, så fikk jeg feilmelding om kontakten med ffs. Nå ble jeg rett og slett forbanna.

HEEELVE............ God natt.... fit... server

Såpass, 30 min. innlegg fra Henning, og så serverfeil... ja, ja hell i uhell, vil jeg nå si.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang trykker på pilen til venstre og så markere og kopierer du for så og vente på en sjangse :D

Ps: Hvis du har skrevet i 30 min så har jeg ingen problemer med å forstå at serveren ikke tålte det........

;D

Trenger ikke det engang,vent til den er tilbake,trykk "oppdatér" og legg inn. :)

JEG lurer på en ting når det kommer til farger. Dere snakker om oliver, brun, mørke, litt lyse, sån og sånn farge på kroppen.

Hvordan kan det da ha seg at slike fluer som dette fisker som pokker?....Den har ikke kropp en gang?

Når jeg sier som pokker, så mener jeg med det at den fisker bedre en de fleste andre tørre imitasjoner av en døgnflue.

Diskusjonen har vel for det meste dreid seg om maten til fisken,nymfer,så spørsmålet ditt er ikke relevant,ihvertfall ikke for deg. ;D

Det med nobodies,er det faktisk forskjell på,hvor du bruker det er ganske avgjørende,noen steder (bla. Rena)har døgnfluene en tendens til å sitte med abdomen opp,og da kan disse brukes,andre steder sitter den med abdomen nesten i filmen,og da duger den ikke like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at den sitter med abdomen opp i Rena, er antageligvis for at den ikke vil bli skitten og tilsmusset av kobber og bly fra militærets aktivitet i området. Tipper, uten å ha studert dette nærmere foreløpig, at døgnfluene beter seg omtrent på samme måte i elver og vann rundt Porsangmoen, Kvenvikmoen, Sætermoen, Blåtind, Bradalsmyra, for ikke å snakke om rundt demoleringsfeltet i Lærdal.  ???;)

offtopic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper, uten å ha studert dette nærmere foreløpig, at døgnfluene beter seg omtrent på samme måte i elver og vann rundt Porsangmoen, Kvenvikmoen, Sætermoen, Blåtind, Bradalsmyra, for ikke å snakke om rundt demoleringsfeltet i Lærdal.  ???;)

Bradalsmyra som skytefeltet her på raufoss ?  :o  :o  :o Ikke tale om . . . Nå er det ingen elv i umiddelbar nærhet av Bradalsmyra, men rhodaniene i hunnselva er ihvertfall landets lykkeligste, det ser man med èn gang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at den sitter med abdomen opp i Rena, er antageligvis for at den ikke vil bli skitten og tilsmusset av kobber og bly fra militærets aktivitet i området. Tipper, uten å ha studert dette nærmere foreløpig, at døgnfluene beter seg omtrent på samme måte i elver og vann rundt Porsangmoen, Kvenvikmoen, Sætermoen, Blåtind, Bradalsmyra, for ikke å snakke om rundt demoleringsfeltet i Lærdal.  ???;)

offtopic

Vannet i Rena er ofte kaldt og det gjør seg dårlig å sjekke damer med frysetiss. Dette trodde jeg alle var klar over :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke et sekund på at den utfisker andre Henning. Kanskje under noen få forhold i en elv eller to. Men som regel ikke. Prøvde slike fluer i bosnia, det var det 0 reaksjon og harren sluttet heller å vake  ;D Fisker du med halvferdige fluer??

Er serveren enda verre for tiden eller?????

Har skrevet svar til både deg og JB nett, og det klikka igjen. Er ikke meningen at jeg skal være med i noen diskusjon, sikkert for å spare meg for overoppheting. Kjenner jeg blir sur.

For å svare kort.

Rune: Ja, det hender jeg fisker med halvferdige fluer.

(Er det noen vi kan bestikke for å få mer stabil server eller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...