Gå til innhold

Baetis Rhodani


Kim W

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sitter å titter på Lepto-parachute video'n til Rune Stokkebekk og han får det til å se så enkelt ut. :)

Har bundet 4 dun's så langt og har trua på to av dem. Sliter litt med å feste hackel etter turns rund vingen uten å legge tråden over hackel ved krokøyet. Øvelse gjør mester, så det blir godt når dette sitter bedre i fingrene. ;D

Var på en 3 dagers tur til Renaelva i slutten av juli mnd, og første dagen var det sykt med klekkinger. Elva var tjukk av døgnfluer, og spesielt danica er en av artene jeg husker godt. Blir sykt spennende neste år da økt kunnskap og forståelse for disse vakre insektene har gitt meg en virkelig aha-opplevese den siste tiden. Å lese boka "insektlære for fluefiskere" er noe av det smarteste jeg har gjort i min flue-karriere. Blir godt å få satt teorien ut i praksis, bare synd det er så lenge til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser det går i brune farger i beskrivelsen,noe som er riktig fram helt til rhodanien skal klekke,da skifter den farge,rett før klekking blir den grønnoliven,så du bør kanskje binde litt av hvert.

Ser også str går fra 14-20,de små er gjerne andre generasjon som klekker på høsten,og de kan faktisk variere fra str. 16-22.

Willy

Jeg har erfaring med at rhodanien er langt mer oliven i nymfestadiet, enn den er brun.

Den blir riktig nok litt mørkere rundt vingesekkene før den klekker, men oliven hele veien. Så litt lysere som dun.

Mitt inntrykk da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det går i brune farger i beskrivelsen,noe som er riktig fram helt til rhodanien skal klekke,da skifter den farge,rett før klekking blir den grønnoliven,så du bør kanskje binde litt av hvert.

Ser også str går fra 14-20,de små er gjerne andre generasjon som klekker på høsten,og de kan faktisk variere fra str. 16-22.

Willy

Jeg har erfaring med at rhodanien er langt mer oliven i nymfestadiet, enn den er brun.

Den blir riktig nok litt mørkere rundt vingesekkene før den klekker, men oliven hele veien. Så litt lysere som dun.

Mitt inntrykk da  :)

Flott André,det forenkler det hele,og forklarer endel fisk jeg har fått på oliven kulehoder. ;) (tenkte mest fisken tok dem pga. dårlig tid i strømmene,noe som jo også kan være forklaringen. :) )

Brune nymfer i de størrelsene hører uansett alltid med,siden mange døgniser har brunaktige nymfestadier.

Når det gjelder eggeleggende rhodanier,så jeg noen bilder av dem neddykket(hvis jeg bare kunne huske hvor det var,veldig bra bildeserie),og lufta de omga seg med var meget sølvskimrende,og ble ikke forbauset over at de gamle våtfluene med sølvkropp funket bra i gml. dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fargene varierer, men er det ingen som tar hensyn til hvor dypt man fisker nymfene da? Det gjør jeg. Uten at jeg skal påstå at det er viktig for andre enn meg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fargene varierer, men er det ingen som tar hensyn til hvor dypt man fisker nymfene da? Det gjør jeg. Uten at jeg skal påstå at det er viktig for andre enn meg.  :)

Innebærer dette at nymfene dine er lysere desto tyngre de er? Eller blir det omvendt  ???

Motsatt ja.  ;)

Egentlig kommer det bare an på hvor høyt fisken står om jeg bruker lysere eller mørkere. Men ingen av de er dønn like originalen. Jeg vil ikke kamuflere dem for godt heller. Skkert ingen stor fare for det da men...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Langt ifra. Er ikke alltid det er sååå stor forskjell på fargene på høyt og lavt. Kommer an på... litt av hvert.  ;)

Dessuten bruker jeg sjelden kuler på BR-nymfer. Svært sjelden. Omtrent aldri...

Aaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrgh!

Jeg er nok tålmodig, men det får være måte på! Selv om fluefiskere er mer tålmodige enn de aller fleste andre i samfunnet så får det være grenser Rune!?!

Selv ikke all verdens små sarkastiske stikk, flåsete kommentarer, tullete kverulanter eller rene idioter kommer i nærheten av å irritere like mye som dette:

Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later

Nå er jeg ganske enkelt så lei den meldinga der at jeg ikke under noen omstendighet kommer til å skrive filla i dette forumet før det står med stor skrift på fremsiden at problemet er fikset. Ikke at det gjør noe for andre enn meg, men jeg er redd jeg ikke er alene om å tenke slik. Kanskje det også er en grunn til at en del av ressurspersonene forsvinner. Skrive masse forsøksvis fornuftig og så glemme seg bort og ikke kopiere før man trykker enter og dermed er alt borte. Ikke særlig moro. Og jeg kan heller ikke tenke meg at alle har tid til å vente med å trykke f5 og "prøv igjen" i all evighet heller.

So long! Jeg venter heller på at vind skal løye enn det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kommer det bare an på hvor høyt fisken står om jeg bruker lysere eller mørkere. Men ingen av de er dønn like originalen. Jeg vil ikke kamuflere dem for godt heller. Skkert ingen stor fare for det da men...  ;D

Bør ikke nymfa være lik orginalen? Fisken ser og spiser jo den. Er det ikke sluk-/trigger-/meite-/rapalafiske å bruke farger som ikke har noe med nymfa å gjøre. Bare fordi den skal syntes mot mørk bunn/lys bunn/humus bunn osv. Eller mot mørk/lys/grå/rosa/blå himmel?  partytime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra. Er ikke alltid det er sååå stor forskjell på fargene på høyt og lavt. Kommer an på... litt av hvert.  ;)

Dessuten bruker jeg sjelden kuler på BR-nymfer. Svært sjelden. Omtrent aldri...

Aaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrgh!

Jeg er nok tålmodig, men det får være måte på! Selv om fluefiskere er mer tålmodige enn de aller fleste andre i samfunnet så får det være grenser Rune!?!

Selv ikke all verdens små sarkastiske stikk, flåsete kommentarer, tullete kverulanter eller rene idioter kommer i nærheten av å irritere like mye som dette:

Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later

Nå er jeg ganske enkelt så lei den meldinga der at jeg ikke under noen omstendighet kommer til å skrive filla i dette forumet før det står med stor skrift på fremsiden at problemet er fikset. Ikke at det gjør noe for andre enn meg, men jeg er redd jeg ikke er alene om å tenke slik. Kanskje det også er en grunn til at en del av ressurspersonene forsvinner. Skrive masse forsøksvis fornuftig og så glemme seg bort og ikke kopiere før man trykker enter og dermed er alt borte. Ikke særlig moro. Og jeg kan heller ikke tenke meg at alle har tid til å vente med å trykke f5 og "prøv igjen" i all evighet heller.

So long! Jeg venter heller på at vind skal løye enn det her.

Selv sjekker jeg når det virker,kan trykke "forum" til erreor-meldinga er borte!

Det går an å gå tilbake til det du har skrevet,trykk "oppdater"(den runde pila,vet du ;) ) og legg inn på nytt,så slipper du å skrive flere ganger,og kanskje glemme viktige punkter(som du jo pleier å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene varierer, men er det ingen som tar hensyn til hvor dypt man fisker nymfene da? Det gjør jeg. Uten at jeg skal påstå at det er viktig for andre enn meg.  :)

Eller for fisken,kanskje. ;)

Som du vet har ikke jeg brukt disse hodene så lenge,og erfaringene var fra endel av de raske/grunne strykene i Ekso,hvor jeg har fått prøvd det mest.Forresten der det klekker mest rhodani også. :)

Men,skal merke meg dette..........

Egentlig kommer det bare an på hvor høyt fisken står om jeg bruker lysere eller mørkere. Men ingen av de er dønn like originalen. Jeg vil ikke kamuflere dem for godt heller. Skkert ingen stor fare for det da men...  ;D

Bør ikke nymfa være lik orginalen? Fisken ser og spiser jo den. Er det ikke sluk-/trigger-/meite-/rapalafiske å bruke farger som ikke har noe med nymfa å gjøre. Bare fordi den skal syntes mot mørk bunn/lys bunn/humus bunn osv. Eller mot mørk/lys/grå/rosa/blå himmel?  partytime

Er ikke alltid som atraktor det virker.

Et gull/sølvhode kan reflektere bunnforholdene,mens en hotspot(kan være en rød ring av tråd,eller litt avvikende dubbing),for at flua skal skille seg ut blant alle de ekte.Kan være mange der nede vettu ! ;)

PS. Bare tenk på når det er milliardklekkinger i Rena,alle de tørre vår/døgnfluene har drevet nedover i vannmassene før de klekker ! :D

Tror du må tenke kamuflasje jeg, litt usikker.

Stort sett så likt som mulig,men kan skille seg ut litt,som feks. størrelse,silhuett kan være viktig.(triggerpoints som ben på nymfe eller vinge på døgnfluer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krokstørrelser binder dere rhodaninymfer på?

Hei. Her er det en #15 fra meg.

Kulehode Baetis

Krok: TMC 102y, #15

Kulehode: Oliven tungsten bead head

Tag: Klar antron

Haler: Dun myke hacklestråler

Kropp: Gråoliven Turkey Biot Quills (Spirit River)

Thorax: Oliven kanindubbing m/dekkhår

Bein: Utpirka dekkhår

Vingesekk: Påfuglfjær, og over der et par Uni Mylar Pearl.

En litt sånn "sprekkeferdig" nymfehud tag og en oppsvulmet "sprekkeferdig" vingesekk i flua mi  :)

EDIT: Dette er ikke noe utstillingsflue, bare bundet som ei god fiskeflue altså

5410352297_3fb2ced59c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det går i brune farger i beskrivelsen,noe som er riktig fram helt til rhodanien skal klekke,da skifter den farge,rett før klekking blir den grønnoliven,så du bør kanskje binde litt av hvert.

Ser også str går fra 14-20,de små er gjerne andre generasjon som klekker på høsten,og de kan faktisk variere fra str. 16-22.

Willy

Jeg har erfaring med at rhodanien er langt mer oliven i nymfestadiet, enn den er brun.

Den blir riktig nok litt mørkere rundt vingesekkene før den klekker, men oliven hele veien. Så litt lysere som dun.

Mitt inntrykk da  :)

Hva med fasanhalennymfen ? Er ikke det egentlig rhodani(blue wing olive) ? Brun nok den,Herr Brun. ;)

Tenker vi sier brunoliven,for ikke å tulle det til alt for mye. ;D

Her,en liten snutt om baetis,det snakkes om mars-august,mens her hos oss er det vel mer juni-septenber,med en generasjon i hver ende. 8)

http://www.midcurrent.com/video/clips/madisonbaetis.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fasanhalennymfen ? Er ikke det egentlig rhodani(blue wing olive) ? Brun nok den,Herr Brun. ;)

Tenker vi sier brunoliven,for ikke å tulle det til alt for mye. ;D

Hei  ;D Jeg sier ikke at PTN ikke funker under baetis, men at baetisen som bug er mer oliven enn brun  :)

Jada,det var jo bare tull fra min side da jeg kom til å tenke på PTN. ;D

Men greit å ha baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål André: Får en kulehodebaetis en naturlig gange i strømmen? Baetisnymfen er jo en svømmer og jobber seg oppover i vannlagene - og dukker aldri. Har nemlig lest noen gamle nymfebøker og der gjør man et poeng av at eventuelle fortyngninger av baetisnymfer bør gjøres jevnt over hele kroppen, for å unngå stupgange. Dette er et teoretisk fundert spørsmål, og jeg har ingen erfaring selv som tilsier verken det ene eller det andre.

Jørn  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fasanhalennymfen ? Er ikke det egentlig rhodani(blue wing olive) ? Brun nok den,Herr Brun. ;)

Tenker vi sier brunoliven,for ikke å tulle det til alt for mye. ;D

Hei  ;D Jeg sier ikke at PTN ikke funker under baetis, men at baetisen som bug er mer oliven enn brun  :)

Jada,det var jo bare tull fra min side da jeg kom til å tenke på PTN. ;D

Men greit å ha baki der.

Hehe, Willy, ja, det var bare en vennskaplig spøk tilbake  :) Men du har jo et godt poeng her, som også bør komme fram.

Et spørsmål André: Får en kulehodebaetis en naturlig gange i strømmen? Baetisnymfen er jo en svømmer og jobber seg oppover i vannlagene - og dukker aldri. Har nemlig lest noen gamle nymfebøker og der gjør man et poeng av at eventuelle fortyngninger av baetisnymfer bør gjøres jevnt over hele kroppen, for å unngå stupgange. Dette er et teoretisk fundert spørsmål, og jeg har ingen erfaring selv som tilsier verken det ene eller det andre.

Jørn  

Hei, Jørn  :) Glimrende observert. Ja, her har du faktisk brytningspunktet mellom to viktige ting: At baetiser er svømmende, og at jeg fortynger dem med kulehode (noe som i teorien skulle tilsi at man ikke skal bruke kulehode i følge bøker.).

Og her er den praktiske-fiske-forklaringen:

Den praktiske grunnen til at jeg fortynger disse Baetisnymfene mine med kulehode er at i "hjemmeelva" mi, og mange andre steder, så er jo elver variert. Fra de litt roligere flytende partiene (der rhodanien og andre Baetidaer lever) til striere partier. Og det er i sistnevnte - og på enden av sistnevnte steder, at  det er konge å fiske en slik kulehode Baetis som bildet ovenfor her. Ikke fordi rhodani- bugsa nødvendigvis lever der, men fordi de havner der. Og fisken er vant til å se dem der.

Og dette er jo egentlig hele forklaringen på at det går an å effektivt fiske Baetisnymfer der man skulle tro det bare bodde Heptagenianymfer, og litt lengre ned i elva, faktisk fiske Hepta- nymfer der det er rolig strøm (hvis det er rett nedenfor ei strittrennende strekke).

God helg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar André! Bøkene (bl.a. Sawyers) tar naturlig nok veldig mye utgangspunkt i sakteflytende elver, med overvekt av baetis- og ephemerella-arter, og der svømmenymfer ikke blir kastet ut i strømmen og får problemer med svømmingen. God helg!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...