Gå til innhold

.....kanskje blir det en cane til slutt?!!


Anbefalte innlegg

Nå får du få fart på denne filpusheren din så vi får sett noen resultater her Rune  ;D

Hvis det andre byggere sier er riktig, vil uansett en 204E ikke bli en 204E når du er ferdig allikevel. Det er jo tross alt første stanga  ;)

Uten at jeg har greie på dette.. Det må vel være enklere å begynne med en tapering som har mest mulig jevn overgang fra bunn til topp. Uten særlig store forandringer/stresspunkter?

Stian:

Pusheren sa de skulle ta kontakt så fort fila kom,men jeg ringte og purret i dag uansett....

Fila hadde kommet den ja,men hvorfor kan de da ikke se til hælvete å kontakte meg da >:(.Kjenner jeg kan få magesår av sånne!!!!!!

Jaja,da blir det filing i kveld da :D

Har litt trua på å få ferdig forma til buttdelen i dag ja.

Vidar:

Jeg "kjenner" en cane-snekker oppi Elverum,som jeg håpet kunne hjelpe meg på veien frem til en passende aksjon :P.

Det er jo som du sier at lim,herdig,holker,antall lakkeringer etc spiller en vesentlig rolle når det gjelder aksjoner,men vil det bli veldig store avvik fra "originalen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 348
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du får ta deg en tur til snekkeren i Elverum, så blir det nok en løsnsing.

Når det gjelder påvirkning av taperingen vil jeg hevde følgende (forutsatt god bambuskvalitet):

Det viktigste er riktig tapering. Litt avvik her og der betyr ikke så veldig mye (+/- 5/100mm på enkelte punkter vil knapt merkes).

Deretter kommer herding. Garrison herdet svært lite (alt for lite!). De fleste herder betydelig mer enn det han gjorde i følge boken. Mye kontra lite herding merker man ganske godt. Det faktum at de aller fleste stangbyggere i dag herder mer/lenger enn Garrison er et vesentlig poeng i forhold til mitt tidligere spm "Hva er en 204E?".

Vekten av holkene er neste faktor. Spesielt dersom man bruker for tunge holker, vil de påvirke aksjonen og kasteopplevelsen vesentlig. Stangen blir mer langsom. Lettere holker enn "originalt" vil gjøre stangen litt raskere.

Så til lakk. Jeg lakker konsekvent 2 strøk med en lakk jeg har mye erfaring med. Noen lakker betydelig flere strøk (gjerne 4). Noen lakktyper er tyntflytende, andre tykke. Noen tynner lakken betydelig, andre ikke. Mange lag med tykk lakk vil gjøre stangen mer langsom. Her må man finne sin egen måte å gjøre det på (jeg har kastet bort utrolig mye tid på lakk...)

Siste faktor vil jeg hevde er limtype. Også her finner de fleste "sin" løsning. Meg bekjent finnes det ingen tester av hvordan ulike limtyper virker i forhold til hverandre, men min erfaring er at to identiske stenger føles litt forskjellig dersom de er limt med forskjellig lim.

Har jeg svart på spørsmålet ditt? Egentlig ikke. Har, som vanlig rotet meg inn i en masse detaljer. Du vil nok kjenne igjen to identiske taperinger selv om de pga nevnte forhold vil avvike litt fra hverandre. Når det er sagt, vil også to "identiske" stenger fra samme hånd også ofte være litt forskjellig. Det er det som er litt av sjarmen med stenger av naturmateriale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg gjerne også tilbakemeldinger på om svarene er for detaljerte/kompliserte (på PM).

Ikke alltid like lett å vite om svarene har for mye detaljer og fiksfakeseri. Vet at dette er en tråd for nybegynnere, men det er ikke alltid like godt å vite hvor detaljert man skal være i svaret. For mye på en gang kan kanskje forvirre mer enn det gagner?

I min verden finnes det ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Ekstremt dumme spørsmål besvares evt på PM  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen har jeg jaggu vært litt produktiv igjen,for nå er høvelforma endelig ferdig ;D!!!!!!

Tør nesten ikke tenke på hvor mange timer som har gått med på denne forpu#¤e filinga.

Jeg har slitt ut syv eller åtte filer(har kommet ut av tellinga) :P!!!

Hvis jeg noen gang må få tak i en ny form,så kjøper jeg en fiks ferdig!!!GARANTERT :-*!!!

Du verden for en deilig følelse det er når man blir ferdig med noe sånt ;D ;D....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav:

Det har vært et lite helvete,men det er allerede glemt :P.

Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for de som faktisk lager former for salg :o!!!

Håper for deres del at de har noe maskinelt istedet for trekantfil!!!!!

Uansett så blir det noe spesiellt den dagen jeg blir ferdig med stanga,for da kan jeg tenke tilbake på at jeg faktisk har laget ALT selv(med unntak av ringer og annet småstæsj) :P.....

Roger:

Takker og lykke til selv.Dette blir spennende :D.

Du får starte opp en tråd så jeg kan følge med på ditt prosjekt også ;D.

Kalle:

Hadde det ikke vært for deg så hadde jeg nok ikke gjort dette her,hehe :P!!!!

Mange mange takk så langt(det kommer nok flere spørsmål om hjelp).

Jeg kjenner at det holder med grunnkurs mekk...Det blir ikke VK1 og VK2 crazyeyes!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det tid for en liten oppdatering her:

Forrige Fredag tok jeg en tur opp til Elverum for å se og lære canebygging av en meget dyktig og ikke minst kjempetrivelig herremann,Vidar Steimler :).

At denne mannen kan sakene sine er det ingen tvil om!!

Vi var innom Vikingskipet og prøvekastet diverse stenger,for å finne ut hva slags tapering jeg skal lage ;).

Der fikk jeg også kaste med True arc`n til Terje og den satt som et skudd,så der og da bestemte jeg meg for at det blir den jeg skal lage 8).

Hittil har jeg trent på splitting og bearbeiding av  bladknuter og det må jeg si gikk ganske greit etterhvert...

Her følger det noen bilder i diverse kvalitet(måtte ha med et av 60*-sporet også) :rolleyes::

Den bladknuta som er på bildet,er bare en test på en splitt som ikke skal brukes pga sår og stygge merker.....

post-2232-13949885856264_thumb.jpg

post-2232-1394988585664_thumb.jpg

post-2232-13949885857039_thumb.jpg

post-2232-1394988585741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann:

Forma er tilnærmet lik den du har ;).

Kalle og Stian:

Det er godt å endelig være i gang.

Jeg tenker bambus 24 t i døgnet nå ;D!!

Kjenner igjen den følelsen :D

Husker godt da jeg kjørte fra en godsterminal ved Økern med høvelformer i bagasjerommet, og ca 20 12' bambusstokker på taket av en Fiat Uno.

Det var ikke fritt for at det vippet litt frem og tilbake på taket oppover E-6 til Jessheim, og lykkefølelsen var til å ta og føle på.

PT Jacobsens bok om stangbygging var en del av bagasjen.....  ;)

Vel hjemme var det bare å sette i gang med boken, mekke noe mer verktøy, og sette i gang med byggingen.

Husker også godt den første stangen, og gleden over å faktisk ha klart det! En P&M "Fario Club" (8'6''#6, med parabolsk aksjon f(or de uinvidde)).

Ikke minst den barnslige spenningen ved å prøvekaste den nye stangen. Som en femåring på julaften, på steroider....

Selv om den første stangen har sine feil, hender det fortstatt at jeg fisker med den. Den viktigste feilen var at den ble herdet jfr Garrisons herdetider, mao alt for lite. På tross av dette, er det fortsatt en stang som tåler dagens lys.

Du har mye å glede deg til, Rune :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann:

Forma er tilnærmet lik den du har ;).

Kalle og Stian:

Det er godt å endelig være i gang.

Jeg tenker bambus 24 t i døgnet nå ;D!!

Kjenner igjen den følelsen :D

Husker godt da jeg kjørte fra en godsterminal ved Økern med høvelformer i bagasjerommet, og ca 20 12' bambusstokker på taket av en Fiat Uno.

Det var ikke fritt for at det vippet litt frem og tilbake på taket oppover E-6 til Jessheim, og lykkefølelsen var til å ta og føle på.

PT Jacobsens bok om stangbygging var en del av bagasjen.....  ;)

Vel hjemme var det bare å sette i gang med boken, mekke noe mer verktøy, og sette i gang med byggingen.

Husker også godt den første stangen, og gleden over å faktisk ha klart det! En P&M "Fario Club" (8'6''#6, med parabolsk aksjon f(or de uinvidde)).

Ikke minst den barnslige spenningen ved å prøvekaste den nye stangen. Som en femåring på julaften, på steroider....

Selv om den første stangen har sine feil, hender det fortstatt at jeg fisker med den. Den viktigste feilen var at den ble herdet jfr Garrisons herdetider, mao alt for lite. På tross av dette, er det fortsatt en stang som tåler dagens lys.

Du har mye å glede deg til, Rune :D

Det er nok noe helt spesiellt med den første stanga vil jeg tro ja :D.

Dagens bambus-rekrutter har jo en mye lettere vei og gå i forhold til dere fra den "gamle" skolen,uten internett og den slags ;).

Dere er GULL verdt for oss!!!

Syns jeg ser den Unoen fullastet med bambus 8)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann:

Forma er tilnærmet lik den du har ;).

Kalle og Stian:

Det er godt å endelig være i gang.

Jeg tenker bambus 24 t i døgnet nå ;D!!

Stå på, Rune! Jeg følger deg med falkeøyne og syns det er vanvittig spennende selv ;) Stå på videre!

Akkurat de falkeøynene skremmer meg litt Roger :P.

Prestasjonsangsten kommer sigende kjenner jeg.....

Gjør som Vidar sier nå og kom deg ut av skapet ;D!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...