Gå til innhold

.....kanskje blir det en cane til slutt?!!


Anbefalte innlegg

  • Svar 348
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvordan går det med høvlinga Rune? Blir det to topper? Er det en 8' #5 True Arc du tar sikte på?

Etter å ha grovhøvlinget min første stang, mener jeg bestemte at håndlagede bambusstenger selges alt for billig! Jeg har nettopp bygget meg en bindemaskin og er klar for liming. Venter på en brukerdose lim og litt veiledning fra Vidar.

Mvh Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på; hvor mye penger går det i utstyr og matrialer når man skal bygge en bambus stang fra scratch?

Fin tråd forresten, blir morro og følge med fremover :)

Det går nok an å gjøre det både rimelig og dyrt. Det avhenger litt av hvilke kvalitetskriterier man har. De største utgiftspostene er høvelform, dreiebenk, ovn til varmeherding, bindemaskin, høvler/blad/kvesseutstyr. I tillegg trenger du litt generelt utstyr som varmluftpistol, skrustikke, mikrometer/skyvelær, pusseutstyr, lakk, lim, tråd etc.  Hvis du skal kjøpe alt dette nytt og av topp kvalitet blir det nødvendigvis noen kroner. Men det meste av disse tingene kan man lage selv eller kjøpe brukt eventuelt låne eller dele med andre. Og man trenger ikke ligge "top of the line" prismessig for å lage "top of the line" stenger. Det å lage sitt eget verktøy gir en ekstra dimensjon til byggingen syns jeg. Kork, holker, ringer og snellefester får man også kjøpt i ulike prisklasser. Det kan nok lønne seg å gå sammen flere og bestille i stort. Det finnes heldigvis veldig mange gode tips og triks ute på veven og ikke minst flinke og hyggelige ressurspersoner her på ffs.

Kan liste opp hva diverse utstyr har kostet i mitt tilfelle:

Høvelform: ca. 9000,-

Dreiebenk: 8000,-

Bindemaskin: Laget selv.

Ovn: Bruker et varmeskap på jobb.

Høvler/ekstra blad: ca. 2500,-

Mikrometer/skyvelær/måleur: ca. 2500,-

Totalt sett kan det dreie seg om kanskje 30 000,- i verktøy. Disse utgiftene er spredd utover kanskje et par år.

Mvh Sjur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ganske mye penger det :P men er det spredd utover et par år så er det da ikke så ille.

Har veldig lyst til å prøve meg, men forløpig så får jeg følge godt med på dere å lære så mye jeg kan

så får jeg se om jeg er gærn nok i hue til å begi meg ut på dette i fremtiden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo andre her som har kjøpt mye billiger enn 30000 + i utstyr.

Høvelform får du for rundt 2500,- fra statene. I tillegg kommer toll og andre påkrevde avgifter. Var det ikke Hermann her på forumet som kjøpte ei røys med høvler for 200,- på ebay?

Bare å lete. Former fåes også kjøpt på rodbuildingforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur:

Det er en 8`#5(mener Terje sin var #4/5) true arc jeg lager ja,men med kun en tupp...

Mulig jeg vil angre dersom tuppen ryker,men den skal da for faen ikke ryke :rolleyes:!!

Jeg har så vidt kommet i gang med  grovhøvlinga og skal fortsette nå etter en kaffekopp ;).

Trua på å få den klar før sesongen starter blir større og større for hver dag,hvertfall når jeg ser ut av vinduet og ser rundt 50-60 cm med snø og en gradestokk som synker ned til -20 så fort sola forsvinner  oops.

Når det gjelder pris på ferdig stang så skjønner jeg hvorfor prisene ligger der de ligger,for jammen er det mye jobb!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg endelig fått høvlet litt igjen.

Måtte bestille meg en japansk vannstein til høvelstålene mine...Valget falt på en 1000/6000 grit og de ble som nye igjen,eller kanskje enda bedre ;)

Jeg er  nå ferdig med å grovhøvle 4 av splittene til buttdelen og har vel fått til de riktige vinkelene på de to siste også.....mer eller mindre!

post-2232-13949886199642_thumb.jpg

post-2232-13949886199877_thumb.jpg

post-2232-13949886200146_thumb.jpg

post-2232-13949886200496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette Rune :) Har du målt spilene dine i forhold til 60 grader for hver flate?

Så det var et spørsmål ad. kostnader oppi tråden her. Synes kanskje Sjur sitt overslag var vel stivt. Jeg kjøpte meg form fra USA til 2500 kroner og fikk ca. 1000 kroner i tillegg for frakt/toll osv. Totalt altså ca. 3500 kroner for finhøvlingsform. Jeg har kjøpt en Lie-Nielsen høvel ny til 1200 kroner, samt tre eldre Stanley til mellom 150-200 kroner på ebay. Digitalt Micrometer og Digital dybdemåler(Begge Mitutoyo) til 600 kroner for begge, også på ebay. I tillegg kommer en hel haug med småting så jeg regner med at jeg har brukt ca. 10 000 kroner alt i alt.

Og nå er praksisen min ferdig om ei uke så da er det tilbake til høvlinga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å først forme til en trekant i en grovform,for så å gå over i finhøvlingsforma.

Så var det  å måle og høvle meg frem til en likesidet trekant.

Når det var gjort så kjørte jeg på med to drag på hver side til det ikke var mer å ta av.

Det ble godt som gull 8).

Når det gjelder kostnader så ligger nok Sjur helt i toppen :P.

Min totale kostnad vil nok havne på rundt 6000 kr....med god hjelp av Kalle :D!!

Blir artig å følge med på ditt prosjekt igjen også ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snart klart for en oppdatering, Rune?  :) Synes det er spennende å se/følge med på det du gjør  :D

SKal prøve å få tatt noen bilder etterpå jeg Larfi :D.

Jeg er ferdig med å grovhøvle stanga,har surret sammen både topp og bunn...lagde meg en binder,men fant ut at det var like greit å binde/surre for hånd(følte jeg hadde mer kontroll da).

Så har jeg lagd ferdig varmluftsovnen og prøvekjørt den.Det er en stående variant med et innvendig rør som stangdelene henges opp i.

Prøvde først uisolert,men slet med å komme over 140*c.

Etter å ha isolert den sliter jeg med å komme under 220*c,da varmluftpistolen kun har 2 innstillinger :rolleyes:!!

Skal ordne meg en ny pistol med justerbar termostat...Kanskje den er i boks i morgen ;).

Jeg har to stk steketermometre,et i øvre og et i nedre del av ovnen.

Ser da at det blir rundt 5-10 grader varmere i den øverste delen.

Bør jeg snu emnene etter en stund,eller er ikke det nødvendig?

Hvor lang "steketid" til hvilke grader bruker dere eksperter? :P

Må snart få tak i lim,lakk og stæsj til resterende arbeid(kork,snellefeste m.m....Kom med anbefalinger og linker folkens partytime!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre... Skal ikke bygge selv, men er dette vanskelig? Er det tiden som er lang? Eller er dette vanskelig, tålmodighetsprøve, nøyaktighet? (Siden du ikke har bygget en splitcane før ettersom jeg skjønner?)  :)Kort og greit spørsmål her: Er dette noe en HELT nybegynner kan gjøre bare ved å trene litt på kapping, o.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herding:

Du må prøve deg frem med herdingen. Jeg bruker 190 grader i ca 20 min (avhenger litt av hva jeg ønsker å oppnå), men det er ikke sikkert at det stemmer like godt i din ovn. test med forskjellige avkapp. Forskjellig temperatur og tid. Ta så knekkprøver og sjekk hva som blir best.

I de fleste ovner er det luurt å snu splittene halvveis i herdingen.

Om stangbygging er vanskelig?

Du trenger selvsagt en del verktøy. Så er det mest snakk om tålmodighet og nøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser Wolfram Schotts "papers" som er gjengitt i denn lenken bør du få god oversikt over det meste.

Les gjerne i tillegg Bob Millwards bok "Bamboo, fiction & flyrods" (delen om herding bygger på Wolframs observasjoner)

http://www.powerfibers.com/html/downloads.html

Generelt skal du observere to ting; fargeforandring på bambusen, og knekkprøver. Bambus herdet i ovn kan grovt skilles i tre kategorier: lys, nesten uforandret farge, mellombrun ("strågul"), og mørk brun. Selv tilstreber jeg normalt mellomløsningen, strågul. Ingen fargeforandring tilsier for lite herding, noe som medfører at stangen gjerne får et "set" (ikke retter seg ut igjen). Blir stangen "karamellbrun" betyr det gjerne at den har fått for mye varme, og blir sprø. Ved knekkprøver vil slike biter gjerne knekke tvers av. Korrekt knekking er et brudd med mange "spiler".

Lykke til!

Regning kommer i posten........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken Vidar :).

Etter å ha lest gjennom Wolfram Schotts erfaringer,så skjønner jeg mer av hva som skjer og hva jeg skal gjøre.

Har innvestert i ny trinnløs varmluftspistol med diverse innstillinger,så da skal det være mulig å få til en kontrollert og jevn varme :D

Skal prøve meg frem med forskjellige herdetider på noe "leftover-bambus",så jeg blir bedre kjent med ovnen :)

Du får sende en regning med litt trøkk i den dagen jeg er ferdig Vidar,for siste spørsmål er ikke avfyrt tongueanim!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[glow=red,2,300]En lite oppdatering:[/glow]

Jeg varmeherdet stanga forrige helg og skulle vel egentlig vært i gang med finhøvlinga,men må vel bare innrømme at jeg har hatt en litt slapp uke :-\.

Men i dag har jeg da hvertfall kommet litt i gang igjen.

Dagens gjøremål har vært å finne ut hvor stor differansen er på hva dybdemåleren viser i høvelformen og det reelle målet på hver femte tomme(på hvert justeringspunkt)på splitten.

Har funnet de magiske målene til toppdelen og hvis alt går som planlagt,så skal jeg igang med finhøvlinga i morgen :D.

Kommer med bilder når høvelen er i sving igjen 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...