Gå til innhold

.....kanskje blir det en cane til slutt?!!


Anbefalte innlegg

Tusen takk Vidar :D.

Du skal vite at du har vært til utrolig stor hjelp og det er jeg evig takknemlig for.

Jeg sitter med en deilig følelse av å ha fullført den første stanga ja!!

Håper vi møtes i Rena i løpet av sommeren  ;).

Fredrik,dette er ikke umulig...,bare litt nøyaktighet og ikke minst tålmodighet :P.

Tusen takk for gode ord Stian og Henning :-*.

Om ca en uke så skal den få sin ilddåp...,hvis jeg klarer å vente så lenge da :P.

Gratulerer med flott stang. Litt nøyaktighet, sier du  ;D. Jeg mener å ha sett at vi her snakker om toleranser på 0,0001 av en millimeter. Da er det etter mitt syn hinsides nøyaktig.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 348
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du kan trygt kaste med den nå. Etter 4 dager skal stangen være brukstørr. Er ingen fare selv om ikke lakken er ferdig herdet. Skal bli artig å prøve en gang hvis du er i Rena når jeg er der

Da skal jeg jaggu prøve på en tur i morgen kveld Sigve 8).

Tror jeg skal prøve å ta meg en Renatur når flesteparten av dere er der oppe,så da skal du få gi den en dom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Vidar :D.

Du skal vite at du har vært til utrolig stor hjelp og det er jeg evig takknemlig for.

Jeg sitter med en deilig følelse av å ha fullført den første stanga ja!!

Håper vi møtes i Rena i løpet av sommeren  ;).

Fredrik,dette er ikke umulig...,bare litt nøyaktighet og ikke minst tålmodighet :P.

Tusen takk for gode ord Stian og Henning :-*.

Om ca en uke så skal den få sin ilddåp...,hvis jeg klarer å vente så lenge da :P.

Gratulerer med flott stang. Litt nøyaktighet, sier du  ;D. Jeg mener å ha sett at vi her snakker om toleranser på 0,0001 av en millimeter. Da er det etter mitt syn hinsides nøyaktig.

Jens

Vi snakker litt vel nøyaktig ja,men det går så fint atte ;).

Det gjelder å ha tunga rett i munnen og ikke forhaste seg....

Takk for gode ord jens :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden fra sidelinjen, og har kost meg med det. Resultatet av din tålmodighet ser ut til å ha blitt et smykke av en stang. Gratulerer med et kjempeflott resultat.  At du er nøyaktig er det vel ingen tvil om, men som maskinarbeider håper jeg for din del at du har jobbet med toleranser på 0.01 mm, og ikke 0,0001mm. For det siste alternativet ville være en umulighet.

mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden fra sidelinjen, og har kost meg med det. Resultatet av din tålmodighet ser ut til å ha blitt et smykke av en stang. Gratulerer med et kjempeflott resultat.  At du er nøyaktig er det vel ingen tvil om, men som maskinarbeider håper jeg for din del at du har jobbet med toleranser på 0.01 mm, og ikke 0,0001mm. For det siste alternativet ville være en umulighet.

mvh

Kjell

Heisann Kjell

Tusen takk for rosende ord :D.

Her har vi ikke gått under 0.01 nei,det får være nøyaktig nok :P..

Jeg har vært på jomfruturen med stanga i dag,men pga det dårlige været så var det dårlig med vulgata å se i dag....

Men jeg kastet og koste meg stort likevel og det ble en liten abbor hvertfall 8).

Det er da bedre enn ingenting :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi blir bedre og bedre kompiser for hver gang.har prøvd #4 stillwater,men det ble litt for lett,men #5 tricast sitter som et skudd  :D.når man først har fått ut litt line så drar det avgårde som bare det.gleder meg til å komme borti fisk av litt kaliber,for her kjennes hver minste lille  ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går formiddag fikk jeg plutselig lyst til å lage en ny tupp til Tru Arc`n.

Gikk ned og inn i bambuskroken min for å se åssen det lå an med bambus.

Det viste seg at jeg kunne få splitter nok til enda en tupp ;).

Så i går splittet jeg,rettet bladknuter,pusset nevnte knuter og spikket spilene i trekanter klar til grovhøvling.

Så kommer grunnen til at jeg vil ha en ny tupp:

Den gang jeg dypplakket stanga så tynnet jeg ikke ut lakken,slik at det ble et relativt tykkt lakklag og stanga ble rundere i kantene enn den skulle vært.Dette er synligst på tuppen pluss at det har gjort stanga noe stivere enn den skal være.

Jeg må ha litt for mye line i lufta før jeg kjenner det jobber(12-15 m),men da kjenner jeg det godt altså 8).

Med ny tupp og litt tynnere lakklag så tror jeg det vil hjelpe...

Blir jeg nødt,så pusser jeg ned igjen lakken på bunndelen og gjør det på nytt også ;)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.

Følger ikke helt resonnementet ditt her, Rune. Mye lakk gjør ikke stangen stivere, tvert i mot.

Et tykt lakklag gir økt vekt, og økt svingmoment (egenvekt). Stangen blir derfor tregere/dypere.

Når du lager ny topp, bør du passe ekstra godt på at diameter, spesielt i de ytterste 25'' ikke blir større enn tilsiktet. Dette, kombinert med et tynt lakklag bør gjøre stangen sprekere og spissen vil spenne opp mye lettere.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.

Følger ikke helt resonnementet ditt her, Rune. Mye lakk gjør ikke stangen stivere, tvert i mot.

Et tykt lakklag gir økt vekt, og økt svingmoment (egenvekt). Stangen blir derfor tregere/dypere.

Når du lager ny topp, bør du passe ekstra godt på at diameter, spesielt i de ytterste 25'' ikke blir større enn tilsiktet. Dette, kombinert med et tynt lakklag bør gjøre stangen sprekere og spissen vil spenne opp mye lettere.

Lykke til :D

Se der ja,så feil kan man ta :P.

Jeg skal uansett lage ferdig tuppen og følge rådene dine Vidar,takk ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå godeste Rune få lov til å "snekre" litt da Sigve......snekkern klør i fingra!

Det har begynt å klø litt igjen ja Staffan ;)

Sigve,det blir bare en ekstra tupp og som forhåpentligvis blir bedre enn den forrige...

Så lenge jeg ikke hadde nok bambus til en hel stang så tenkte jeg at jeg hverfall kunne lage en ny tupp til Tru Arcen...

Andre stenger blir det til høsten og vinteren når jeg får bestillt mer bambus :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rune, det skal alltids ordne seg med en bambusstokk om det kniper, var nettopp i Sverige og hentet noen.

Oi,dette har jeg ikke fått med meg ;).

Det er veldig snillt av deg Tore men jeg har ordnet meg et par stokker av Kalle,

så da klarer jeg meg en stund igjen :P.

Denne nye tuppen til True Arcen har ligget i ro en stund uten noen nye høveldrag,men jeg skal snart svinge høvelen igjen :)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...