Gå til innhold

.....kanskje blir det en cane til slutt?!!


Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg en høvelform av Kalle.

Det eneste som manglet var det berømte høvelsporet,men det tenkte jeg at jeg fint kunne klare selv :P.

Kalle hadde lagd 60-graders fila,så for meg gjensto det bare noen timer med filing...

Men fytti hel..te for en jobb :o!!!Såre hender og støle armer har fått en annen betydning gitt :-\...

Hadde tenkt å bli ferdig med sporet til bunndelen i dag,men jeg tror det ble litt for mye Møllers Tran...,for fila løsnet fra klossen som den var limt på :P.

Her ligger fila under press etter en runde med epoxy.

Man kan også se at det nærmer seg et høvelspor 8).

Jeg skal også oppover til Vidar en gang i nær fremtid for å se hvordan opplegget hans er og skal ha med et par stokker bambus nedover igjen.Kjenner jeg gleder meg til å komme igang med selve stanga cheers.

post-2232-13949884652971_thumb.jpg

post-2232-13949884653455_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 348
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Skal si det er høyt tempo på bambusfronten for tiden! Mye å følge med på. Herved følger jeg denne tråden også.

Fantastisk !

Flere og flere som vil oppdage at cane er så mye mere enn nostalgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lett er det desverre ikke ;).

Her er en link til hvordan det gjøres:

http://www.thomaspenrose.com/form01.htm

Nå må jeg få tak i ny fil også,for den første er utslitt og må lage fileklossen litt annerledes.

Fila er limt fast med epoxy på en finerkloss,men når fila blir varm så løsner den fra klossen.

Jeg må nok frese den inn i en kloss i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lett er det desverre ikke ;).

Her er en link til hvordan det gjøres:

http://www.thomaspenrose.com/form01.htm

Nå må jeg få tak i ny fil også,for den første er utslitt og må lage fileklossen litt annerledes.

Fila er limt fast med epoxy på en finerkloss,men når fila blir varm så løsner den fra klossen.

Jeg må nok frese den inn i en kloss i stedet.

oh my fucking god... TØFT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har Swelled butt noen innvirkning på aksjonen?

Jeg tror vel egentlig ikke det,men det er ikke jeg som er eksperten her ;).

Swelled butt er rett og slett Sæcksy :P!!!

Jeg leker litt med tanken om å prøve meg på det etterhvert(blir nok ikke det på den første),men først må jeg bli ferdig med den forbanna høvelforma >:(.

Gud veit hvor mange filer jeg har slitt ut nå,men nå er det like før her tror jeg....,bare den lokale filpusheren får inn den riktige fila.

Jeg bestillte først en fil og ventet i 2 uker før den kom og da hadde de jo selvfølgelig bestillt feil!!

Nå er det 8 dager siden de bestillte ny,så jeg får pushe på i morgen igjen.

Har enda ikke bestemt meg for hvilken tapering jeg skal gå for,så hvis dere har noen anbefalinger å komme med så er det bare å fyre løs.

Tror jeg kommer til å lande på en #4.Det skal sies at jeg liker stenger som er middels/rask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Swelled butt noen innvirkning på aksjonen?

Jeg tror vel egentlig ikke det,men det er ikke jeg som er eksperten her ;).

Swelled butt er rett og slett Sæcksy :P!!!

Jeg leker litt med tanken om å prøve meg på det etterhvert(blir nok ikke det på den første),men først må jeg bli ferdig med den forbanna høvelforma >:(.

Gud veit hvor mange filer jeg har slitt ut nå,men nå er det like før her tror jeg....,bare den lokale filpusheren får inn den riktige fila.

Jeg bestillte først en fil og ventet i 2 uker før den kom og da hadde de jo selvfølgelig bestillt feil!!

Nå er det 8 dager siden de bestillte ny,så jeg får pushe på i morgen igjen.

Har enda ikke bestemt meg for hvilken tapering jeg skal gå for,så hvis dere har noen anbefalinger å komme med så er det bare å fyre løs.

Tror jeg kommer til å lande på en #4.Det skal sies at jeg liker stenger som er middels/rask :)

Skal du lage swelled butt må du nok file enda mer! ;D

Poenget er vel å stoppe aksjonen foran korken noe som resulterer i ørlite mer toppet aksjon. Og sæksy, ja det syns jeg også! Når det er sagt er det en god følelse å kjenne flexing i korken også.

Jeg har en høvelform for swelled butt fra Bellinger hvis du er interessert taperingen. Den øker en del i forhold til standard 0,01 tomme per tomme.

Mvh Sjur

Edit: Det skal være 0,001 tomme stigning per lengdetomme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med SB er, som Sjur er inne på, å stoppe aksjonen på et bestemt punkt. Normalt like over håndtaket. I noen tilfeller ser vi en ganske ekstrem swell på stengene (eks enkelte Thomas&Thomas). Ved høvling av stenger er det nok en utfordring å få til så ekstrem swell, men de litt mer moderate er fullt mulig.

Noen former har en brå økning i dybde helt nederst i enden (som Sjur sin). En annen mulighet er å bore to hull i formen, sage over "yttersidene", og montere en ekstra stilleskrue mellom de "vanlige" på dette punktet. Da får man en form som er rimelig lett å stille inn til en brå diameterøkning.

Dette var en forferdelig forklaring, men dersom du leser Best of the planing form finner du en beskrivelse der.

En annen form for SB får du dersom du lager såkalt "mortised" håndtak. Dvs at du legger inn trekiler mellom splittene ved håndtaken, og på den måten presser frem en swell. Da trenger du ikke modifisert form, men du påtar deg en hel del andre bekymringer pga kompleksiteten.

Personlig bygger jeg uten SB. Delvis fordi jeg ikke liker aksjonen det gir (bråstoppen), og delvis fordi jeg ikke liker det rent kosmetisk. Riktignok kan jeg på noen stenger øke diameter temmelig brått, men det i så fall i den hensikt å få til en slags "turbo" ved maks oppspenning av stangen. Altså ikke stoppe, men påvirke aksjonen. En slik økning kan man heldigvis lage uten å modifisere formen.

Prøv gjerne på en SB med tiden, men jeg vil ikke anbefale deg å starte med det. Den brå overgangen gjør bearbeiding av bambusen litt mer kronglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes swelling er dritsæksy. Og personlig liker jeg godt endringen det kan medføre i en aksjon. Deler ikke Sjur sin fasinasjon av sprukken kork.

Når skal jeg få komme på bedriftsbesøk da Sjur??

Moderator

Bildet fjernet, da med tanke på opphavsrett, bruksrett og navn til annen nettside, og da antagelig eieren av bildet.

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mere filing en absolutt nødvendig blir det ikke på min form nei! :P!!!!!!!

Flexen ned i korken vil man nok ikke få med Swelled butt nei,men noe må man vel gi tapt for skjønnheten,hehe;D.

Det kan vel kanskje også være greit å lære seg å først bygge en helt vanlig stang uten for mye dilldall.

Har du noen aksjoner du vil anbefale meg eller Sjur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve: Anytime!

Rune: Jeg holder på å høvle min første stang, en Garrison 204E (7'3'' #4). Dette er en crisp jevn aksjon som jeg liker godt. Min neste skal være en stang til lett laksefiske på 8-8 1/2 fot. Å diskutere aksjoner er vel litt som å diskutere smak, noen liker ditt og noen liker datt. Det som er kjekt er at med tiden kan man eksperimentere med egne tall og lage sin egen drømmestang. Det er bare å hoppe i det!     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om Garrison 204E selv og den høres veldig nice ut ja :D.

Det er som du sier at smaken er som baken,den er delt!!

Faen laksefiske med en fullflex bambus høres kult ut 8)

Jeg syns du kan legge ut noen bilder under byggingen Sjur,så jeg har noe å sikle på/lære av :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du få fart på denne filpusheren din så vi får sett noen resultater her Rune  ;D

Hvis det andre byggere sier er riktig, vil uansett en 204E ikke bli en 204E når du er ferdig allikevel. Det er jo tross alt første stanga  ;)

Uten at jeg har greie på dette.. Det må vel være enklere å begynne med en tapering som har mest mulig jevn overgang fra bunn til topp. Uten særlig store forandringer/stresspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du få fart på denne filpusheren din så vi får sett noen resultater her Rune  ;D

Hvis det andre byggere sier er riktig, vil uansett en 204E ikke bli en 204E når du er ferdig allikevel. Det er jo tross alt første stanga  ;)

Uten at jeg har greie på dette.. Det må vel være enklere å begynne med en tapering som har mest mulig jevn overgang fra bunn til topp. Uten særlig store forandringer/stresspunkter?

For å ta det siste først. Svaret er nei. Om du bygger en straight taper, eller en compund taper spiller ingen rolle ift vanskelighetsgrad. Endringene i diameterøkning er uansett så marginale at det ikke merkes når du høvler. Swelled butt, derimot, blir en annen sak.

Hva er en 204E? Vi kan selvsagt kopiere Garrisons mål på stangen med 100/mm nøyaktighet, men herding, limtype, lakktykkelse, valg av holker etc vil påvirke resultatet. De fleste av oss vil også havne noen 100-deler +/-.  Vær bare oppmerksom på at det er variasjoner mellom stenger som selges under betegnelsen 204E (og selvsagt andre taperinger).

Rune: Anbefaler at du prøver noe stenger, finner en du liker, og bygger en slik. Da får du også noe å sammenlikne med etterpå. Kanskje din blir enda bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...