Gå til innhold
  • 0

Flue type?


Knut-Vegar

Spørsmål

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei Knut-Vegar  :)

Er et nokså omfattende tema dette her, som ikke er lett å svare på med et par setninger.

Men følger man årstiden så begynner det gjerne med mygg-fiske om våren. Mygg binder jeg på lette tørrfluekroker fra str 16-20.

Etter mygg-kjøret står gjerne baetis døgnfluer for tur, og disse binder jeg stort sett på krokstr. 16, enten det er nymfer, klekkere eller duns. Til å imitere duns benytter jeg stort sett parachute og comparaduns.

Det kommer litt an på hvor i landet du bor/fisker hva som klekker når, men fra juni til august er det gjerne fullt kjør med døgnfluer som imiteres på alt fra krokstr. 10-16, vårfluer på omtrent samme krokstørrelser, samt div landinsekter som havner på vannet i større eller mindre grad.

Beste rådet jeg kan gi deg er å gå inn på fluebinder-trådene her, samt det du finner om insekter og fluebinding på hovedsiden.

Er mye å sette seg inn i, men hvorfor ikke begynne med mygg  :) De er gjerne enkle å binde, og ørreten beiter på mygg så å si sesongen igjennom . . . Stå på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Hei, jeg er ny son fluefisker å lurer på størrelsen og hva slags flue man burde bruke når man fisker ørret?

Når våren kommer er det greit å ha litt å velge i :)

Claret Shipmans Buzzer i krok 14. Fiskes tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, jeg er ny son fluefisker å lurer på størrelsen og hva slags flue man burde bruke når man fisker ørret?

Når våren kommer er det greit å ha litt å velge i :)

Claret Shipmans Buzzer i krok 14. Fiskes tørt :)

Den var helt ukjent for meg. Kan du si noe om hva kroppen er? Syns det ser ut som selull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ligger en "step by step" på "Shipman Buzzer" her: http://www.completefisher.com/forum/viewtopic.php?t=789

Riktignok med svart selull men fremgangsmåten er den samme. Har brukt disse i noen år nå og jeg har funnet ut at dess mer rufsete og slitt de blir, dess bedre fisker de.

Orginalt altså selull Sigve, men jeg bruker flyrite eller lignende som jeg blander med oppklipt antron. Har ikke merket noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

DETTE ER EN AV TOPP 5 FLUER JEG IKKE KLARER MEG UTEN :)

Hmmm, kanskje på tide å prøve denne. Har hørt av noen at du er verdt å lytte til når det gjelder fluefiske, men er helt på jordet når det gjelder alt annet..

Takker for tips!

;D ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

DETTE ER EN AV TOPP 5 FLUER JEG IKKE KLARER MEG UTEN :)

Hmmm, kanskje på tide å prøve denne. Har hørt av noen at du er verdt å lytte til når det gjelder fluefiske, men er helt på jordet når det gjelder alt annet..

Takker for tips!

;D ;D ;D

bjorni

Det tenkte jeg også,bjorni:At når Pål sier noe,blir ørene mine større(og de er store fra før! ;D ),og det handler om fluefiske,så lytter man,alt det andre er'e ikke så nøye med. ;D

Takk for tipset,Pål. ;)

Forresten,Knut-Vegar,hvis du skal fiske i hjemtraktene dine kommer du ikke utenom maur,og husker jeg ikke feil,er nok muligens marginata/vespertina der også,litt usikker,men er sikker på en ting: Mygg ! og vårfluer. ;)

Og,velkommen til forumet og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gjer ting enkelt!

fluer til innlandsørret i norge er i str 10-16. Dersom du vil fiske tørt så finnes det gode allroundfluer som vil funke hele sesongen gjennom (adams, streaking caddis, black gnat) Har du desse i ulike str så kjem du langt. Dersom du vil bli meir avansert så kan du sjekka fluebinding sida her, masse flotte imitasjoner av alle slag men det er ikkje sikkert du får meir fisk :-)

Ellers er det veldig effektivt med gråbrune eller svarte våtfluer og nymfer i str 12-14.

Spørsmålet er kor mykje peng du vil bruke og kor stor flueboks du har :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, jeg er ny son fluefisker å lurer på størrelsen og hva slags flue man burde bruke når man fisker ørret?

Når våren kommer er det greit å ha litt å velge i :)

Vanskelig å svare på, for det kommer litt an på. Vil anbefale artiklene som ligger på forsiden av www.fluefiskesiden.no; Artikler/praktisk fiske

Denne er grei å begynne med:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=138:skogsvannet-i-april-og-mai&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Her er det også noen fluetips som det kan være greit å notere. Mange av disse får du kjøpt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...