Gå til innhold

Flueboks til kystfluer


Lars Vegas

Anbefalte innlegg

Har sett flere har anbefalt taimen.com som skal ha rimelige og gode bokser. Men jeg sliter litt med å finne riktig størrelse til kystfluer. Noen som har noe å anbefale? Gjerne rimelig og bra slik at jeg slipper å ryke på 400,- pr. boks. Trenger å oppgradere et par stykker. Kun for kystfluer, altså medium til store fluer.

Noen som sitter med noen bra tips?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morell fra Nordisk eller ....Korsholms bokser er verdt åtitte på.

guideline sine er jo prisgunstig , emn kan nok sprekke lett i kulda om de får salg.

Taimen har gobokser ,men de er for små til laks og kystfluer , ia ellefall clouser og sildefluer.

se på Morellboksene , uknuselige og relativt tynne....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips så langt.

Har sett over de jeg har klart å spore opp, og andre må gjerne kommer med flere tips. Ser gjerne at boksen er vanntett (har mistet en boks for mye i vannet tidligere  :P ) og gjerne at det er slit foam e.l. løsning. Mulig jeg må bite i det sure eplet og bruke noen kroner på CF bokser, men skulle gjerne hatt et rimeligere alternativ som Taimenboksene, bare til store fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønberg sport har noen bokser som ser akkurat ut som C&F til 129 spenn. Vanntette og lette. Går god for de.

Takk Frode :)

Jeg satt akkurat og gikk over siden. Finner ikke den du nevner til 129 riksdaler, men kan evt. ringe dem og sjekke :)

Får meg ikke helt til å bruker 800-1200 spenoler på 2-3 fluebokser, så finnes det rimeligere alternativer så skal jeg lire av meg et og annet trampeklapp. Knut sitt alternativ er akkurat hva jeg søker, men tilsvarende varianter som er enda rimeligere er penger spart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp over foam og klips boksene til saltvannsbruk, alt ruster jo da!

Jeg bruker bare noen billige slukbokser, som du finner hos nille, europris eller noen av de andre billigsjappene :)

Da ligger de store streamerne løst og luftig, og jeg syns det er best.

Bruker de til alle kystfluene mine :)

Så ikke denne før nå Tony :)

Godt poeng og helt klart noe som bør vurderes, men jeg får så mye fisk på fluene mine at de er ødelagt før de ruster  ;D Neida, jeg bruker patchen på jakka til å feste brukte fluer og setter dem inn når de er tørre. Mistet riktignok en boks i vannet i høst og måtte skylde alt i vasken, men det gikk sånn halvveis åt skogen med den boksen, så da kliner jeg til med vanntett boks og tørker fluene utenfor boksen så burde det holde..  :rolleyes:  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp over foam og klips boksene til saltvannsbruk, alt ruster jo da!

Jeg bruker bare noen billige slukbokser, som du finner hos nille, europris eller noen av de andre billigsjappene :)

Da ligger de store streamerne løst og luftig, og jeg syns det er best.

Bruker de til alle kystfluene mine :)

Så ikke denne før nå Tony :)

Godt poeng og helt klart noe som bør vurderes, men jeg får så mye fisk på fluene mine at de er ødelagt før de ruster  ;D Neida, jeg bruker patchen på jakka til å feste brukte fluer og setter dem inn når de er tørre. Mistet riktignok en boks i vannet i høst og måtte skylde alt i vasken, men det gikk sånn halvveis åt skogen med den boksen, så da kliner jeg til med vanntett boks og tørker fluene utenfor boksen så burde det holde..  :rolleyes:  ;D

Joda :) Men et annet godt poeng, er at fluene ikke ligger i klem..

De ligger fritt, og man slipper at de trykkes flate..

Særlig større flue til havabbor etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å argumenter meg over på annen type boks nå Tony, spesielt siden jeg nå har fiksa meg en god deal med generøse Marius N her inne  ;D Skal faktisk ta i bruk en "Tony burk" i tillegg til de andre jeg nå har fikset, så får vi se hva jeg ender opp med i sluttenden  ;)

Takk for gode innspill alle sammen!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Helt enig med Tony og således også inspirert av han siden tidligere. Jeg har styrt unna foambokser og kjører nå kun enkle billige plastnokser. Jeg har merket at fluene har lenger holdbarhet enn når de sitter i en foamboks. Fluen tørker raskere og dunngår mye av rusten. En annen fordel er at plastboksen er gjennomsiktlig o jeg får raskere oversikt over fluene ved bytte.

Jeg kjøpte mine på Prima Villmark for null og ingenting. Merket er Meiho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal testes ut :) Bare ikke fluene henger sammen i klynger når man feks skal ta ut en deceiver og 15 andre følger med  :P Men som nevnt så er det galskap, selv i en "slukboks" å legge våte fluer tilbake. Mine tørkes alltid utenfor boksen før de finner veien tilbake, så rustproblematikken er ikke så stor lenger :) Bare irriterte meg over at jeg mistet en boks i vannet og til tross for at jeg var kjapp med å hente den opp (flyter jo tross alt) så var alt vått inne i boksen og da snakker vi fort rust... Ble en nøysommerlig jobb med skylling og tørking og vil helst slippe det igjen ;) ulempen med en åpen "slukboks" er dersom man mister grepet på den... Da flyr det fluer alle veier, men skal som sagt prøve begge deler og se hva jeg ender opp med til slutt. Kanskje en kombinasjon?  :) Uansett er en foampatch på jakka eller "hip packen" en undervurdert duppedings i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...