Gå til innhold
  • 0

Min første flue


Nerlando

Spørsmål

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Herregud, du binder dritbra! Jeg er ikke en som skal kritisere eller skryte, siden jeg suger selv, men til å være helt i startgropa av bindekarrieren så binder du sykt fine fluer.

Jeg gikk over alle fluene jeg har bindt hittil i år når jeg sorterte ut i bokser for å finne ut hvor godt jeg lå an, og jeg måtte kaste mellom 30 og 40 av de første fluene jeg bandt, fordi jeg ikke bandt de bra nok... Mine første superpupper ser ut som noe han der nede har tygd på i noen år, spyttet ut og tørket seg bak med når de kom av stikka mi :P Ser tilbake på de første bildene jeg tok av mine med gremmelse.. At jeg kunne binde noe sånt :P

Så du gjør det veldig bra! Når det gjelder den dubbinga, så ta til deg tipsene her. Bruk VELDIG lite dubbing. Prøv å ta sånn at det bare såvidt farger tråden, så går du heller flere runder. Da bygger du fine kropper på et blunk!

Ser det går bedre med dubbingen på de siste fluene dine! Døgnfluene var rett og slett smekre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Oj! Tusen takk :D

Tviler på at alle mine fluer overlever frem til fisket begynner heller :P

Veldig fornøyd med dubbingen på døgnfluene. Det er de første jeg føler jeg har fått til dubbingen på. Tror kanskje kvaliteten på dubbingen spiller en rolle også. Her brukte jeg ny dubbing som jeg fikk på bursdagen. Den sitter mye bedre på tråden når jeg tvinner den enn den jeg har fra før og den blir derfor lettere å legge jevn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva gjelder døgnfluene; de fanger garantert fisk, men ville nok dubbet kroppen litt tynnere :) Men dritbra!

Takk for tilbakemeldingen :) Blir nok å binde noen flere i litt forskjellig størrelse, både med tanke på krokstørrelse og kroppsstørrelse, så har jeg litt å velge mellom når våren kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du syns dubbingen er vanskelig å feste på (noe dubbing er sånn) så kan det hjelpe med voks.

Merker at det er stor forskjell på dubbingen her ja. Har tilgang til bivoks hjemmefra, så tenkte jeg skulle prøve å stjele meg en liten klump til de dubbingene som er vanskeligere å feste inn. :)

merkelig at ingen her henviser til youtube??  Der finnes det mange fine instruksjonsvideoer om bindeteknikker :-) Forøvirg syns jeg du binder fine fluer. Knuser mine første selvbundne ^^

Takk skal du ha :) Har brukt youtube litt, men mest til å finne fluemønster, ikke så mye til rene teknikkvideoer. Regner med det ligger noen av dem der ute også :) Får ta meg et søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette ser ut til å være noe å prøve seg på ja :) Binder du bare opp kroppen av bindetråden?

her har jeg brukt noe som heter flex floss.. men du kan godt bare bruke binde tråd.. poenget her er å ha en bakkropp som synker, mens flua flyter på cdc loopen..

når youtube nevnes:

http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail

han her har mange fine videoer :)

CDC loop wing emergers:

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=52:cdc-loop-wing-emergers&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Syns ikke den var så værst! Tvert imot, en flott flue.

Det jeg ville pirka på hvis det hadde vært min flue hadde vært at jeg ville fått kroppen litt jevnere. (Tror ikke det gjør at flua di ikke fisker, for å si det sånn. Men mye av fluebinding og bruken av disse går jo på fiskeren selv.)

Og kanskje brukt mer cdc i vingen. 2 fjær pleier å bli fint.

Men jeg hadde lett festa den der til fortommen på myggfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det jeg ville pirka på hvis det hadde vært min flue hadde vært at jeg ville fått kroppen litt jevnere. (Tror ikke det gjør at flua di ikke fisker, for å si det sånn. Men mye av fluebinding og bruken av disse går jo på fiskeren selv.)

Og kanskje brukt mer cdc i vingen. 2 fjær pleier å bli fint.

Takk for tilbakemeldingen :) Ja, kroppen fikk en liten "klump" bakerst, der halen ble bundet inn. Må nok øve meg på å binde inn slikt uten at det bygger for mye. Eller er det faktisk to cdc fjær i vingen, men de er nok ikke av beste kvalitet og dermed ikke så tette. Blir nok flere forsøk på myggklekkere, enten denne eller liknende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite tips til mygg,enten pupper eller klekker:Myggen har ikke hale(bare noen gjelletuster) så for enkelhetskyld kan du sløyfe dem.Vil neppe slå ut på fangstatistikken. Bind bakkroppen med kun bindetråd til du får kontroll på byggingen,kroppen skal være tynn så vær sparsom,buen på kroppen er nok vel så viktig.

Hvis du vil ha ribb kan du lage det med en lys bindetråd som kan være bundet inn med begge ender og tvunnet,men en litt tykkere feks hvit eller gul tråd er som regel nok,bare husk at hvit bindetråd kan bli gjennomsiktig i våt tilstand,jeg lakker mine med litt neglelakk (som ikke holder evig) alá buzzer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite tips til mygg,enten pupper eller klekker:Myggen har ikke hale(bare noen gjelletuster) så for enkelhetskyld kan du sløyfe dem.Vil neppe slå ut på fangstatistikken. Bind bakkroppen med kun bindetråd til du får kontroll på byggingen,kroppen skal være tynn så vær sparsom,buen på kroppen er nok vel så viktig.

Hvis du vil ha ribb kan du lage det med en lys bindetråd som kan være bundet inn med begge ender og tvunnet,men en litt tykkere feks hvit eller gul tråd er som regel nok,bare husk at hvit bindetråd kan bli gjennomsiktig i våt tilstand,jeg lakker mine med litt neglelakk (som ikke holder evig) alá buzzer.

Tusen takk for gode tips :) Skal prøve å følge disse rådene neste gang. Skal vel ikke se bort i fra at de må testes i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fins det noen bindebeskrivelse på slike, Willy?

Kroppen ser ut til å være av Fly-rite eller lignende,resten sto over.

U shape mygg med harelabb og CDC - krok #16.

Ser veldig fiskelig ut,men vi får jo fisk på både "stående" pupper og slike flatliggende,myggen klekker visst på begge måter,men nesten alle klekkere,om det gjelder døgniser,vårfluer eller mygg ligger på den måten som vist i filmen,kanskje noe å tenke på? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alltid artig å se hva man etterlikner .

http://www.midcurrent.com/video/clips/cutter_midge.aspx

Og en som har tatt det på alvor. ;)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Kan trygt anbefale DVDen som snutten er henter fra masse flotte opptak. liker du næropptakene til Arnt Mollan,  så er det bare og bestille film

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alltid artig å se hva man etterlikner .

http://www.midcurrent.com/video/clips/cutter_midge.aspx

Og en som har tatt det på alvor. ;)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Kan trygt anbefale DVDen som snutten er henter fra masse flotte opptak. liker du næropptakene til Arnt Mollan,  så er det bare og bestille film

Gisle

Er det noen i Norge som selger den Gisle ?

Ellers står det endel om myggfiske her :

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=15074.0;topicseen

Også er det selvfølgelig mange flotte mønstre her, bla. noen av Gisle sine flotte fluer og mønstre.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9174.0

Også bør alle få med seg denne,som antakelig omfatter det fisket som forgår det meste av tiden:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Og hvis dere ikke får fisk på mygg etter dette......... fighting ........... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...