Gå til innhold

Fiske i Trondheim nå?


Larsen Fotografen

Anbefalte innlegg

Tja, bor rett ved Nidelva jeg også, og tar meg selv i å speide etter vak allerede nå... Var vakkert der nede ved bredden i dag, men det ser fryktelig stille ut. Det fine med Nidelva er jo at den er åpen stort sett hele året, selv om denne vinteren nok har islagt elva oftere enn på mange vintre - iallefall litt opp i vassdraget. Men hvorfor ikke gjøre et forsøk? Tipper du må ned for å finne fisken, men den bør være der. Har stått på isen ved Nidelva og pælmet flue 1. april før (og fått fisk), og det er jo tross alt bare en måned til. Ta en tur da, og gi oss en liten rapport. Skitt fiske!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kan man i såfall prøve seg? Bor på Ila og trenger å kunne komme meg i nærheten med buss. Og hva fisker man med? Merker jeg er enda litt mer ute av gamet nå etter vinteren enn jeg var i fjor.

Vel, du må iallefall komme deg ovenfor Nedre Leirfoss. Så da må det vel enten bli buss i retning Kroppanmarka/Sjetnemarka, for å fiske mellom Øvre og Nedre Leirfoss (Men jeg ser ikke bort fra at elva står såpass stille der at det er islagt. Noen som vet?), eller så må du i retning Klæbu. Du kan fiske ved Tillerbrua uten å løse kort. Skal du fiske ovenfor Kambrua (grense Trondheim/Klæbu), så må du løse fiskekort fra Klæbu grunneierlag (Texaco'n i Klæbu selger disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på¨Bymarka nå, jeg går på ski over de vanna ennå og kommer til å gjøre det i 4 uker til :)

Så lenge det er pluss grader og vindstille kan det vake i Nidelva, det gjør det helt sikkert nå og du kan ta bussen til Nedre Leirfoss, sjetnemarka eller i klæbu. Nidelva er stort sett sakteflytende og i denne årstiden og frem til slutten av mai(varierer) bruker du kun palmermygg, myggen blir mindre og mindre jo varmere så i størrelse 16-18 passer nok ypperlig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er mest sannsynlig is mællom fossan, så det vil bli en bomtur. Du må nok ovenfor øvre Leirfoss, men jeg tror isen er der også. Jeg ville ha prøvd vika rett nedenfor Fjæremsfossen, der vil du garantert finne myggspisende fisk. Problemet er at du må gå flere hundre meter i dyp snø..

OT: Velkommen tilbake unge herr Rønne :D love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk isen der i natt, var godt lag med is (med en del stein og pinner utpå også) mellom fossene i går. Var også oppe ved den lille og smale brua der man kjører bort til tillerbyen (veit ikke hva den heter), der var alt av is borte. Noe insekter var det, men fryktelig lite. Sjøen er nok et hett tips. Hvertfall for deg på Ila ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen alle sammen!

Jeg har enda ikke kommet meg ut med stanga, men skal ut og tørrkaste litt på gresset i dag med en kompis, og prøve å få til en liten tur til helga. Er det fortsatt samme stedene som ble anbefalt sist som burde funke nå, eller har det skjedd mye siden sist?

Jeg får også en kompis fra Arendal på besøk i ca fem dager fra begynnelsen av påskeferien, og lurer på om det finnes noen steder å anbefale en telttur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker dårlig selv om man reiser litt nedover i elva? Og til den turen i påskeferien gjør det ikke noe om vi må ta tog et par timer heller. Setter veldig pris på forslag til reisemål her :D

Hvor kan man fiske i sjøen her da? Aldri fiska med flue i sjøen før. Funker en Sage #5 stang med #6 flytesnøre selv om jeg kanskje burde hatt større stang og synkesnøre? Sjøørret hadde vært forbanna rått, men er gira på å fiske hva som helst nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker dårlig selv om man reiser litt nedover i elva? Og til den turen i påskeferien gjør det ikke noe om vi må ta tog et par timer heller. Setter veldig pris på forslag til reisemål her :D

Hvor kan man fiske i sjøen her da? Aldri fiska med flue i sjøen før. Funker en Sage #5 stang med #6 flytesnøre selv om jeg kanskje burde hatt større stang og synkesnøre? Sjøørret hadde vært forbanna rått, men er gira på å fiske hva som helst nå jeg!

lenger nede i elva er det enda verre ang farge. sjø spm kan jeg svare på i den andre tråden din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har forlsag til reisemål for en 4-5 dagers fisketur i midten av april altså? Et par timers togtur gjør som sagt ingen ting.

for å være helt ærlig, så tror jeg ikke det er noe vits å prøve etter ørreten så tidlig. i allefall her oppe. da er vestlandet heller noe å satse på, de har jo ikke vinter der nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

I april må du nok ned i lavlandet og aller helst lengst ut mot kysten. Hitra og Smøla vil garantert by på litt myggfiske, samme med Nidelva om du er beredt på å leite litt. Finnes også noen spennende steder på fosen som kan være verdt en tur, så du skal alltids treffe på litt fjærmygg. Selv i april :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktoratet for naturforvaltning har innført forbud mot fiske etter laks og sjøørret på kysten av Trøndelag.

http://www.avisa-st.no/jakt/fiske/article1268026.ece

Forbudet gjelder ut April...

bare teit, ingen som følger med uansett. skal sette meg ned nå og skrive mail til DN og spørre hva de har tenkt å gjøre ang kontroll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktoratet for naturforvaltning har innført forbud mot fiske etter laks og sjøørret på kysten av Trøndelag.

http://www.avisa-st.no/jakt/fiske/article1268026.ece

Forbudet gjelder ut April...

Ups... Da har jeg et lovbrudd på samvittigheten. Fikk en kilosørret da jeg sto og testa et nytt snøre på søndag. Fisken lever fortsatt så håper direktoratet tilgir meg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direktoratet for naturforvaltning har innført forbud mot fiske etter laks og sjøørret på kysten av Trøndelag.

http://www.avisa-st.no/jakt/fiske/article1268026.ece

Forbudet gjelder ut April...

Betyr dette at det er lov å fiske så lenge man slipper fisken ut igjen?

Alle mine fangster kommer for tiden som bifangst under fluefiske etter knurr. (ikke at det har blitt noe særlig av noen av delene)  Og da må man naturlig nok sette den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...