Gå til innhold

Billig enmannskajakk


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en slik i dag:

http://www.smartclub.com/avis.asp (se side 12)

 

Kjøpte usett (kompis kjøpte for meg) og lurer på om noen har noen erfaringer med denne. Ser den får god omtale på en amerikansk side:

 

http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=1097

 

Uansett, 2800,- spenn er god pris for en kajakk. Kun 40 stk i utgangspunktet, løp og kjøp ;-)

 

Flere bilder/info her:

http://www.heritagekayaks.com/featherlite.html

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de solgte visst en til 500kr, men sjanset ikke på denne siden jeg ikke fikk sett den selv. Har lest litt om at det er viktig med åre uten altfor store blader (manøvrering, men også fart). Vet ikke hvor nøye dette er for meg, for jeg skal primært bruke den for å komme meg til fiskeplasser, ingen langpadling regner jeg med. Er interessert i tips og efaringer ang. årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg var innom dem og kjøpte meg en åre. Nå er det bare å sette'n på vannet og prøve. Har planer om å lage en dregg/ankerløsning, som skal være så integrert som mulig. Tenkte på noe trinsegreier med en slags hurtiglås av tauet på ønsket dyp. Sikkert noe å få kjøpt i båtbutikker... Åreklips er innkjøpt, slik at årene kan festes kjapt langs siden. Trenger kanskje noe lignende til stanga...

 

Jeg har hentet kajakken og ble positivt overasket over kvalitetsfølelsen og utseende. Den er nok ingen racer på vannet, men det er vel viktigst at den er stabil. Gleder meg som en unge til å prøve den på vann/elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokkers drittbutikk som ikke selger på nettet :evil:

Kunne tenkt meg en slik, kjøpte meg faktisk en Wildernessystems Pungo ifjor med bull-ski-kajakk, men de sendte meg en gammel modell, så hele kjøpet rant ut i sanden til slutt...2800kr for en slik kajakk er rett og slett skambillig :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg testet farkosten i ca 2 uker og er rimelig fornøyd. Raskt å forflytte seg også oppstrøms, veldig stabil (overraskende stabil, faktisk) og lett å ta med seg(16 kg). Har laget ankeropplegg med hundebånd, dempestrikk og glideline langs siden på båten (for oppankring i alle vinkler). Synes likevel jeg skremmer fisken litt mye og fiske fra bredden gir meg mye mer. Flott sak for å komme seg til fiskplassen og kanskje driftfiske fra, men fisking oppankret blir det nok ikke så mye av. (til glede for meg og andre fiskere, kanskje).

 

Den er ikke så rask som jeg fort ønsket meg, men mer enn rask nok til å være fiskefarkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg testet nylig min hjemmelagde kano. Den er glassfiberstøpt og ca 5,3 meter. Det knirket og bråkte, men det gidde seg litt etter litt. Nydelig farkost som jeg ikke stoler på og helst ikke vil krysse store dype vann med. Konklusjon: Ikke lag selv, kjøp på butikken. Etter 3 måneders kveldsarbeid, testing, prøving og feiling er det ingenting som taler for å starte et slikt prosjekt. Det er billig, men ekstremt mye arbeid og det faktum at du kjenner til dens svakheter hjelper ikke på psyken mitt ute på dypet. Det positive er at kanoen er et nydelig fremkostmiddel (langs land) og det at du sitter i din egenproduserte farkost er en helt spesiell følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Smart Club selger nå samme type, bare lenger utgave (12´) til samme pris (2799,-). Den er nok litt bedre å padle p.g.a. at den ikke er så avkortet bak, men mangler nok noe av manøvreringsevnen + at den er litt tyngre, av samme grunn.

 

I følge betjeningen vil de få inn den korte (nyeste modell) versjonen i løpet av mars, men usikkert til hvilken pris. De regnet uansett med at den ikke ble dyrere enn sist, fordi "de hadde fått en meget bra innkjøpspris".

 

Hadde de fått den i grønn utgave ville det vært knall.

 

Edit:

det ser ut som linken i mitt første innlegg ikke fungerer lenger, her er en ny til den korte versjonen: http://www.heritagekayaks.com/2006_featherliteclassic.html

 

Her er den "lange"( 12'): http://www.heritagekayaks.com/2006_featherlite12.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet nettopp en Dagger delta kajakk fra Eian fritid . den er 3,6 meter lang å 72 cm bred. har vantett skott ! veier 24 kilo. nå venter jeg bare på at isen skal forsvinne på vannene!

Prisen var da litt annen kom på 10900,- inkl. kompositt åre , årewire , takstativ , spruttrekk og en under deck bag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har vært den lykkelige eier av en Dagger Delta i to sesonger og jeg har bare det å si at det er den beste investeringen av fiskeutstyr jeg noen sinne har gjort.

Dagger`n er utrolig stabil og du sitter trygt og godt. Jeg har introdusert min Dagger for et titalls fluefiskere og pr dags dato har 5 stykker kjøpt den etter å ha prøvd den og flere har begynt å spare.

Bak på kajakken er det et rom hvor du får plass til telt, sovepose, mat, klær og annet. I tillegg er sittebrønnen såpass rommelig at du også der kan ha med deg en del utstyr.

Jeg var så heldig å få låne Staffan sin Dagger i flere dager for et par år siden og jeg ble helt solgt. I dag er den med meg på nesten alle turene til Rena og andre elver. Den er helt suveren å sitte å fiske i hvis du ønsker det og det er enkelt å lage seg et ankeropplegg både foran og bak.

 

Den er også veldig retningsstabil og du tar deg forholdsvis enkelt motstrøms. Selvfølgelig er den også helt nydelig å drifte med.

 

Det er bare å anbefale, de som kjøper en slike kommer ikke til å angre. Jeg tror faktisk Eian fritid har salg på disse nå til ca 7500 og det er billig. Nypris er 9600,-

 

Løp og kjøp!!!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kano og kajakkbygging som vintersyssel. Har bygget et par kanoer og er i gang med en tredje. I tillegg bygger jeg en kajakk som skal brukes som "fiskefartøy". Kanoene er såkalte strippere. Kajakken blir en "duk over ramme" sak (som Ally kanoene) som blir meget lett. Dessverre er hjemmesiden min nede for tiden. Skal holde denne tråden vedlike når siden kommer opp igjen.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt belly eller kano i alle år, og har liten erfaring med kajakk..

Hvordan er det for ryggen å sitte i en kajakk i flere timer? Og hvordan går det med ryggen når man vrir seg til sidene og kaster?

Har litt problemer med korsryggen, så dette er et viktig element om jeg skal investere i en kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Godt spørsmål Flemming!

I Dagger`n er det et godt sete med en god ryggstøtte. Jeg har i utgangspuntet trøbbel med både rygg og nakke selv, men det går greit å sitte i kajakken i lange perioder.

Når det er sagt så kan det være en påkjenning for ryggen å sitte å fiske fra kajakken da du må vri deg en god del når du kaster. Hvis du derimot har anker både foran og bak kan du sitte med strømmen og ankre opp med bakankret og dermed sitter du forholdsvis rett når du kaster skrått nedstrøms. Det funker faktisk veldig bra. Det gjelder kun å posisjonere seg riktig.

Skal du derimot kaste inn mot land med kajakken pekende mot strømmen blir det mer vridninger og dermed en større belastning for ryggen.

Men når det gjelder mobilitet er kajakken helt konge. Du tar deg fra den ene siden til den andre på null komma svisj og padler motstrøms som en lek, hvis det da ikke er rafting forhold.

Dagger`n er i allefall utrolig retningsstabil og ekstremt lett og manøvrere. Du vender kajakken i alle retninger i elva uten problemer og kan bevege deg opp og ned elva uten større anstrengninger.

 

 

Har brukt belly eller kano i alle år' date=' og har liten erfaring med kajakk..

Hvordan er det for ryggen å sitte i en kajakk i flere timer? Og hvordan går det med ryggen når man vrir seg til sidene og kaster?

Har litt problemer med korsryggen, så dette er et viktig element om jeg skal investere i en kajakk.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest øystein

Jeg har en perception sierra som jeg vurderer å selge, den har stort sett samme form og funksjon som daggeren.

 

pris kr 4000 ink åre.

 

 

sierra_md.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...