Gå til innhold

Sjøørretfiske i LARVIK


vakdaforfaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært uten noen turer i det siste, det har gitt veldig  bra med fisk.

Tok med to stykk med hjem begge veide ca 1,5 kg fikk 6 stk på 3 timers fiske.

Var ute på mandag med Mriks. Fikk en brukbar hanfisk  ca 1,8 som fikk svømme vider, den hadde et veldig stor hode. Vises ikke så godt på dette bilde. Mriks fikk en på 2 kg og en på ca 1.5. Vi var også borti flere pene fisker den dagen.

Masse børstemark nå i Larvik området.

Nå er det bare å komme seg ut. :-)

post-1034-13949891626384_thumb.jpg

post-1034-13949891626742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 635
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kirio;fortomslengde og spiss! Kjører nesten 3 ganger stanga med 18,5 spiss,men prøv å let etter plasser med litt pudderoverflate"dvs; kastebris.Fordelen(den eneste)med lavt klart vann er at det er mye lettere og spotte fisk evnt se vak,dette vel gi deg en pekepinn på hvor fisken oppholder seg og hva den evnt tar av bytte.Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Pistus.

Hei Kirio

Det er ikke enkelt å svare kort på, men prøv forskjellige plasser.  Åpen kyst, i en fjord eller bukter med markante marebakker og områder med strømmer.  Jeg skifter plass ca 3-5 ganger på hver fisketur, man finner som regel fisk før eller siden. Bytter plass etter en halv time til time hvis jeg ikke har merket liv, dette er min erfaring. HUSK at inntrekke også er viktig å variere fra sakte til huritige osv... ved klart vann så bruker jeg lyse fluer som oftes, men ingen fast regel her heller men fisk med det man har tro på og variere fluene fra små til store.

For min del så har jeg hatt god erfaring med å variere mellom dypt vann 2 til 8 m, forholdsvis grunne bukkter og marebakker er fine plasser. Det som kan være bra når det er så lavt vann er at man kan vade ut til marebakken som man vanligvis ikke kommer ut til ved normal vannstand.

Jeg fisker sjelden med lengre fortomlengde og spiss lengre en 1 1/2 stanglegde og 0,22 spis. Riflet overflate vann er å foretrekke. Fisker du med tangloppe så øker jeg til 2 stanglengder. Men dette er individuelt. Her må du prøve deg fram for å finne ut hva som passer deg og hvordan du fisker.

Hilsen

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute siden morningen, gin klart vann og lite vind. fisket av en plass i to timer og resultatet her var en pudding på 2kg+ som slo seg av. lars vegas joinet og vi byttet plass. her tok det 10 kast før begge hadde respons, jeg mistet og fisken satt hos vegas. type 7hg? pakket sammen og ved bilen fikk jeg beskjed av sjefen at jeg fint kunne fiske et par timer til... er ikke vond og be så jeg satte kursen mot et sted jeg har ventet på at det skal løsne. kom frem til små bølger og cognac farget vann... et kast, to trekk og full spenn i stanga! overkant av kiloen. her var det måke stup, prikkefanter som vaket og hoppet! totalt på en go time landet jeg 13 stk med minste på 6hg og største på 1,2kg. herlig å se go plassen leverer igjen! de to første tok på reka til lars, en hybrid av en glimmer-gris-tang reke! resten tok på en tan gris med rosa kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for snarturen kulla!

Synd purkevika hadde ginklart vann og knapt et snev av bris. Prikkefanten jeg fikk skal vel tildeles litt godvilje om den skal settes til 7hg, men moro med flex under krevende forhold. Typisk at jeg måtte hjem til arvingen når du fant farget vann ;D

Moro å se stimen med prikkefanter jage i det klare vannet på den ene spotten. Var et par med riktig fint størrelse :)

Godt det ikke er lenge til påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk melding av kompis Olav H som befinner seg på staver'n i øyeblikket. Ble invitert med denne helga men måtte stå over fordi kjærringa jobber.. Ruggen han holdt i hendene på bilde ligna kiloen, og her sitter jeg hjemme med masete unger istedenfor å hive på sulten sølvaure. Grattis Olav, regner med at bilde kommer snart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Pistus.

Hei Kirio

Det er ikke enkelt å svare kort på, men prøv forskjellige plasser.  Åpen kyst, i en fjord eller bukter med markante marebakker og områder med strømmer.  Jeg skifter plass ca 3-5 ganger på hver fisketur, man finner som regel fisk før eller siden. Bytter plass etter en halv time til time hvis jeg ikke har merket liv, dette er min erfaring. HUSK at inntrekke også er viktig å variere fra sakte til huritige osv... ved klart vann så bruker jeg lyse fluer som oftes, men ingen fast regel her heller men fisk med det man har tro på og variere fluene fra små til store.

For min del så har jeg hatt god erfaring med å variere mellom dypt vann 2 til 8 m, forholdsvis grunne bukkter og marebakker er fine plasser. Det som kan være bra når det er så lavt vann er at man kan vade ut til marebakken som man vanligvis ikke kommer ut til ved normal vannstand.

Jeg fisker sjelden med lengre fortomlengde og spiss lengre en 1 1/2 stanglegde og 0,22 spis. Riflet overflate vann er å foretrekke. Fisker du med tangloppe så øker jeg til 2 stanglengder. Men dette er individuelt. Her må du prøve deg fram for å finne ut hva som passer deg og hvordan du fisker.

Hilsen

Mads

Tusen takk til dere med lite hjelp, ska prøve meg i morgon...kanske sitter den ;D

Kirio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig føre idag,ultralavt vann -lite strøm-stålklart....millioner"av fiskere ute i forsommerværet,så to som fikk hver sin 2-300 grammer på sluken.Det ble mye skravling(juging)i sola idag,iført t-skjorte og shades,ikke gæærnt til å være en uke før påske 8) Dro etterhvert til en annen plass for å hive inn i solnedgangen,da kom floa;i en heavy inngående strøm hadde jeg 10-12 i håven,mista en haug av fisk som var mere over enn under vann,de fleste lå imellom 0,5-800gram,feite blanke ex.Dette varte i ca 35-40 min,kunne følgt stimen innover men var i grunn fornøyd etter 9 timers fiske :-* Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute på ettermiddags vift frem til 21 tiden, relativt dødt frem til høyvannet kom inn og vika stømmet som en elv! en vak orgie ut av milde helv..e! satt på en kobberbass og fisken var på nesten hvert eneste kast i en time, landet og mista fisk om hverandre i et sett, ingen beist men et par på kiloen, et par på 8hg og en skole klasse med 3-6hgs. fikk følge av erik (vakdaforfaen her inne) men han kom selvfølgelig i det det døde ut... i det mørket kom startet vakingen igjen og en del av fisken virket virkelig pen! tror jeg må fylle opp en rad i boksen med sorte glimmer lopper! endte opp med 16-17 fisk i håven og 12-13 som ikke ville være med inn. sykestue i sirkus larvik!! takk for turen erik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var ute i en liten vik i går kveld - var sliten etter en helg full av HoneyDo's og trengte litt frisk luft  <<l

Middels vannstand, regn i lufta og klart vann - helt klart fint vær for jakt  ;D

Tok ikke lange tiden før første napp kom, men fikk liksom ikke dreisen på det - for det ble bare med flere napp.  Så også fisken jage i overflata.  Først da jeg speeda flua godt opp satt den første.  Ikke store ørreten men dog...  Fikk en til og så stilnet det av. 

Gikk rundt på andre siden av vika og så raskt et par sippvak (så små mygg e.l. på vannfilmen..??) og fikk raskt et godt hugg på flua.  Stod på denne plassen litt høyere enn vanlig og hadde godt utsyn, hadde flere følgefisk (3hg'ere)

Klokka begynte å nærme seg avreisetid og sveiva kjapt inn for å pakke sammen, da hoppa hjertet i halsen for etter flua glei det en real purke på 2+ ;D  Avreise ble selvsagt utsatt en halvtime men uten resultatet jeg ønsket... :rolleyes:

Må nok ut igjen om ikke så lenge  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...