Gå til innhold

Zero gravity vs fario


SYltefjord

Anbefalte innlegg

Nå er en lang sesong med sild og torsk over og jeg skal kjøpe meg en ny fluestang til vårens og sommerens fisketurer.

Jeg har kommet frem til to stenger som det står mellom....

Orvis zero gravity #5 eller guideline fario #5.

Noen som har erfaringer med disse? Og kan komme med noen syns punkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg kjenner begge, og hadde gått for Fario 8'6'' #5  den første Guideline som har overbevist meg.      ZG er også meget bra, men for hard for min smak.

Obs!

9'#5 er ikke like bra som 8'6'' i Fario !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fario har mange fans. Selv syns jeg den er litt for myk etter min smak. Har ikke prøvd ZG men som jeg skjønte utifra innlegget til Fredrik var denne litt stivere. Så pass på at du velger en aksjon du trives med. Kjipern å kjøpe en stang og senere finne ut at den var helt feil for deg. Test begge hvis du har mulighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hva er forskjellen i aksjon mellom Fario 8'6" og 9' i #5?

Hvordan er aksjonen i disse Fariostengene sammenlignet med LPXe?

Stanga skal brukes til fjellfiske, for det meste i litt større vann.

9 foteren er hardere i bånn. Det er ei temmelig god stang med masse kraft. 8'6''  er dypere og er mere i samsvar i forholdet topp og bånndel, og er ei uvanlig god stang. På linje med det beste fra USA. Likner veldig mye på Scott G2 og Winston BIIx.

Men, Farioen slår hardere tilbake. Dvs recoveryen er hardere enn US modellene. Er ikke noe expert på stangkonstruksjon (Som noen her inne sikkert ikke er uenig med meg i  ;)), men ,jeg vet at Scott bruker ikke høyeste modulus grafitt nettopp for ikke å slå for hardt.

Nå skal det sies at Fario 8'6''  er en drøm når den banker ut snøret på denne måten. Nettopp slik jeg mener an ørretstang skal være !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva er forskjellen i aksjon mellom Fario 8'6" og 9' i #5?

Hvordan er aksjonen i disse Fariostengene sammenlignet med LPXe?

Stanga skal brukes til fjellfiske, for det meste i litt større vann.

9 foteren er hardere i bånn. Det er ei temmelig god stang med masse kraft. 8'6''  er dypere og er mere i samsvar i forholdet topp og bånndel, og er ei uvanlig god stang. På linje med det beste fra USA. Likner veldig mye på Scott G2 og Winston BIIx.

Men, Farioen slår hardere tilbake. Dvs recoveryen er hardere enn US modellene. Er ikke noe expert på stangkonstruksjon (Som noen her inne sikkert ikke er uenig med meg i  ;)), men ,jeg vet at Scott bruker ikke høyeste modulus grafitt nettopp for ikke å slå for hardt.

Nå skal det sies at Fario 8'6''  er en drøm når den banker ut snøret på denne måten. Nettopp slik jeg mener an ørretstang skal være !

Da bør du absolutt prøve Winston WT'en jeg linket til ovenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg, og det jeg har sett andre steder, riktig er Fario 8'6" ei bedre nærfiskestang enn 9', men hvis en skal fiske på vindutsatte større vann er sannsynligvis 9' et bedre valg.

Har begynt å fundere på å ta inn ei St Croix Legend Elite 9' #5. Teknologimessig er denne helt på nivå med eksempelvis NRX, har femte- og sjettegenersjons grafitt og nanoresin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Obs!

9'#5 er ikke like bra som 8'6'' i Fario !

Helt uenig. Foretrekker 9-foteren.

Smak og behag Håvard.

Det er selvølgelig lov å mene dette, ni foterne er også ganske bra.

Men brukt riktig, er 8'6 en uvanlig god stang, i perfekt harmoni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs!

9'#5 er ikke like bra som 8'6'' i Fario !

Helt uenig. Foretrekker 9-foteren.

Smak og behag Håvard.

Det er selvølgelig lov å mene dette, ni foterne er også ganske bra.

Men brukt riktig, er 8'6 en uvanlig god stang, i perfekt harmoni. 

Det har du helt rett i, dette blir smak og behag :), og dessuten et spørsmål om bruksområde. 

Jeg er ganske overbevist om at 9-foteren er et bedre valg dersom bruksområdet er fjellfiske på litt større vannflater. Til litegrann kortere kast/finfiske er 8 1/2-foteren veldig behagelig, akkurat som f.eks G2, som jo også er en veldig bra stang til sånt. 

Jeg synes nifotsfemmeren er et usedvanlig vellykket kompromiss mellom kasteegenskaper og feeling, og derfor en skikkelig allroundstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Obs!

9'#5 er ikke like bra som 8'6'' i Fario !

Helt uenig. Foretrekker 9-foteren.

Smak og behag Håvard.

Det er selvølgelig lov å mene dette, ni foterne er også ganske bra.

Men brukt riktig, er 8'6 en uvanlig god stang, i perfekt harmoni. 

Det har du helt rett i, dette blir smak og behag :), og dessuten et spørsmål om bruksområde. 

Jeg er ganske overbevist om at 9-foteren er et bedre valg dersom bruksområdet er fjellfiske på litt større vannflater. Til litegrann kortere kast/finfiske er 8 1/2-foteren veldig behagelig, akkurat som f.eks G2, som jo også er en veldig bra stang til sånt. 

Jeg synes nifotsfemmeren er et usedvanlig vellykket kompromiss mellom kasteegenskaper og feeling, og derfor en skikkelig allroundstang.

Og det er jeg ikke uenig med deg. Men for meg gjør 8'6 alt dette.

Og sånn apropos. Jeg Bruker G2 8'8'' #5 til 80 % av mitt fiske... Også til vinddager på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...