Gå til innhold

Hvor lang fortom og snøre til gjedde?


andrik

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lang fortom det er best å bruke til store gjeddefluer?

Sliter litt med kastinga med store fluer- klarer ikke helt å beholde roen...

Bruker hardmono fortom som ikke er tapert. Har prøvd både LTS X-1 packlite #7 9 fot med LTS Ultimate flytesnøre, og LTS X-1 #8 10 fot med Airflo 7000 WF. Dette er jo helt forskjellige stenger. Gikk faktisk lettest med packliten, men ULtimate-snøret har jo veldig gode skyteegenskaper.

Noen som har gode gjeddesnører og fortomslengder å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest Fluefiske 2011 kjøpte jeg meg et dedikert gjeddesnøre.

Har ikke fått det ennå men håper og tror at dette hjelper godt på siden det er bygd opp for å kaste store fluer.

Jeg ser for meg en relativt kort fortom, uten at jeg er noe ekspert på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Var ute etter Gjedda i dag med ny line Guideline Pike fungerer perfekt. Selv bruker jeg ca 2m. 0,43 fluorcarbon og ca 30cm vaier fra Savage 15 pund som er lett og skjøte og løkke til flua, dette slår over perfekt  :)

Er det flytesnøret eller synkesnøret du kjøpte?

Kjøpte synkesnøret til vårfiske i Steinsfjorden, og det fungerte bra. Nå begynner Gjeddene å sige innover mot land så får prøve noen kvelder utover.

Robban var det vel som skrev at snøret er også meget bra til lettere fluer. Fungerer sikker bra også til streamere og SØ i elv og i sjø!

Kjøpte 8er snøret til en RS 7 stang. Det lader stanga bra for meg. For å få samme "feelingen" ville dere også kjøpt 8er i flyt eller kjøpt 7er. Har bomkjøpt noe snører, koster jo 6-800,-, så tar imot tips på hvordan Pike i flyt og synk "føles" i samme klasse. Eh-håper dere skjønner spørsmålet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i hva som blir sagt her ang relativt korte fortommer på 6-8 fot..

Et tips for å lage sitt eget gjeddesnøre er å snu en typisk V profil klump (feks Power Taper eller Pounch) bak/frem,

Dvs, fest skytelina i feil ende, slik at linevekta blir konsentrert foran, istedet for bak. Selv en #7 line vil da kunne lempe murstein:-)

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Enig i hva som blir sagt her ang relativt korte fortommer på 6-8 fot..

Et tips for å lage sitt eget gjeddesnøre er å snu en typisk V profil klump (feks Power Taper eller Pounch) bak/frem,

Dvs, fest skytelina i feil ende, slik at linevekta blir konsentrert foran, istedet for bak. Selv en #7 line vil da kunne lempe murstein:-)

J

Eller bare kjøpe et egnet line til formålet ;)

http://www.guideline.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=12;id=118;template=norWebshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i hva som blir sagt her ang relativt korte fortommer på 6-8 fot..

Et tips for å lage sitt eget gjeddesnøre er å snu en typisk V profil klump (feks Power Taper eller Pounch) bak/frem,

Dvs, fest skytelina i feil ende, slik at linevekta blir konsentrert foran, istedet for bak. Selv en #7 line vil da kunne lempe murstein:-)

J

Eller bare kjøpe et egnet line til formålet ;)

http://www.guideline.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=12;id=118;template=norWebshop

:) Eller spare 800 spenn, og bruke noe man allerede har... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute etter Gjedda i dag med ny line Guideline Pike fungerer perfekt. Selv bruker jeg ca 2m. 0,43 fluorcarbon og ca 30cm vaier fra Savage 15 pund som er lett og skjøte og løkke til flua, dette slår over perfekt  :)

Er det flytesnøret eller synkesnøret du kjøpte?

Kjøpte synkesnøret til vårfiske i Steinsfjorden, og det fungerte bra. Nå begynner Gjeddene å sige innover mot land så får prøve noen kvelder utover.

Robban var det vel som skrev at snøret er også meget bra til lettere fluer. Fungerer sikker bra også til streamere og SØ i elv og i sjø!

Kjøpte 8er snøret til en RS 7 stang. Det lader stanga bra for meg. For å få samme "feelingen" ville dere også kjøpt 8er i flyt eller kjøpt 7er. Har bomkjøpt noe snører, koster jo 6-800,-, så tar imot tips på hvordan Pike i flyt og synk "føles" i samme klasse. Eh-håper dere skjønner spørsmålet :P

Selv bruker jeg RS7 med 7 flyt, funker bra også i sjøen de få gangene jeg har behov for flyt  :)

Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 9" fortom blir litt krevende med stålfortom og store muppetts. Bruker blank line og fortom på rundt 7" sjøl, og synes det blir letter å få ut flua når fortommen er litt kortere. :)

16052011040.jpg

Stålfortom ? :o

0.60 eller 0.70 kan vel brukes ?

Rein,eller som chock-tapering der ytterste er tykkest.Kapp når slitt.Bytt når den blir for kort. ;)

Han her ser ut som han bruker tykk monospiss.

Nyt og ut og fisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bruke stålfortom, Rodswinger.. :) Samma om du bruker hard mono eller stål, en fyldig muppet blir uansett ikke delikat å kaste med.

Jeg har kjøpt meg wire(en sånn alt for dyr coated vaier fra savage) og svivler som jeg mekker fortommer av sjøl. Enkelt og rask fluebytte, sterkt og holdbart som rakkern, funker som snus.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stålfotommen du ser på bildet kjøpte jeg på Gero, og er deres anbefaling til fluefiske. Synes ikke den er spesielt kjip å kaste med, men låsen har vist seg og være av dårlig kvalitet. Blir nok å bruke tykk mono til våren igjen ja, billigere og like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke allverdens erfaring med fluefiske etter gjedde,jeg må innrømme det,selvom jeg har prøvd meg på litt grundtvannsfiske noen ganger.

Artig og eksplosivt. :D

Men har derimot ganske mye erfaring med sluk(les: store wobblere)-og meitefiske etter tildels stor gjedde.

Grunnen til at vi søkte etter et alternativ til stål var,at vi ville ha noe fisken ikke refuserte i hardt fiskede områder,fordi vi syns at vi fisket bedre,altså at fisken hadde mindre reservasjon, uten stålfortom,men da var jo sjangsen for at både fisk og agn ble igjen uti der mye større.

Kort fortalt endte vi opp med vanlig mono i kraftige tykkelser som vi bandt i svivler,og kappet/byttet etter behov.

Fordelene : Mykere,krøllet seg ikke,strekkfast nok,billigere og alltid tilgjengelig.Hadde du først kjøpt en spole,hadde du en stund,for å si det sånn. ;)

Så hvis jeg skulle begynt med gjeddefiske med flue igjen idag,ville jeg nok bare lagd meg en rein 0.70 monofortom rett i snøret,etpar meter kanskje,tror også det bærer store fluer bedre enn taperte fortommer. ;)

Hva bruker Robban ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...