Gå til innhold

Kanskje et dumt spørsmål men.....


Lyngen

Anbefalte innlegg

Lurte på en ting.... ???

Angående settefisken som i disse dager blir sluppet ut land og strand rundt..

Disse har jo gått rundt i kar....

Er det noen som vet hvor fort de skjønner at de er kremt ørret.. altså hvor fort de tar til seg vill føde... Eller er de på jakt med det samme.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg har sett et klipp en gang.. det var snakk om sekunder :) en sulten ørret kan ofte prøve å spise alt som kommer drivende.. blader, bark, pinner, gress osv osv. og de lærer nok fort hva som er mat og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over selve instinktet... Tenkte mere generelt på om den skjønner at nå er det marginatatid\mygg... vet jo at den spiser alt den kommer over den første tiden.. les.fjøsfiske i fjorden....

Dette er bare et mere generelt spørsmål om litt når den blir en vill en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over selve instinktet... Tenkte mere generelt på om den skjønner at nå er det marginatatid\mygg... vet jo at den spiser alt den kommer over den første tiden.. les.fjøsfiske i fjorden....

Dette er bare et mere generelt spørsmål om litt når den blir en vill en....

ingen forskjell mellom de ville og de som er satt ut, bortsett fra utseende da. fisken som er satt ut er i utgangspunktet vill hele tiden, men i fangeskap den første tiden av livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen forskjell mellom de ville og de som er satt ut, bortsett fra utseende da. fisken som er satt ut er i utgangspunktet vill hele tiden, men i fangeskap den første tiden av livet sitt.

Må vel være en annen forskjell og? En vill ørret er vel vant med å spise når som helst, mens en i fangenskap får mat en gang om dagen (eller noe) og er hakket mere ivrig på å se om ting er mat?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første og andre uka etter utsetting synes jeg å se at de tøyser fælt. Vaker på ikke noe og går i stim...

Dette endrer seg etter det og fisken sprer seg mer. De er ganske altetende den første tiden og er lett å ta, spesielt om man striper fluene litt og trigger dem skikkelig. Markante plopp er også lokkende. Egentlig ganske slitsomt med utsatt større fisk, les. +200 gram. Derfor setter vi helst ut bare 1-åringer der jeg bor. Mindre ørret har en tendens til å ikke vake mye og blir litt "borte" til den får vokst seg litt til.  Fisk som settes ut som små blir også meget fin, umulig å skille den fra villfisk mht. oppførsel og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen forskjell mellom de ville og de som er satt ut, bortsett fra utseende da. fisken som er satt ut er i utgangspunktet vill hele tiden, men i fangeskap den første tiden av livet sitt.

Må vel være en annen forskjell og? En vill ørret er vel vant med å spise når som helst, mens en i fangenskap får mat en gang om dagen (eller noe) og er hakket mere ivrig på å se om ting er mat?

Eirik

kanskje om de er for stor, som rune nevner i sitt innlegg.

men de små, blir ganske så fort tilpasset miljøet. derfor ser man bare stor settefisk i posene til mataukere som fisker i bymarka her i trondheim. fargeløse 2+ åringer..... de biter på hva som helst tror jeg ;D ;D ;D

etter det jeg har sett i underwater world of trout, så sjekker villfisken alt som kan se ut som mat. og da mener jeg alt. kvister, blad +++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo bra med de observasjonene vi gjør når vi kikker i magesekken på fisken. Fikk en her i Trondheim i dag, og den hadde spist en blomst i tillegg til massevis av småkvist.

Hei. Jeg tror at som oftest kommer småkvist/stråbiter/ sandkorn i en ørret av at den har spist husbyggere.

Ørreten tar mye i munnen, men spytter ut med engang den mistenker at det ikke er ekte mat (som våre nymfer og larver - og som gjør at vi må sette ultrakjappe tilslag under nymfefiske  :) )

Apropos settefisk, så driver Rune et stort og flott anlegg og setter ut mye fin fisk i vannene der, så han har nok greie på det at de fort tilpasser seg etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsatt fisk blir ganske "vill" fort. Verd å merke seg at det er forskjell på feks brunørret og regnbue i denne sammenheng. Regnbueørret i fangenskap blir mer som husdyr. Jeg har selv gått rundt oppdrettsanlegg og nærmest blitt oppsøkt av fisk som forbinder mennesker med mat. Graden av "villskap" vil også påvirkes av foringsmetode og rutiner. Håndforet fisk preges til å identifisere menskelig aktivitet med mat, mens automat foring opprettholder større "skyhet". Men som nevnt tidligere, overtar instinktene fort. Gjør de ikke det, er det over og ut.....

Survival of the fittest osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker nemlig i et vann nå hvor det akkurat satt ut fisk.... og mye rart som skjer ang. vak lufthopp m.m som jeg nesten aldri har sett der på den måten... Er litt kaos.. hehe Og nå har jeg drattt opp endel fjøsfisk

Lurer nemlig på om jeg skal vente til fisken har satt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker nemlig i et vann nå hvor det akkurat satt ut fisk.... og mye rart som skjer ang. vak lufthopp m.m som jeg nesten aldri har sett der på den måten... Er litt kaos.. hehe Og nå har jeg drattt opp endel fjøsfisk

Lurer nemlig på om jeg skal vente til fisken har satt seg...

Greia er vel, har jeg skjønt, at man fisker ikke i et vann hvor det akkurat har blitt satt ut fisk, på noen uker. Kanskje vente til neste år? Det tror jeg personlig at jeg ville ha gjort  :) Men dette er det andre som har mer greie på enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Nå blir det vel bare supplert her av fisk :-\..  god stamme fra før og purker på over 2 ;D... Det er jo de som er av interesse...  ;D Så å vente et år er helt urealistisk.... Det er derfor jeg startet tråden med vill\ikke vill.. og hvor lang tid det tar før settefisken setter seg i vannet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo bra med de observasjonene vi gjør når vi kikker i magesekken på fisken. Fikk en her i Trondheim i dag, og den hadde spist en blomst i tillegg til massevis av småkvist.

Hei. Jeg tror at som oftest kommer småkvist/stråbiter/ sandkorn i en ørret av at den har spist husbyggere.

Ørreten tar mye i munnen, men spytter ut med engang den mistenker at det ikke er ekte mat (som våre nymfer og larver - og som gjør at vi må sette ultrakjappe tilslag under nymfefiske  :) )

Apropos settefisk, så driver Rune et stort og flott anlegg og setter ut mye fin fisk i vannene der, så han har nok greie på det at de fort tilpasser seg etter noen uker.

Aha, det forklarer jo en hel del, men alt? Jeg syns det er et interessant spørsmål. Småkvist og husbyggerpoenget er veldig godt. Likevel har vi eksempelvis blomsten fra i dag, fra tidligere har jeg også sett en del av bladene fra dverg/fjellbjørka (de bittesmå, runde bladene) Dette kan ikke være fra slike hus? Bær også, men det er kanskje mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...