Gå til innhold

Trysilelva midt i juni


Anbefalte innlegg

Slik våren har vært nå kan det være dere treffer rett på Danicaklekkinga i år. Og den er et eventyr i Trysilelva. Det artige er at man kan følge Danicaklekkinga fra den starter og nordover i elva en ca. 7-8 dagers tid. Som nevnt lenger opp i tråden så er det mye harr men også større ørret som viser seg under Danica klekkinga. Ellers er det ikke lange stubben fra Trysil til Renaelva heller :) Bittermarka er jo også en mulighet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der en gang - og det var tidenes skuffelse. Bare harr jo. Og mindre enn jeg er vant med i Gudbrandsdalslågen. Mulig svenskene synes det er interessant med baglimit på harr, men inte jag...

Vedrørende harr, mener du mindre i antall eller størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der en gang - og det var tidenes skuffelse. Bare harr jo. Og mindre enn jeg er vant med i Gudbrandsdalslågen. Mulig svenskene synes det er interessant med baglimit på harr, men inte jag...

He he, litt kjapt og bare slakte hele gjerfloen etter en dags fiske :) men for all del. Gjerfloen markedfører seg som Norges første fang og slipp strekke for harr, så bør ikke være en overreskelse at man får mye harr.

Når dere kommer oppover til Trysil, kom innom Trysil Hyttegrend ca. 2 km sør for sentrum på øst siden av elva. der har vi fiske informasjon hver mandag, onsdag og fredag kl 1700. Den holdes av oss guider i Call of The Wild.

Trysil elva er en mye mer teknisk elv å fiske i motsettning til glomma. Når jeg forklarer forskjellen mellom Glomma, Rena og Trysil rangerer jeg dem slik. Glomma: Enklere elv og fiske, bra kvalitet på fisken og stort fiske trykk. Trysil: litt mere teknisk/vanskelig en glomma, bra kvalitiet på fisken (Fisken i Trysil elva er mindere i glomma etter de blir kjønsmodene ca 30-35cm, har snakket med folk på NINA om dette. De mener det kan ligge i genetik. da det ikke er noe og sette fingern på når det gjelder næringstilgang), Ikke fult så stort fiske trykk som i Glomma. Rena Elva: Vanskelig og fiske, setter store krav til fiskerens ferdigheter, Generelt stor fisk, stort fisketrykk på de plassene som er lett tilgjengelig.

Du Kommer tidlig på sesongen, gå ut i fra noe baetis klekking som Sulphurean begynner og komme. Som nevt tidligere så er våren her tidlig, og mulig/kanskje hvis dere er heldig får dere se en Danica eller to. CZ nymfer bør også være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Begge deler. Rett og slett en skuffelse. Og dette betaler folk for. Nå skal ikke jeg slakte fiskemulighetene i hele Trysilelva, men rundt Gjærfloen var det trist.

Beklager, men der har vi ulikt syn gitt. Gjerfloen har noe av den beste utfordringen man kan komme ut for når det gjelder fiske etter harr. Og harr er i alle fall for meg en flott fisk. Problemet med Gjerfloen er kanskje at man ofte må kunne litt mer enn straight forward tørrfluefiske for å komme på talefot med de store. Og de er der, det kan jeg love deg. Kort sagt så syns jeg overhode ikke det er trist at det er litt utfordrende. Tvert imot. Det gir enda mer glede når man endelig greier å få en skikkelig fin harr. Men så har jeg da også fått høre før at jeg er litt rar, hehe. Og med tanke på hvor jeg bor så er det nok enda rarere for mange at jeg er så glad i harr også. Men jeg har hatt noen opplevelser med harr som jeg plasserer på øverste hylle. Bla. ved Gjerfloen.

Harr er faktisk helt genialt!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Harr er faktisk helt genialt!

;D

I fjor sommer hadde jeg ledd av dette, men det var før Koppang-treffet og kilosharr !

Harr er skikkelig morsomt ! For ei bølle av en fisk på tross av det noe feminine utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vanskelig var det ikke. Polsk nymfeteknikk var mest brukt. Men langt mellom de store ja. Snitter lå vel på 4-500 g. Det er det flust av også i Gudbrandsdalslågen. Det som slo meg med Gjærfloen var at noen kunne finne på å gjøre butikk av dette. Utenkelig der jeg kommer fra der harr er mest som en ufisk. Lett å få og alt for mye av den. Har opplevd å få harr på rundt kiloen og det er ikke så fryktelig moro det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg fikk opplyst ved Gjærfloen, var at harren der omtrent ikke flytter seg. Den er stedbunden, påstod han. Det kan da umulig stemme?

Snorre har helt siden starten jobbet tett med NINA, og har vært aktiv innen forskningen på Trysil Elva. Har selv fanget en 39 cm harr hos han som ble merket 5 år før, da var den 34 cm og det var 50 m unna der jeg fikk den.

Fint og være skeptisk, men kan fort gå glipp av mye lærdom også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vel, vanskelig var det ikke. Polsk nymfeteknikk var mest brukt. Men langt mellom de store ja. Snitter lå vel på 4-500 g. Det er det flust av også i Gudbrandsdalslågen. Det som slo meg med Gjærfloen var at noen kunne finne på å gjøre butikk av dette. Utenkelig der jeg kommer fra der harr er mest som en ufisk. Lett å få og alt for mye av den. Har opplevd å få harr på rundt kiloen og det er ikke så fryktelig moro det heller.

Hvor i huleste er snittet for harren 400-500g i Lågen??

Jeg kan dessverre ikke bidra med info om fiske i Trysilelva i juni, Larserikm. Har enda ikke hatt gleden av å fiske der i den perioden.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har peilet harr i g-lågen også i forbindelse med konsekvensutredninger i forhold til kraftutbygginger. Den vandrer mye lengre, for å si det mildt. Men det kan jo være lokale variasjoner her. Sunt å være skeptisk, ja.

Mye harr i g-lågen. Prøv hvor du vil. 3-4-500 gram er ikke uvanlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har peilet harr i g-lågen også i forbindelse med konsekvensutredninger i forhold til kraftutbygginger. Den vandrer mye lengre, for å si det mildt. Men det kan jo være lokale variasjoner her. Sunt å være skeptisk, ja.

Mye harr i g-lågen. Prøv hvor du vil. 3-4-500 gram er ikke uvanlig nei.

3-4-500 grams Harr er heller ikke uvanlig i Trysilelva . . . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...