Gå til innhold

Vekten på fluesnøre.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Ved balansering er det stort sett vekt av snella som er mest interessant synes jeg. Fluesnøret, ihvertfall den tyngste delen av det vil stort sett befinne seg utenfor stangtuppen.  ;)

Terje fisker mest tsjekkisk med bare et par meter ute av toppringen vet du  ;D

Kortline faktisk. Og da er det viktig at snellen veier en del. Gjør heising MYE lettere. Bare se på sånne store heisekraner på byggeplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ved balansering er det stort sett vekt av snella som er mest interessant synes jeg. Fluesnøret, ihvertfall den tyngste delen av det vil stort sett befinne seg utenfor stangtuppen.  ;)

Terje fisker mest tsjekkisk med bare et par meter ute av toppringen vet du  ;D

Kortline faktisk. Og da er det viktig at snellen veier en del. Gjør heising MYE lettere. Bare se på sånne store heisekraner på byggeplasser.

Til og med jeg skjønner at dere tuller, men likevel er det interessant. Til kortline er balanse det aller viktigste i tillegg til "feel". Gå en halv dag med for lett eller med for tung snelle og du er helt gåen. Og siden stengene som regel er lengre enn vanlig må snella også veie mer. Mange tenker feil her. Kompansere for litt tyngre stang ved å bruke lettere snelle... oops, feil. Eneste er at disse stengene ofte er i lette klassene og dermed ikke er så langt unna en #5/6 altså ca. 140/170g (er mange forskjellige stenger å velge på i dag) for å få alt i noenlunde balanse. 110g snelle og du er sluttkjørt som kortlinefisker lenge før en gammel mann som meg. Og det er flaut det!  ;D

Hvor langt kan kortline fiskes før det blir langlinefiske?

For å finne totalvekta (snelle/backing/snøre) som passer Terje:

A question of balance

Husker dessverre ikke alt i den artikkelen godt nok til å si om jeg er 100% enig i alt. Som regel er jeg ikke det med noen, hehe. Men men, du får ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ved balansering er det stort sett vekt av snella som er mest interessant synes jeg. Fluesnøret, ihvertfall den tyngste delen av det vil stort sett befinne seg utenfor stangtuppen.  ;)

Terje fisker mest tsjekkisk med bare et par meter ute av toppringen vet du  ;D

Når og hvor har jeg gjort meg skyldig i noe så tåpelig :D :D :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Huff....dere har utrolig mye å bekymre dere over!

:)

Du bekymrer deg tydeligvis over at vi har bekymringer, hvilket vi ikke har. Vi bare spør for å lære mer. Er nok verre for de som bare godtar det meste og bekymrer seg med et "huff" når det er noe de ikke forstår...

Huff: (interj. huff [hʉf]) uttrykk for beklagelse el. oppgitthet

;D

Darrell Huff var forresten en amerikansk forfatter som skrev boken "How to lie with statistics".  ;)

Hvilken statistikk baserer du "utrolig mye" på du da, Henning?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når og hvor har jeg gjort meg skyldig i noe så tåpelig :D :D :D :D

Terje

Har nå sett deg der du smyger i buskene og driver tsjekkisk tørrfluefiske med kortline  ;D

Så du det før eller etter at du røkte sokka dine :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor har jeg gjort meg skyldig i noe så tåpelig :D :D :D :D

Terje

Har nå sett deg der du smyger i buskene og driver tsjekkisk tørrfluefiske med kortline  ;D

Så du det før eller etter at du røkte sokka dine :D :D

Terje

De fisker med tørrflue i Tsjekkia også vet du. Og er det mindre enn noen få meter snøre ute er det kortlinefiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Når og hvor har jeg gjort meg skyldig i noe så tåpelig :D :D :D :D

Terje

Har nå sett deg der du smyger i buskene og driver tsjekkisk tørrfluefiske med kortline  ;D

Så du det før eller etter at du røkte sokka dine :D :D

Terje

De fisker med tørrflue i Tsjekkia også vet du. Og er det mindre enn noen få meter snøre ute er det kortlinefiske  ;D

Det har du rett i. En av de råeste tørrfluefiskerne jeg vet om heter Tomas Starychfojtu og er verdens beste "tsjekkerfisker". Du kan jo spørre The Stig om hva han syns om kortline-tørrfluefisket han så denne mannen utførte i VM i Slovakia... Forøvrig fisket jeg kortlinetørt i konkurransen på lørdag forrige helg. Ikke akkurat på nivået hans, men det ble da noen kan man si. Og jeg tror også at Terje er en racer på dette selv om det kan kalles tsjekkisk det også.  :)

Men vekt på snøre var det ja. Sporer av lettere enn pollen jeg. Unga har forresten et spill som heter Spore. Nei, når rører jeg fælt. Kanskje jeg like godt skulle farge et snøre mens jeg rører. Må først vite hva det veier kanskje så jeg finner riktig mengde og at det passer på riktig snelle til riktig stang. Dæven, der kom jeg rundt til poenget igjen! Ikke verst. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Huff....dere har utrolig mye å bekymre dere over!

:)

Du bekymrer deg tydeligvis over at vi har bekymringer, hvilket vi ikke har. Vi bare spør for å lære mer. Er nok verre for de som bare godtar det meste og bekymrer seg med et "huff" når det er noe de ikke forstår...

Huff: (interj. huff [hʉf]) uttrykk for beklagelse el. oppgitthet

;D

Darrell Huff var forresten en amerikansk forfatter som skrev boken "How to lie with statistics".  ;)

Hvilken statistikk baserer du "utrolig mye" på du da, Henning?

;D

Jaja...Nå tenkte jo ikke jeg på deg da...Som veier opp om en fisketur er vellykket på antall fisk på minutt :)

Konkuransefisker syndrom.

Men for de "vanlige" som bare skal fange fisk på flue, og skal kose seg på tur.

Saken er at jeg synes det går litt langt når vi bekymrer oss for om snella blir 20 gram fra eller til.

Fremdeles kan en ha feil flue, feil flyt, feil drift, dårli vær, hull i vaderne, være sulten, ha lysst på sjokolade, være forkjølt, dårlig fortom, treig og trå line, tom risteboks, tom mudboks, det minker på 0.148 spolen, ha rusk på øyet, måtte pisse, etc etc etc etc. De grammene på snelle/snøre (Altså 40 gr fra eller til) tror jeg aldri i livet kommer til å ødelegge en fisketur. Enten om en tar en tur for tur, eller skal vinne VM og bli verdens beste fluefisker :) Dvs, få fest fisk på minst mulig tid, samt svette på samme tid. For de som forbinder svetting med fluefiske vel og merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Huff....dere har utrolig mye å bekymre dere over!

:)

Du bekymrer deg tydeligvis over at vi har bekymringer, hvilket vi ikke har. Vi bare spør for å lære mer. Er nok verre for de som bare godtar det meste og bekymrer seg med et "huff" når det er noe de ikke forstår...

Huff: (interj. huff [hʉf]) uttrykk for beklagelse el. oppgitthet

;D

Darrell Huff var forresten en amerikansk forfatter som skrev boken "How to lie with statistics".  ;)

Hvilken statistikk baserer du "utrolig mye" på du da, Henning?

;D

Jaja...Nå tenkte jo ikke jeg på deg da...Som veier opp om en fisketur er vellykket på antall fisk på minutt :)

Konkuransefisker syndrom.

Men for de "vanlige" som bare skal fange fisk på flue, og skal kose seg på tur.

Saken er at jeg synes det går litt langt når vi bekymrer oss for om snella blir 20 gram fra eller til.

Fremdeles kan en ha feil flue, feil flyt, feil drift, dårli vær, hull i vaderne, være sulten, ha lysst på sjokolade, være forkjølt, dårlig fortom, treig og trå line, tom risteboks, tom mudboks, det minker på 0.148 spolen, ha rusk på øyet, måtte pisse, etc etc etc etc. De grammene på snelle/snøre (Altså 40 gr fra eller til) tror jeg aldri i livet kommer til å ødelegge en fisketur. Enten om en tar en tur for tur, eller skal vinne VM og bli verdens beste fluefisker :) Dvs, få fest fisk på minst mulig tid, samt svette på samme tid. For de som forbinder svetting med fluefiske vel og merke :)

Jeg og Preben skal ta deg et lite kurs om snellevekt i Rena til sommeren, så skal vi bevise

hvor feil du tar Henning :D

To be continued...........

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Huff....dere har utrolig mye å bekymre dere over!

:)

Du bekymrer deg tydeligvis over at vi har bekymringer, hvilket vi ikke har. Vi bare spør for å lære mer. Er nok verre for de som bare godtar det meste og bekymrer seg med et "huff" når det er noe de ikke forstår...

Huff: (interj. huff [hʉf]) uttrykk for beklagelse el. oppgitthet

;D

Darrell Huff var forresten en amerikansk forfatter som skrev boken "How to lie with statistics".  ;)

Hvilken statistikk baserer du "utrolig mye" på du da, Henning?

;D

Jaja...Nå tenkte jo ikke jeg på deg da...Som veier opp om en fisketur er vellykket på antall fisk på minutt :)

Konkuransefisker syndrom.

Men for de "vanlige" som bare skal fange fisk på flue, og skal kose seg på tur.

Saken er at jeg synes det går litt langt når vi bekymrer oss for om snella blir 20 gram fra eller til.

Fremdeles kan en ha feil flue, feil flyt, feil drift, dårli vær, hull i vaderne, være sulten, ha lysst på sjokolade, være forkjølt, dårlig fortom, treig og trå line, tom risteboks, tom mudboks, det minker på 0.148 spolen, ha rusk på øyet, måtte pisse, etc etc etc etc. De grammene på snelle/snøre (Altså 40 gr fra eller til) tror jeg aldri i livet kommer til å ødelegge en fisketur. Enten om en tar en tur for tur, eller skal vinne VM og bli verdens beste fluefisker :) Dvs, få fest fisk på minst mulig tid, samt svette på samme tid. For de som forbinder svetting med fluefiske vel og merke :)

(Jeg vet godt hva du sikter til terje..... Men jeg hadde så lysst å fyre Erik litt...så da må du ikke ødelegge :D )

Fyre opp meg? Jeg er alltid i fyr og flamme når det gjelder fluefiske jeg. Finnes svært lite som er bedre!

Den unnskyldningen og beskyldningen du forsvarer deg med er så erketypisk de som knapt får fisk i løpet av en hel sesong at jeg lar det tale for seg selv. En som ikke får seg noe skylder som regel på at man er kresen og ikke tar hva som helst. Sånn som purister. Itt'no fisk og fisk er ikke viktig. Får de plutselig et par så er det ikke måte på hvilke erfaringer de klarer å tilegne seg av de få. Da kan de alt og eier opplevelsen som ingen andre. INGEN forstår fluefiske slik som de. Eller Henning...  ;)

Kjenner du at du begynner å bli litt rød under den manglende luggen nå, eller skal jeg gå videre?

Nei, jeg lar det ligge. Du skjønner det ikke likevel. Eller vil ikke forstå tenker jeg vi sier. Men før du koker over av å forsøke å fyre opp en som allerede er varm og god så gir jeg meg her. Du må jo tenke på helsa så du holder ut å vente på at en fisk som er så dum at den til og med lar seg lure av ei flue uten kropp og haler. Det tar på slikt vettu. Så ta det med ro og hold deg rolig for både du og jeg vet at det alltid dukker opp en slik fisk... før eller senere. Den er til deg. De andre kan vi som FISKER ta oss av.

Detaljer som balanse og fordeling av gram er for de som er i balanse sjøl og kjenner forskjellen.

Nå tenker jeg jakka ble kasta aircondition skrudd på fullt, hihihi.

ptt.gif

Du la opp til det selv.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Huff....dere har utrolig mye å bekymre dere over!

:)

Du bekymrer deg tydeligvis over at vi har bekymringer, hvilket vi ikke har. Vi bare spør for å lære mer. Er nok verre for de som bare godtar det meste og bekymrer seg med et "huff" når det er noe de ikke forstår...

Huff: (interj. huff [hʉf]) uttrykk for beklagelse el. oppgitthet

;D

Darrell Huff var forresten en amerikansk forfatter som skrev boken "How to lie with statistics".  ;)

Hvilken statistikk baserer du "utrolig mye" på du da, Henning?

;D

Jaja...Nå tenkte jo ikke jeg på deg da...Som veier opp om en fisketur er vellykket på antall fisk på minutt :)

Konkuransefisker syndrom.

Men for de "vanlige" som bare skal fange fisk på flue, og skal kose seg på tur.

Saken er at jeg synes det går litt langt når vi bekymrer oss for om snella blir 20 gram fra eller til.

Fremdeles kan en ha feil flue, feil flyt, feil drift, dårli vær, hull i vaderne, være sulten, ha lysst på sjokolade, være forkjølt, dårlig fortom, treig og trå line, tom risteboks, tom mudboks, det minker på 0.148 spolen, ha rusk på øyet, måtte pisse, etc etc etc etc. De grammene på snelle/snøre (Altså 40 gr fra eller til) tror jeg aldri i livet kommer til å ødelegge en fisketur. Enten om en tar en tur for tur, eller skal vinne VM og bli verdens beste fluefisker :) Dvs, få fest fisk på minst mulig tid, samt svette på samme tid. For de som forbinder svetting med fluefiske vel og merke :)

(Jeg vet godt hva du sikter til terje..... Men jeg hadde så lysst å fyre Erik litt...så da må du ikke ødelegge :D )

Fyre opp meg? Jeg er alltid i fyr og flamme når det gjelder fluefiske jeg. Finnes svært lite som er bedre!

Den unnskyldningen og beskyldningen du forsvarer deg med er så erketypisk de som knapt får fisk i løpet av en hel sesong at jeg lar det tale for seg selv. En som ikke får seg noe skylder som regel på at man er kresen og ikke tar hva som helst. Sånn som purister. Itt'no fisk og fisk er ikke viktig. Får de plutselig et par så er det ikke måte på hvilke erfaringer de klarer å tilegne seg av de få. Da kan de alt og eier opplevelsen som ingen andre. INGEN forstår fluefiske slik som de. Eller Henning...  ;)

Kjenner du at du begynner å bli litt rød under den manglende luggen nå, eller skal jeg gå videre?

Nei, jeg lar det ligge. Du skjønner det ikke likevel. Eller vil ikke forstå tenker jeg vi sier. Men før du koker over av å forsøke å fyre opp en som allerede er varm og god så gir jeg meg her. Du må jo tenke på helsa så du holder ut å vente på at en fisk som er så dum at den til og med lar seg lure av ei flue uten kropp og haler. Det tar på slikt vettu. Så ta det med ro og hold deg rolig for både du og jeg vet at det alltid dukker opp en slik fisk... før eller senere. Den er til deg. De andre kan vi som FISKER ta oss av.

Detaljer som balanse og fordeling av gram er for de som er i balanse sjøl og kjenner forskjellen.

Nå tenker jeg jakka ble kasta aircondition skrudd på fullt, hihihi.

ptt.gif

Du la opp til det selv.  ;D

Hehehe 

Først kjente jeg at jeg ble irritert, så ble jeg mer irriter, så gjlrde jeg meg klar til å svare :) for så å puste rolig ut, og tenkte du hadde samme tanke som jeg hadde når jeg skrev mitt :)

Neidu, det var nok bare før å kødde litt ja. Men støtter nok sigves innlegg her. Eller,,,,,, jeg tror det er flere faktorer som er mye viktigere en dette. (til en viss grad. Self vil en snelle på et kilo ødelegge hele dritten )

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kortline er balanse det aller viktigste i tillegg til "feel". Gå en halv dag med for lett eller med for tung snelle og du er helt gåen. Og siden stengene som regel er lengre enn vanlig må snella også veie mer. Mange tenker feil her. Kompansere for litt tyngre stang ved å bruke lettere snelle... oops, feil.

Hei  :) Her har Erik et kjempegodt poeng angående balanse og kortlinefiske.

Hvis ikke snella er tung nok, så blir det helt uutholdelig å fiske tsjekkere mer enn bare en kort stund.

Ikke tenk merke nå, men bare som eksempel på hvor viktig dette er, så har tsjekkerstanga til Loop i klasse 3, en medfølgende liten "motvekt" som kan monteres nederst på stanga, nettopp for å kompensere slik at stanga ikke blir for topptung, hvis man har for lett snelle. Loop Opti Peak er 11 fot lang, og det må balanseres ellers føles det tungt, selv om stanga bare veier 120 gr.

Men tilbake til noe mer spennende - nå må jeg sette meg tilbake ved bindestikka, og binde ferdig den siste danica'n  ;)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det var det jeg visste Henning, du tåler en spøk.  8)

Men én ting er i alle fall sikkert og det er at detaljer er alfa og romeo når det er snakk om konkurranse. Men svært mange synes å glemme at jeg sjelden fisker konkurranser og da er det ikke viktig for å få en fisk mer enn andre. Likevel nyter jeg godt av å delta på slikt innimellom ved å vite hva som kan gjøres enkelt, effektivt og ikke minst komfortabelt. Jo mer behagelig, jo større kan opplevelsen bli. Er du ikke enig? Men som alltid så er vi forskjellige og har forskjellige behov. Og trives vi så har vi det jo bra nok. Og trives best med at alt utstyr er i balanse. Det er liksom nok at jeg mister balansen en gang i blant som følge av at vesten, som er det eneste som er fullstendig i ubalanse, tipper meg fremover. Sikkert alt for mange tørrfluer... Men f.eks. i VM så putter vi vannflasker på ryggen for å utligne ubalansen. Det blir lettere å gå med, men veier selvsagt mer.

Men som du antyder så er vi antagelig klin gærne. Heldigvis har de gærne det utrolig godt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...