Gå til innhold

Kroker som holder tokilosen...


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

har gjort et lite "comeback" på ørretfiskefronten og var så heldig at jeg fikk en på 2,3... ;D

(den er tilbake i elva for å vokse seg enda større... ;))

MEN, når jeg skulle fjerne kroken ser jeg at den er godt utbøyd!!!!

SÅ, hvilke kroker er det som duger og ikke knekker eller bøyer seg..?

Tror ikke mine gamle 94833 er helt "up to standard".... ;)

Takknemlig for gode tips!

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg noe om krokene dine, annet enn at de er gamle. Og det kan være der det ligger, avhengig av alder. Alle krokene du får kjøpt i fiskeforetninger den dag i dag holder nok på en 2 kilos fisk. Men nå er jo det en stor fisk, så det kan jo hende de gir litt etter også. :P Men TMC og andre kjente merker er nok veien å gå.

Gratulerer med kjempe comeback!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kroker holder bra til stor fisk. Det kommer mye an på åssen kroken sitter, om den har trengt dypt inn i kjøttet eller sitter med spissen i bein i kjeften på fisken.

Så kommer det an på hvor hurtig utras fisken eventuelt har. Går det som ei kanonkule i utraset så kan de fleste krokene bøye seg litt. Da har egentlig ikke vekten så mye å si, en ørret på kiloen som raser i veien kan bøye kroken like greit som en på 3 kilo. Farta bestemmer.

Så har det veldig mye å si om du skrur igjen bremsen eller har løs brems. Holder du igjen med hard brems så bøyer selvfølgelig kroken seg mye lettere.

Men da det gjelder hardheten på forskjellige kroker så kan det være litt forskjeller. (det har jo vært enkelte kroker som har vært for harde å knekt  i stede for å bøye seg).

Som Per sier så er TMC kroker ganske bra (iallefall etter min erfaring). Men det finnes flere bra merker i "krokjungelen" ;)

33-kroken er vel ikke det dårligste som er laget, brukte dem endel for noen år siden. Jeg hadde ikke noe særlig problemer med dem, uten at det er noe kvalitetsstempel ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter du TMC 100 , har du en krok som både er sterk nok OG som holder tørrfluene dine flytende.

102 tmc er tynnere i godset med kroker flott ,dette er min favoritt  på markafiske , skal du til Finnmark ville jeg valgt en tmc 100 , eller om du forventer fisk fr 1500 gr og oppover.

Krokene blir ikke svekket av å ligge noen år , så fremt de ligger tørrt og ikke er utsatt for korrosjon.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig er på utkikk etter en krok for tørrfluer som tåler stor fisk; Daiichi 1550. Modellen er nok ikke ført opp som tørrfluekrok hos diverse nettbutikker, men med de impregneringene vi har tilgjengelige i dag, så er det ikke noe problem at wiren er tykk. En må jo nødvendigvis godta en litt tykk wire om en ønsker en sterk krok. Mothakene er små og Daiichi er helt klart blandt de skarpeste krokene. Krokgapet gjør også at den er ypperlig i de minste størrelsene.

Klekkere er jo også en form for tørrfluer. TMC 2488H... "H'en" er viktig. Veldig bra krok.

Skal man ha en litt bananaktig krok så er Daiichi 1260 en god kombinasjon mht krokgap og styrke. Den er ført opp som "bead-head hook", men små Stimulators o.l. gjør seg godt på denne kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Kjørte den pent, men er usikker på hvilken krok det var....men hadde noe speielle opplevelser med Mustad for noen år siden...

TMC 100 høres ut som en plan ;D

den som sto lenger ut var større... ;)

det er derfor tørrfluesnørene er bare 27 meter , så du ikke skal rote deg borti gamlekara , de drar bare kroka rett av.... ;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...