Gå til innhold

Hva bruker du under vaderne ?


Stedjan

Anbefalte innlegg

Tror fasiten er; Stilongs(av div materiale og tykkelse) på sommeren og minst 2 lag under på vinteren, et er gjerne fleece eller ullbukse. Bruker selv brynje netting, brynje arctic double(det varmeste på markedet) og woolpower sine tjukke 400g ullfrottè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Som Magne Fjellstad bruker også jeg Ullstillongs. Selv på varme dager. Lufter bra, blir ikke svett, klam eller varm på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. I den varme årstiden bruker jeg tynt superundertøy. Om vinteren bruker jeg tykt superundertøy og bibs med microfleece. Joggebukse er ikke å anbefale. Da blir du unødig klam i hakket og beina forøvrig  ;D

Det som jeg forbinder med superundertøy isolerer jo ikke i det hele tatt, i tillegg lukter det grevling relativt raskt.  Tenker vi på samme ting?  Superundertøy har en misjon og det er å transportere fukt.....

Jeg bruker Brynje sitt "superundertøy". Den har et nett av super merinoull innerst og et isolerende og fukttransporterende ytterlag. Aldri hatt noen problemer med at det lukter dritt :) Dette er ullprodukt og kan ikke sammenlignes med det du kanskje tenker på ;) Om sommeren kjører jeg kun nettversjonen (skikkelig hot  ;D ). Så jeg kjenner meg dessverre ikke igjen i den. Men nå skal det sies at jeg også rusler rundt i Gore-Texen til simms fra topp til tå :)

Ok, jeg tenkte på det som egentlig heter superundertøy..og det er polyester.  Ull er gull.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Sånn for å gjøre det easypeasy:

Gakk hen til nærmeste sportsjappe el.lign. Finn en passe tykk fleecebukse, gjerne på tilbud. And Bob`s your uncle!

Om sommeren trenger du dessuten sjelden bib. Finner du bare helt tynne fleecebukser, så kjøp to. Helt gull å ha ei ekstra i kalde elver. Og digg med ei tynn nå i varmen.

Og husk: Forviller du deg inn i fluefiskebutikken, så hender det du må legge på noen kroner for å få et eller annet fiskemerke på buksa. Som regel helt bortkasta. Selv bruker jeg merker som(Et øyeblikk. Må sjekke i skapet...)

...Ehhhh, Slate-bib(199,-), jo. F...! (Et øyeblikk til...) Ehhh, en ti år gammal Fenwick(199,-), gett...(Straks tilbake.)...Se der ja! En Jean Paul. Det er jo et ganske billig .... Sojteste!

Vel :rolleyes: ::):rolleyes:

Ærlig talt; de trenger ikke være dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal holde seg for god til å bruke billigmerker, litt selvrespekt bør man ha.

Absolutt !

Ser stadig Simms-folka ved elvene der jeg fisker.

Der sitter de med et godt utvalg tekstiler ved elvebredden . . .uti og tester litt, på land og syr sammen noe (for hånd), tester igjen, og slik holder de på til de er fornøyd.

Her blir det selvsagt lagt sjel i hver minste detalj, og selvfølgelig koster det litt mer  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal holde seg for god til å bruke billigmerker, litt selvrespekt bør man ha.

Absolutt !

Ser stadig Simms-folka ved elvene der jeg fisker.

Der sitter de med et godt utvalg tekstiler ved elvebredden . . .uti og tester litt, på land og syr sammen noe (for hånd), tester igjen, og slik holder de på til de er fornøyd.

Her blir det selvsagt lagt sjel i hver minste detalj, og selvfølgelig koster det litt mer  8)

Stil koster, men det er det verdt.  Det blir ikke helt det samme å kroke en kilos ørret iført fleece fra Dressmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg forbinder med superundertøy isolerer jo ikke i det hele tatt, i tillegg lukter det grevling relativt raskt.  Tenker vi på samme ting?  Superundertøy har en misjon og det er å transportere fukt.....

Hehe, helt enig. Lukter langvarig fengselsstraff noen ganger da men kommer hjem og bare har brukt superundertøy. Og har de begynt å lukte en gang så forsvinner det faen ikke.

Da bruker du feil type superundertøy. Se etter noen som kan vaskes på 95°C - blant annet Craft Pro Zero - da blir de helt rene og luktfri etter vask. Jeg har i hvert fall til gode å få noen klager på de eldste settene jeg bruker, og de er over 15 år gamle :P Ullundertøy bruker jeg bare i situasjoner hvor det ikke er mulig/praktisk å ha nyvaska superundertøysett hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tråden allerede har gått ad dundas, og jeg håper TS har oversett all svadaen her og fulgt mine råd, må jeg bare legge til noen erfaringer innen avdeling for dårlig lukt!:

Favoritt-t-skjorta er en slik en Nike. Mulig den har "Dry Fit" eller noe sånn som etternavn.

Den er dønn sort. Men den er knall selv i syden-varme.

Det er bare det at etter første gangs svetting, og selv om jeg ikke følte et eneste sekund klam opplevelse, så stinker det sur vaskeklut. Uansett hvor mye sånn femi parfymert skyllemiddel Damen sniker inn i vaskesyklusen, så stinker den.

Jeg har for en stund siden innsett at jeg ikke kan bruke den blandt vanlige mennesker.

Nå bruker jeg den kun på turer med fluefiskere.

Her på forrige tur, så hadde jeg gått tom for vanlige bomullsokker. Så jeg ga beng og stappa nedi noen tynne "dress-sokker". Ikke ull, da jeg får fullstendig kløern bare av tanken. Men en eller annen blanding.

-Jeg lover Eder!, -Disse måtte brennes umiddelbart etter at vaderne var dratt av! I seremonielle bål, og med mindreårige på god avstand.

Jeg har ikke kasta opp siden jeg som femtenåring drakk meg veltefull på Kir. Men da jeg ikke bytta/kasta par nr. 3 og hadde dem i skoa på hjemturen, så var det kun en bråstopp og umiddelbar avrivning som reddet meg fra å dekke dashbordet med gårsdagens Joikakaker!

(Må forøvrig få be om unnskyldning ovenfor det tyske eldre paret som var på vei oppover i campingbilen sin. Det var ikke meninga at den ene sokken skulle treffe frontruta på den måten. Håper det gikk bra etter at ruta sprakk og dere fikk noen vanvittige slenger bortover der!:

Machen Sie den Test haben sich über die deutsche älteres Ehepaar, das auf dem Vormarsch in Wohnmobil wurden entschuldigen. Es war nicht die Absicht, dass eine Socke die Windschutzscheibe getroffen wurde auf diese Weise. Hoffe, es ging auch nach dieser Route geknackt, und Sie haben ein paar verrückte wegwirft da drüben!...)  

Og når vi er inne på det: Hvorfor stinker det ikke fullstendig jæklig av oss(bortsett fra nevnte vader-problemer) etter flere dagers fiske uten dusj?

Etter en dags jobb, så er det stramt. Men etter flere dagers fysisk utfolding, og så lenge "stresset" har noe med det man digger, så er det så vidt man trenger en deo....

-Åffer forskes det ikke mere rundt dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det som jeg forbinder med superundertøy isolerer jo ikke i det hele tatt, i tillegg lukter det grevling relativt raskt.  Tenker vi på samme ting?  Superundertøy har en misjon og det er å transportere fukt.....

Hehe, helt enig. Lukter langvarig fengselsstraff noen ganger da men kommer hjem og bare har brukt superundertøy. Og har de begynt å lukte en gang så forsvinner det faen ikke.

Da bruker du feil type superundertøy. Se etter noen som kan vaskes på 95°C

Haha. 95°C! Går det an? Da er det jo bedre å koke driten. Men jeg skal ta imot tipset og se etter superundertøy som det går an å gjøre med. Kashmirundertøyet jeg bruker får nemlig bare håndvaskes i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på det: Hvorfor stinker det ikke fullstendig jæklig av oss(bortsett fra nevnte vader-problemer) etter flere dagers fiske uten dusj?

Etter en dags jobb, så er det stramt. Men etter flere dagers fysisk utfolding, og så lenge "stresset" har noe med det man digger, så er det så vidt man trenger en deo....

-Åffer forskes det ikke mere rundt dette?

Interessant spørsmål.  Det er tydeligvis flere typer svette, stressvette lukter adskillig strammeren enn svette etter fysisk aktivitet.  Lurer også på om det finnes noe godt svar på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kasta opp siden jeg som femtenåring drakk meg veltefull på Kir. Men da jeg ikke bytta/kasta par nr. 3 og hadde dem i skoa på hjemturen, så var det kun en bråstopp og umiddelbar avrivning som reddet meg fra å dekke dashbordet med gårsdagens Joikakaker!

Nå er jeg usikker på om uttrykket "avrivning" har samme betydning der du kommer fra som her, men i så tilfelle så er det helt nytt for meg at dette skal motvirke trang til å spy . . .

Skal testes umiddelbart  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kasta opp siden jeg som femtenåring drakk meg veltefull på Kir. Men da jeg ikke bytta/kasta par nr. 3 og hadde dem i skoa på hjemturen, så var det kun en bråstopp og umiddelbar avrivning som reddet meg fra å dekke dashbordet med gårsdagens Joikakaker!

Nå er jeg usikker på om uttrykket "avrivning" har samme betydning der du kommer fra som her, men i så tilfelle så er det helt nytt for meg at dette skal motvirke trang til å spy . . .

Skal testes umiddelbart  ;D

Hjelp..  ;D ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms Layering Waderwick kan anbefales , da på varme sommerdager.

poå høstfiske etter Harr , når det nærmer seg snøvær bruker jeg ICM arbeidsfleece/varmebukse , da går det fint ned til rundt null grader.

meget fornøyd med ovenstående Simms-produkt , som jeg nå har anskaffet 2 av.

finnes også som overdel , denne har jeg ikke prøvd ut.

Lagerføres av Simmsforhandlere , jeg kjøpte mine hos Jarle & Bjørnar fluefiske.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...