Gå til innhold

Ruskeskrittelven 2011…..et sted der langt oppe i Nord


Heincken

Anbefalte innlegg

Jeg har vært her før og jeg ville hit igjen, og i år fikk jeg muligheten til å være i Ruskeskrittelven i 10 dager! Jeg har aldri vært ett å samme sted så lenge før, så dette har jeg gledet meg til!

Ragnar, Reidar, Trond, Morten, Carlos og jeg var på tur sammen. Jan Erik var også oppe i Skrittet, men han bodde et annet sted. Fin gjeng som har snart vært der en mannsalder, jeg sa snart!

ruskeskrittelven-2011-751.jpg?w=360&h=244

Om man skal regne ut hva kiloprisen pr. ørret blir, så er dette en dårlig butikk! Fluefiske blir vel som snowboard eller golf for utstyret er viktig. Farger og linjer har i alle år fascinert meg, så kunne ikke la være å skyte et bilde av stengene som var ferdig rigget. Her i Ruskeskrittelven fiskes det med flueklasser fra #3 til #7 ettersom hva man føler for. Selv tusler jeg med en G.loomis Streamdance GLX #4 hvilket passer meg godt. Fin og passende aksjon for meg!

ruskeskrittelven-2011-673.jpg?w=360&h=427

Det er noen i dette landet som lager etter hva fler av oss mener, irritasjon for oss fluefiskere! <<Å kaste stein i glasshus>> er et uttrykk! Det er ofte mulig at jeg gjør det og kanskje jeg også gjør det denne gang, men kan ikke la være. At enkeltperson eller en forening som Ørretens Rike jobber aktivt rundt for å “kjøpe opp” rettigheter rundt i landet fra bønder som har grunneier rett langs elvene for så å selge dette videre rundt som et eksklusivt produkt, er jeg veldig i mot! De fleste om ikke alle fluefiskere vet hva det har blitt til i Hemsil. Her er det køfiske og en kortpris for fluesone på kr. 1700,- for 1 uke! GALSKAP! Årskort koster 3200,- GALSKAP! Tro neppe noen grunneiere vil tjene seg fetere på dette, men kanskje kunne dem selv økt sine fiskekortpriser litt opp og fremdeles i fremtiden hatt godt med ørret/laksfiskere. Dette ser jeg og fler på som en grådighetskultur og hvor man gjør det økonomisk problematisk for yngre friluftmennsker som ønsker å fiske. Forstår ikke at NJFF  og DN skjærer mellom og stopper dette, men hva vet jeg? Er jo bare en enkel sjel fra sandefjord. <<Ørretens Rike er en grunneierorganisasjon som formelt blei starta høsten 2010. Vårt mål er å øke allmennhetens tilgang til gode ørretvann og elver. Dermed vil også grunneiernes verdiskaping styrkes. I en større sammenheng ser vi på dette tiltaket som vårt bidrag til å skape bærekraftige og levende bygder.>>

ruskeskrittelven-2011-406.jpg?w=360&h=529

Nå, hvor var jeg? Jo, tørrfluefiske etter ørret ja!

Noen får mer og andre får mindre. Det er en påstand!

Ragnar spotter vak få andre gjør og det er nok en vesentlig grunn til at han med unntak alltid får fisk.

Det var ikke særlig Go´ værperiode denne uken vi var langt oppe i nord inne på Ruskeskritt, men noen få vak var det.

Fantastiske farger og tegninger på ørreten. Kondisjonen på fisken er det heller ikke noe å si på ettersom de fleste fiskene er godt over 1,1 i k-faktor.

ruskeskrittelven-2011-21.jpg?w=360&h=434

Go´ værperiode var det ikke, og vær prognosene for denne uken var regn, regn og mere regn. Etter dette skulle det regne ennå mere!

Noen ventet mer enn andre og Reidar ser ut til å være litt frustrert over regnværet.

Reidar har vært i denne elven i nesten like mange år som jeg er gammel! Friluftsmann som farter rundt i hele landet.

ruskeskrittelven-2011-1222.jpg?w=360&h=499

Ettersom det var lite insekter og klekking ble det jo alltid litt tid til å kose seg innimellom øktene. Trond og Ragnar under seg en lite skvett som også ble slått på elven som en tradisjon. Tradisjoner er meget viktig for fiskere. Enten man er laksefisker eller man fisker etter ørret. Tror sikkert det er tradisjoner for hvalfangere, men det kan jeg sjekke opp til neste gang.  

ruskeskrittelven-2011-81.jpg?w=360&h=260

Tradisjoner ja….. Undertegnede var en som trolig hadde glemt en av tradisjonene! Med så masse luft i vadebuksen, kunne jeg lett bruke denne som en Bellyboat.

Men tradisjoner som hall, slå dram til fisken eller telle til tre før tilslag, er viktig…..veldig viktig!

ruskeskrittelven-2011-232.jpg?w=360&h=245

ruskeskrittelven-2011-761.jpg?w=214&h=277

ruskeskrittelven-2011-682.jpg?w=235&h=282

Så noen fikk mer enn andre og sånn vil det jo alltid bli. Selv hadde jeg store problemer med å kroke fisken. Jeg både røyk fisk i tilslaget og bommet i tilslaget, ja til og med da jeg endelig fikk på en større kubbe som trolig var ørret mellom 1-2 kg mistet jeg fisken fordi fortommen røk midt på! Det var avgjort at jeg ikke skulle få noe størrelse av fisk denne turen. Frustrasjonen var et særegent tema for meg. Slikt er det noen ganger, men noen få ørret fikk jeg opp av Ruskeskrittet da. 5-6 hg fisk er jo god matfisk det også!

ruskeskrittelven-2011-1211.jpg?w=360&h=497

Carlos slet også denne uken, men plutselig en og samme dag var det han som stakk av med loddet. Selvsagt hadde jo Ragnar spottet den minste fisken og bedt Carlos om å “ta´n”!

Carlos som også er en dyktig fluefisker gjorde som den eldre herre sa, og kroket den første ørreten hans på tørrflue i denne elven. Litt senere tikket det inn en melding der Carlos visst nok hadde fått én litt større. Ikke så mye, men litt større. Jeg velger å si det som det var, at Ragnar og Carlos er veldig uenige om hvem som fikk den største fiske i elven…..så dette vil trolig være et tema et annet år også.

ruskeskrittelven-2011-1171.jpg?w=634&h=451

Når man ikke har særlig annet enn å sitte å vente litt, så blir det ofte til å “surre” litt rundt i vegetasjonen etter ting jeg kan ta bilde av. Sommerfugler, døgnfluer og blomster er fryktelig spennende. Makrofotografering er både spennende og informativt. Det er mange ting som dukker opp på bitte små insekter man ikke har sett før! Igjen var kombinasjonen av Nikon og G.loomis et godt alternativ.

ruskeskrittelven-2011-321.jpg?w=640&h=233

Carlos som til nå påsto at han hadde fått den største ørreten og som Ragnar selvsagt var litt skeptisk til, forsøker å vise oss hvor store fisker som finnes oppe i Nord et sted.

Reidar, Ragnar, Jon Birger og undertegnede fikk en herlig opplevelse for dette!

ruskeskrittelven-2011-2902.jpg?w=360&h=239

I Nord har dem krystall klare elver og vassdrag nesten som på New Zealand. Ørret på mange kilo svømte rolig rundt i bakevjene på jakt etter mat. Ikke ofte jeg har sett ørreten slik og jeg blir stum av slike stunder.

ruskeskrittelven-2011-1474.jpg?w=384&h=250

Det var fler av oss som forsøkte å lure disse “beistene”. Selv var jeg opptatt av å kanskje få noen bilder av guttene med gromfisk.  Jeg synes det er spennende å se på fluefiskere som jakter etter stor fisk. Fascinerende og spennende!

ruskeskrittelven-2011-2701.jpg?w=640&h=195

Carlos var den som strakk det lengste strået. I det han skulle trekke tørrfluen inn, dukket den under vannfilmen. Det vil si at han fisket vått! Sånn er det Carlos!!

Vel, uansett hvor uflaks man har når fisken biter, var nå dette en større ørret.

<<Den er ikke sååå stor>> sa Carlos.

Noen dype drag i fluestangen avslørte vertfall for meg at dette ikke var halv-kilos fisk!

ruskeskrittelven-2011-2211.jpg?w=384&h=251

ruskeskrittelven-2011-257-b1.jpg?w=360&h=437

Dette var en ny personlig brunørretrekord for Carlos! Han valgte helt frivillig å sette denne tilbake da dette trolig er en stammeørret. Andre hadde garrantert blitt fristet til å ofre livet på denne og laget en festmiddag, men ikke Carlos!

Nei, han var hverken interessert i lenge eller vekt, men vi runder vel av til 1,8- 2,2 kg for denne??!!

Dette har vært en fisketur med mye moro, og slik er det oppe i Nord.

Takk til alle gutta som var med, vi snakkes igjen……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, den er vakker!!  Håper bare ikke Mr. Grøthe eller hva dem nå går under, gjør det slik at man må ha særdeles godt betalt arbeid for å ha råd å fiske der  >:(

Fiskene ja....Vel, det er jo hele bonusen igrunn!

Nyydelig elv det der:) Og ikke minst pene fisker da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...