Gå til innhold

Å leve av fluefiske...


Per....

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Er det noen som gjør det i Norge? Lars Lenth f eks?

Vi har jo André og de andre gutta her inne, men de er jo tilknyttet et selskap. Så de har vel en stilling der også? Det jeg egentlig lurer på er om det er noen som lever an sponsorer. Som farter rundt å fisker, er litt i blader og lager litt filmer. Altså ikke tilknyttet et bedrift i form av å ha en stilling. Freelance fluefisker om du vil.

Har ikke tenkt til å satse på dette som yrkesvei altså, bare lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg er en av de få som har levd av fluefiskektivitet.....kan konstatere at det ikke går dersom du vil ha et normalt liv og et liv med intekt man kan leve av, likevel har jeg gjort det i altfor mange år. La meg forklare videre.

I 16 år har jeg måttet bo slik......: Har bodd på Hvasser i liten bolig som bare ble brukt om våren / sommeren og høsten, dette dette gav et leieforhold på ca. 5 mnd. Resten av året var jeg teknisk sett uten bopel og derfor uten forpliktelser til hus og heim.

Jeg deler inn året på følgende måte:

Januar: Liten aktivitet på foredragsfronten grunnet etterdønningene av jul og folks blakkhet.....kanskje 1 foredrag

Februar: Noe mere aktivitet på foredragsfronten, kanskje 2 foredrag eller kurs

Mars: Folk begynner å våkne og bli fiskesugne, men det er tid for kvartalsregningene + veiavgif 2 kurs eller foredrag.

April: Flytte ut fra bopel. Hage tid for folk flest og påske, noe marked for kastekurs 2-3 kastekurs.

Mai: Full fart på kastekurs, ca 10 kurs pr. denne måneden, lagt til ca 10 000 km til bilens kjørelengde på bilen denne måneden.

Juni: Kastekurs den første uken av måneden, 2 kurs. Resten av måneden sliting på sportsbutikk og fluebindeaktivitet om dagen + kaste / fiske kursvirksomhet om kvelden med svært varierende deltagelse.

Juli: denne aktiviteten fra juni forsatte fram til ca. 20 juli, da ble markedet straks mye mindre. Resten av måneden  ble brukt til å samle mere stoff til foredrag og den nødvendige ut på turdelen som fluefiskere bør ha.

August: Ingen eller svært lite intektsgivende aktivitet, fortsette innsamling av stoff til fordrag.

September: Ingen aktivitet...... for min del jakt + Litt fiske

Oktober: 1-3 foredrag  +  Flytte i hus igjen, jakt

November: Foredrag/kurs 1-3, Produksjon av fluebindemateriale.

Desember: Svært liten aktivitet.

I gjennomsnitt rullet bilen ca. 20 000 km for å oppretholde aktiviteten. ca 200 dager boende utenfor hjemmet, gjerne sovende i stasjonsvogn eller pensjonert ambulanse.

All speartime måtte brukes til artikkelskriving + event. dersom du har talent for å se "nytt" fluebindemateriell... Dager med overskudd om vinteren brukes til fluebinding og atter fluebinding.

Jeg var heldig, var en av dem som var med på å bygge opp det moderne fluefiske i skandinavia og har vært så heldig at NRK ville ha en bit av meg og at jeg var skrivefør + at valget av bopel på Hvasser var strategisk i forhold til å skaffe seg mat fra Oslofjorden.....jakten gav selvsagt også mat på bordet.

Jeg anbefaler INGEN med nogenlunde vett til å tenke på dette dersom man ikke er villig til å "hore" for en eller annen imortør, dvs. selge sin lojalitet for en årslønn.

Det anføres at jeg har hatt en sølvskje i munnvika hele livet, dvs. familieformue som jeg har kunnet høste av....ellers hadde dette vært umulig!

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I land som USA lever en god del av guiding etc. i sesongen. De har gjerne annen jobb off season... Men der bor det LITT flere fiskere enn i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Veldig interessant lesing Staffan. Sikkert tøfft å leve på den måten. Det å være "professjonell fluefisker" er jo knappest som å være fotballproff, hvert fall ikke i Skandinavia. Misstenker vel at det finns andre sider også. Som de som lykkes med å kombinere pasjonen å faktisk være ute og fiske og jobbe med det. Ta Kabbe og co, folka bak Guideline og Loop og andre brands, der de som jobber med utviklingen er pasjonerte innenfor sporten. Jobber med salg og utvikling men får samtidlig mulighetene til å nyte av det gjennom noen reiser per år. Sen sier jeg ikke at det alltid er gøy å stå fast i en butikk eller å utviklingskontoret når man vet at det klekker eller bassen jakter for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

NEI! med et så lite marked som det er pr. idag er dette ikke mulig nå..... bransjen som trader utstyr sliter som fy da det er svært rekrutering blandt folket....de fleste sitter fast veg skjermer og ved/på tv-spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Veldig interessant lesing Staffan. Sikkert tøfft å leve på den måten. Det å være "professjonell fluefisker" er jo knappest som å være fotballproff, hvert fall ikke i Skandinavia. Misstenker vel at det finns andre sider også. Som de som lykkes med å kombinere pasjonen å faktisk være ute og fiske og jobbe med det. Ta Kabbe og co, folka bak Guideline og Loop og andre brands, der de som jobber med utviklingen er pasjonerte innenfor sporten. Jobber med salg og utvikling men får samtidlig mulighetene til å nyte av det gjennom noen reiser per år. Sen sier jeg ikke at det alltid er gøy å stå fast i en butikk eller å utviklingskontoret når man vet at det klekker eller bassen jakter for fullt.

Ingen vel bevarte bør gå inn på det dersom man tenker på denne frihetsfølelsen....dersom man ikke har den berømte sølvskjea i munnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man leve av sportsfiske, er kanskje det beste å kjøpe seg en gård med laksevald og bli elvehallik, muligens holde kurs ved siden av. Forutsatt at man har en del millioner på konto da.

Blir vel noen hundre tusen i året av det, og er man ekstra heldig er det kanskje noen fallrettigheter med på kjøpet og.

Den nisjen det er mest penger å hente i, tror jeg uansett er laksefiske med flue.

Så da er det bare å tømme sparekontoen og løpe til megleren. Kommer i alle fall jeg til å gjøre den dagen jeg vinner 30 millioner + i vikinglotto  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Syrstadgutta er selfmade på kastedelen, men de hadde ikke kommet dit de er dersom var i lomma på "produsenter"......vil tro at pengene kom etter LTS satsningen til LOOP og at de ikke begynnte på bar bakke, hadde tilgang på laksevald og merselge for valdeier...... Men skal man selge kunnskap og underholdning så stiller det seg annerledes vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det skal du gjøre Marius....... det er det mest lærerike du kan gjøre....... jeg har en kompis som denne sommeren lever et sted på Finnmarka....han ble kjørt inn på siste snøen med scoter og blir hentet når første scoterføret kommer i oktober.....jeg gjorde det i Renaelva som resulterte i

http://www.renariver.com/renariver.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg hadde også ca 200 fiskedager og 30.000 km årlig. Jobbet som frilans designer her og der og fluefisket hele tiden. Jeg tenkte å starte butikk skulle få meg til å få fisket enda mer, men der tok jeg alvorlg feil. Selv om det er mye fluer og utstyr som skal testes hele tiden og det blir endel turer utenlands i firmaøyemed så er det ikek det samme som å være FRI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du gjøre Marius....... det er det mest lærerike du kan gjøre....... jeg har en kompis som denne sommeren lever et sted på Finnmarka....han ble kjørt inn på siste snøen med scoter og blir hentet når første scoterføret kommer i oktober.....jeg gjorde det i Renaelva som resulterte i

http://www.renariver.com/renariver.html

Det skal gjøres, og jeg gleder meg!

Jeg misunner denne kompisen din, ikke minst deg som har allerede gjort det. Må være veldig spennede og avslappende (?)! Nettsia skal sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

laksefiske guider har vel som regel en jobb utenom fiskesesongen.......tror ikke at de kan ha spradebukser på off season, eller tjener de 300 000,- iløpet av en sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laksefiske guider har vel som regel en jobb utenom fiskesesongen.......tror ikke at de kan ha spradebukser på off season, eller tjener de 300 000,- iløpet av en sommer?

De som lever av dette tjener 3000,/ pr dag p[ en belagt strekke gjennom sesongen, s[ ja. Har de jobb om sommeren er det kun for [ spe p[ inntekten mer... Men, det er ikke hvem som helst det er snakk om her. Og ikke hvor som helst heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...