Gå til innhold

kjøpetips #5 stang + snelle


Bjørn Helge

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er godt i gang med å frelse en kommende fluefisker :) Jeg har selv ikke store oversikten over godt fiskeutstyr (har fiska med samme stang i alle år), og trenger derfor hjelp til å hjelpe min kamerat i valg av utstyr. Jeg ser for meg at han trenger en #5 stang, 9 fots lengde + snelle, gjerne et helt sett. Han er nybegynner, så stanga bør være grei for en som ikke har kastet så mye, men skal ha de kvaliteter som gjør at han være fornøyd i flere år.

Blir veldig takknemlig for gode tips. Brukt kan også være aktuelt.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men min erfaring er at enkelte sett inkluderer flueliner som ikke er helt top-notch. Jeg har kjøpt et par slike sett i forskjellige stangklasser og kvaliteten på linene har vært varierende.

Så hvis jeg skulle kjøpt nytt utstyr i #5 så ville jeg nok kjøpt et godt sett uten line, og kjøpt ei god line utenom.

Du nevnte ingenting om prisklasse, men det er masse å velge mellom.

Hvis han vil unngå bryderiet med å kjøpe line kan jo dette være et alternativ:

http://gero.no/produkter/fluesett/guideline-exp3reelmaster-la-fluesett.aspx

Jeg har ikke prøvd den lina, men den skal være bra.

Her er et alternativ uten line

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62704

edit: La inn et alternativ uten line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg vet at Pro cast er en eldre modell, og at exp3 er en modell i det nåværende sortimentet til Guideline.

Men eldre betyr jo nødvendigvis ikke dårligere.

Men kanskje EXP3 er modellen som har tatt over etter XPe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hva med som ny Winston BIIx 9 fot klasse 5 med precision snelle og Scientific angler aircel #5 snøre til kr 2500.-av meg ?

Da blir det utstyret du  nevner latterlig i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva med som ny Winston BIIx 9 fot klasse 5 med precision snelle og Scientific angler aircel #5 snøre til kr 2500.-av meg ?

Da blir det utstyret du  nevner latterlig i forhold.

Kjøp og løp før han ombestemmer seg Bjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg er godt i gang med å frelse en kommende fluefisker :) Jeg har selv ikke store oversikten over godt fiskeutstyr (har fiska med samme stang i alle år), og trenger derfor hjelp til å hjelpe min kamerat i valg av utstyr. Jeg ser for meg at han trenger en #5 stang, 9 fots lengde + snelle, gjerne et helt sett. Han er nybegynner, så stanga bør være grei for en som ikke har kastet så mye, men skal ha de kvaliteter som gjør at han være fornøyd i flere år.

Blir veldig takknemlig for gode tips. Brukt kan også være aktuelt.

Mvh

Bjørn

Ser du får anbefalt en BIIx #5 9'....en veldig, veldig god stang, og linen som blir anbefalt er også midt i blinken til stangen.

Vær likevel obs på at den stangen krever en litt stødig labb...den er litt løs i toppen for en uerfaren bruker og kan lett overbelastes.

Jeg elsker den stangen til sitt bruk...hadde det vært en #6 BIIx 9' med #5 Aircel line , så hadde jeg også sagt "løp og kjøp"...nå sier jeg heller;

Kjøp...og lær hvordan en lett femmer skal kaste av seg selv...fokuser på ikke å bruke kreft og gutten/jenten/mannen/kvinnen kommer til å bli veldig glad i stangen, ikke minst når fisken begynner å bite :) :)

Ellers er EikreFly Fluvius M 9' #4 og #5 noe av det mest lettkastede og behagelige man kan få oppdrevet i disse dager...og det til rikelig god pris, finn en Aircel line til 300.- så mangler du bare en gammel snelle og noe bakline..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...