Gå til innhold

Mac spørsmål!!


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Jeg her instalert nyeMac OS X Lion 10.7 og ønsker og gå tilbake til det jeg hadde før.

Dette pga at det er noe feil som gjør at jeg ikke får instalert capture nk2.(får noe power pc feilmeldinger) som vistnok er noe problemer i nye lion.

Noen som hvet om dette går??

Dette får jeg som feilmelding: Du kan ikke åpne programmet .Capture NX Setup.pkg fordi PowerPC-programmer ikke støttes lenger.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Æsj... Hiver det inn her da jeg sliter og sitter med en stusselig iPhone og skriver dette. Problem:

Tilsynelatende har harddisken tatt kvelden på min MacBook pro. Har i annen tråd tidligere nevnt piping i ny og ne og at dette har pågått i lang tid. I dag så jobbet den kjempetreigt og jeg kjørte en omstart for å se om det hjalp. Vel... De to første gangene kom jeg til pålogging før musiconet sto og spant i det uendelige. En ny oppstart senere så ble det grå skjerm umiddelbart etter oppstart. Har satt inn oppstartsdisk, sjekket det jeg kan sjekke, men lagringsvolumet/disken finnes ikke. Har forsøkt det meste, inkl reinstallerin av OS, men sier seg selv at det går åt skogen uten disken...

Spørsmål: hva burde jeg gjøre? Er ikke kjempekrise (bare så passe forsømt småirriterende) dersom disken har tatt kvelden. Har backup av de fleste bildene, men en del er nok gone...

- enklest å kjøpe ny disk og stappe den inn sjøl?

- kontakte verksted og få noen til å se på den?

- andre forslag?

- hva må jeg tenke på ved Evt kjøp av ny disk?

Ps: den har fått litt juling av jentungen så feilen kan være selvforskyldt.

Eventuelle skrivefeil kan tas opp med damnyouautocorrect.com

Oppgitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Hiver det inn her da jeg sliter og sitter med en stusselig iPhone og skriver dette. Problem:

Tilsynelatende har harddisken tatt kvelden på min MacBook pro. Har i annen tråd tidligere nevnt piping i ny og ne og at dette har pågått i lang tid. I dag så jobbet den kjempetreigt og jeg kjørte en omstart for å se om det hjalp. Vel... De to første gangene kom jeg til pålogging før musiconet sto og spant i det uendelige. En ny oppstart senere så ble det grå skjerm umiddelbart etter oppstart. Har satt inn oppstartsdisk, sjekket det jeg kan sjekke, men lagringsvolumet/disken finnes ikke. Har forsøkt det meste, inkl reinstallerin av OS, men sier seg selv at det går åt skogen uten disken...

Spørsmål: hva burde jeg gjøre? Er ikke kjempekrise (bare så passe forsømt småirriterende) dersom disken har tatt kvelden. Har backup av de fleste bildene, men en del er nok gone...

- enklest å kjøpe ny disk og stappe den inn sjøl?

- kontakte verksted og få noen til å se på den?

- andre forslag?

- hva må jeg tenke på ved Evt kjøp av ny disk?

Ps: den har fått litt juling av jentungen så feilen kan være selvforskyldt.

Eventuelle skrivefeil kan tas opp med damnyouautocorrect.com

Oppgitt!!

Til min MacBook Pro 15" var det 900 kr, for ny disk (identisk med den som satt der) Driiiitlett å bytte den sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars. Dette blir rein tipping fra mi side, men det høres jo ikke ut som at disken har tatt kvelden, i og med at den starter opp (dog tregt). Har du installert noe nytt i det siste?

Forslag: Kjør TimeMachine fra et tidligere tidspunkt. Det løser antagelig problemet, om det er noe software som er skylden.

Nei, jeg vil ikke høre at du ikke har TimeMachine på Mac'n din  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk øya André  ;D

Hadde før den eksterne disken tok kvelden (lucky me!).

Men den startet opp nesten hele veien to ganger deretter var det stopp. Disken gjenkjennes ikke noe sted, så den er nok kjørt. Får ta en tur innom page one i morgen og ta med en ny disk er jeg redd ;)

Uff... Det jeg ikke har backup av er selvfølgelig siste filmprosjektet og et par hundre bilder, men har råfilene til deler av filmingen så da er det bare å starte på nytt. En HD og to eksterne disker på to år... Bare å gratulere undertegnede for aktsom håndtering  ;D

Livet går heldigvis videre og i morgen er det fræddan!

Takk for innspill Tor Arne. Da er det heldigvis ikke så dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk øya André  ;D

Hadde før den eksterne disken tok kvelden (lucky me!).

Men den startet opp nesten hele veien to ganger deretter var det stopp. Disken gjenkjennes ikke noe sted, så den er nok kjørt. Får ta en tur innom page one i morgen og ta med en ny disk er jeg redd ;)

Uff... Det jeg ikke har backup av er selvfølgelig siste filmprosjektet og et par hundre bilder, men har råfilene til deler av filmingen så da er det bare å starte på nytt. En HD og to eksterne disker på to år... Bare å gratulere undertegnede for aktsom håndtering  ;D

Livet går heldigvis videre og i morgen er det fræddan!

Takk for innspill Tor Arne. Da er det heldigvis ikke så dyrt :)

Har du prøvd å slette partisjonene, for så å innstallere på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd for detta, Vegas :-\  Det var flere som nevnte "diskfailure" i forumstrådene jeg googla igjennom for ei tid tilbake. Nå skal ikke jeg være etterpåklok, men jeg kunne brukt huet og bedt deg ta backup iaf..

Nå har du i hvert fall en gyllen mulighet til å putte inn en SSD. Mye kjappere maskin, minimalisering av bevegelige deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare min feil, ingen andres ;)

Jeg har null schnøring på SSD. Kam sikkert Google når jeg sitter på kontoret i morgen, men er det flashminne fremfor klassisk HD? Er en 13 tommer MacBook pro fra august 2010 (da ble den kjøpt). Aner ikke hvilken disk jeg skal kjøpe, men får høre med Page one i morgen så løser det seg sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: HA! HA! :D

For det andre: Så lenge du har SATA-tilkobling i macen så skal det være plugn play mht SSD. Kan være en ide å google modellnummeret sammen med "SSD", siden det er en sånn.. mac.. :)

For det tredje: En god backup-løsning SKAL være på plass hvis man bryr seg litt om innholdet man har.. just sayin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

holder på med en Illustratorfil på 2,8 gb, et bilde som er 6 meter X 1.2 meter.... det er noe småjusteringer... har hatt to kræsjer underveis.... for lite RAM? Har 2 gb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på med en Illustratorfil på 2,8 gb, et bilde som er 6 meter X 1.2 meter.... det er noe småjusteringer... har hatt to kræsjer underveis.... for lite RAM? Har 2 gb

Fyr opp terminalen og skriv "top" uten " når maskinen jobber som verst.

Bør gi en viss oversikt over hva som sluker kraft og hvor mye som slukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For det første: HA! HA! :D

For det andre: Så lenge du har SATA-tilkobling i macen så skal det være plugn play mht SSD. Kan være en ide å google modellnummeret sammen med "SSD", siden det er en sånn.. mac.. :)

For det tredje: En god backup-løsning SKAL være på plass hvis man bryr seg litt om innholdet man har.. just sayin ;)

For det første: HA!! HA!!  ;D

Fikk tilbakemelding fra Page One i dag. Heldigvis var det kabelen mellom disk og maskin som var defekt. Alle data inntakt og det er snakk om bagatellmessig kostnad. Får tilbake fullt fungerende maskin over helgen, så nå er jeg en glad laks  ;D

I tillegg hadde jeg mistet en gummiknott under maskina, og de var greie nok til å ta en fra en delemaskin uten kostnad, så det var da meget god service ;)

*puuuuuh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Page One har jeg kjøpt flere maskiner av......koster litt mere enn de som kjøper etter beste pris.....noen konkurerer på pris....andre legger kundebehandlingslista høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: HA! HA! :D

For det andre: Så lenge du har SATA-tilkobling i macen så skal det være plugn play mht SSD. Kan være en ide å google modellnummeret sammen med "SSD", siden det er en sånn.. mac.. :)

For det tredje: En god backup-løsning SKAL være på plass hvis man bryr seg litt om innholdet man har.. just sayin ;)

For det første: HA!! HA!!  ;D

Fikk tilbakemelding fra Page One i dag. Heldigvis var det kabelen mellom disk og maskin som var defekt. Alle data inntakt og det er snakk om bagatellmessig kostnad. Får tilbake fullt fungerende maskin over helgen, så nå er jeg en glad laks  ;D

I tillegg hadde jeg mistet en gummiknott under maskina, og de var greie nok til å ta en fra en delemaskin uten kostnad, så det var da meget god service ;)

*puuuuuh*

Faen! ;D

Forhåpentligvis fikk du deg en liten støkk av "harddiskkrasjen", slik at backup ikke blir avglemt :)

Menneh.. lang behandlingstid for å putte i en kabel som er falt ut da.. (noe må jeg jo terpe på) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...