Gå til innhold

Tromsø! Et sted i Bardufoss? En fortelling fritt etter hukomelsen.


Sigve

Anbefalte innlegg

Innledning

I flere månderer hadde jeg gledet meg til denne turen. Skulle få treffe Tørrbjørn igjen, og på hans hjemmebane. Vidar Steimler og jeg hadde blitt invitert da Torbjørn var lettere påseilet. Det var lett å svare ja. Denne sjansen skulle ikke gå fra meg.

Vel oppe på Tromsø flyplass ble vi møtt med smil og tettsittende sameøyne. Torbjørn og Torbjørn, eller Tørrbjørn og Blybjørn, som jeg valgte å kalle dem var klar for tur.

Dag 1 - Rumpehumor

Kl 1050 landet flyet og jeg gledet meg til rigging av leir, aksjonprat og kalde pils i midtnattsol. Bagasjen hadde nettopp blitt lagt i bilen da Blybjørn startet med turens første grisevits. Jeg hadde store problemer med å holde maska. Dette er vel for sterk kost for Majoren (Vidar Steimler snart 50 år), men nei. Vidar har vært ute en vinternatt før han og blåste ut grisevitser av en annen verden. Det var da tanken slo meg. Kanskje Vidar og hadde vært ung som oss en gang han og??. Nivået for turen var herved satt.

Bilen var startet og 610 kroner i parkeringsbot var mottatt. Tørrbjørn og Blybjørn brettet ut planen for helgen. 4 dager er ikke nok for å vise alt. Sa Tørrbjørn, men vi skulle prøve Bardu og 3 andre elver. Første stopp ble Bardufoss.

Jeg gledet meg og kjente jeg ikke hadde tid til å handle øl og mat for turens første kveld. Vi måtte få gang og rigge leir i en helvettes fart og komme oss i elva. Jeg holdt igjen, pustet dypt og lot være å vise kaoset inni meg. Herregud jeg gledet meg til røyer på grunna og feite griseørreter.

Vel fremme og ferdigrigget leir var vi endelig klar for fiske. Vi delte oss i to og gikk hver vår vei opp og nedstrøms.

Blybjørn var min guide. Vakene hadde mye større spredning enn hva vi ønsket oss og tørre fluer var lite vits å bruke nå ble jeg fortalt. Nymfer? Jeg var igrunn forberett på at det "ville kunne bli.... at vi måtte fiske med nymfer" og hadde bundet en liten rekke med kulehoder i diverse størrelser. Vi fisket av noen flotte renner i den klare elva. Det er da ikke så galt å nymfefiske? Sa Blybjørn. Nei i grunn ikke. Spotte store røyer som står i krystallklare elver og spiser nymfer. Ingenting kan slå det utenom store røyer som tar tørt.

Tørrbjørn viser hvordan det gjøres og fisker en flott røye.

[attachimg=1]

Dag 2 - Nei. Klamydia er ingen russisk dame.

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde problemer med å skille dagene. Jeg følgte ikke med på klokka. Vi skulle legge oss når vi var trøtte og stå opp når vi var ferdigsovet. Så enkelt var det.

Sånn på natten, i 3 tiden ble vi sittende å drikke øl. Vi hadde nå igrunn holdt på hele tiden, men nå kunne endelig Tørrbjørn ta seg en pils da bilen var parkert for "kvelden". De to lokale viste oss hvordan mann lager bål og rigget et middels St. Hans bål. Rumpehumor og tapertalk hang løst i luften. I morgen truer en ny dag ble vi fortalt. Været ser ut til å bli klart med mye sol og tempratur på 18-20 grader fortsatte Tørrbjørn. Ikke bra klekkevær altså. Nei det blir nok ikke det, men kvelden kan fort bli mye bedre. Avsluttet Tørrbjørn.

Etter noen timer søvn og obligatorisk egg og bacon ble Hondaen nok en gang startet. Vi hadde revet leiren og skulle kjøre til et annet sted. Elv 1. Her kunne vi finne røye men mest ørret. Vi spottet en flott ørret som gjemte seg for solen. Over kom det sprett drivende Aurivilli duns. Fisken viste lite interesse og vi valgt å gå videre. Fy faen. Spotte ørret i sånn elv er noe av det råeste jeg har opplevd. Og at da det ikke ble fisk betyr lite.

Det ble litt for varmt for gortex og lysten på kald øl og kaffe erstattet ørretjakten. Vi tok en kjapp lunsj ved elvebredden og kjørte videre til elv 2 hvor vi skulle rigge leir og bli boende resten av turen.

På vei til elv 2 måtte jeg ha noe fortomsmateriale. Øl var det også begynt å bli lite av så en stopp på veien var selvskreven. I den lokale sjappa stod TVen på med nyheten om bombe i Oslo og skytingen på Utøya. Stemningen var nedbrutt. Vi måtte jobbe litt mer for å få frem latteren.

Når vi endelig ankom leiren var det 2 lokale gutter som hadde søkt seg vekk fra koner og andre uting. Raymond og Tore ønsket oss velkommen. Begge med doktorgrad, men ikke den typen doktor du søker om du har vondt i ei tå. Hvilken tå? Fi'tå (Sorry klarte ikke å dy meg) Nei begge hadde lest seg opp på stein og andre samfunsnyttige finurligheter.

Varmen på den andre siden trengtes ikke jobbes med. De 2 lokale guttene satte oss søringer i sving og vi bar tørr tyri så svetten sprutet. I dag skulle vi lære å lage samebål av dimmensjoner.

Klør det?

[attachimg=2]

Tinnsoldater ved elven.

[attachimg=3]

Raymond og Tore

[attachimg=4]

post-969-13949888779926_thumb.jpg

post-969-139498887804_thumb.jpg

post-969-139498887809_thumb.jpg

post-969-13949888782711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 - Harr, regn og knekt winston

Dagen etter våknet vi til regn. Sånn lett sommer regn som du vet kommer til å vare hele dagen. Vi delte oss i 2 igjen og Blybjørn ville ta meg med til et av hans "lettvinntstrekk" Her var det grisestor harr, vading på parkett og så å si umulig å ikke få fisk.

Det er igrunn to ting jeg pleier å styre unna og det er nymfer og harr. Men i dag ville jeg rett og slett ta harr. Begge bjørnene mente også at harren nord på var MYE sterkere enn den slappfisken jeg var vant til. Jeg var solgt for lengst uansett, men de begge skjøt inn det ene salgsargumentet etter det andre. Deres sanne jeg viste seg litt på horisonten. To salgskåte selgere med litt for lang ferie. Jeg for min del hadde fisket torsk i elver av denne kaliberen.

Vel fremme og 2 iskaffe med luckies imellom vadet vi ut til ei renne i elven. Harren vaket og tok alt som drev forbi av døgnfluer. Rodani og ignita med en og annen aurivilli ble sugt ned med tilhørende vannsøyle etter. Jeg skulle starte. Blybjørn var nødt til å se at jeg var i stand til å fiske og ikke minst få fisk. Selv hadde jeg tatt frem jaktinstinktet. Ikke det at jeg trenger det for å fiske harr men lengre oppi elven sto en grisesvær ørret å venten på meg. Tørrbjørn hadde vist meg den kvelden før og dette var passelig oppvarming.

Jeg landet 2 harr på få kast. Det skal sant sies at det er penere harr og minder lukt og nordpå. Blybjørn dirret av glede og fiskelyst. Min tur?! Peste gutten. Jeg takket på min spesielle måte og lot gutten få gli utpå elven.

Sekunder etter fanget Blybjørn en flott harr.

En glad jeger med selvfanget fisk.

[attachimg=1]

Lengre opp i elven ventet ørreten min. Jeg måtte avblåse harrfisket og Blybjørn var villig til å flytte på seg. Vi stormet opp igjennom skog og myr. Svetten rant under lag av ull og gortex. I det vi nærmet oss hørte vi stemmer. Hva?? Folk?? Søringer! Hvisket Blybjørn med tykk østlandsdialekt. Du ser Blybjørn, også kaldt Laxen forresten, er født i Tromsø. Vokste opp et sted utenfor Oslo for så å bli dratt opp nord igjen som tenåring. I svingen stod det jammen 3 stykker jeg dro kjennsel på + en svær hund. Jeg la stangen ifra meg på grusen da jeg ville ta av meg sekken for å lette litt på vekten av øl og iskaffe. Hunden ville hilse på og vips knakk Winston nakken. Tårene presset på av egen dumskap. I slike øyeblikk svelger en to ganger tar et dypt drag med luft og lar skuldrene falle på plass.

Iblant disse 3 gutta var Gisle. Som vi forøvrig hadde møtt noen dager før i Bardu. Gisle ville hjelpe meg å tilbø meg å låne hans stang som også var Winston. Winston LT 8'9" #4. Kjærlighet ved første blikk. Jeg hadde ingen sjangs ti å bli kjent med den og måtte derfor la fisken stå.

Takk Gisle for trøst og smil i en tung tid.

[attachimg=2]

Dag 4 - Empati? Hvor mage haletråder har den??

post-969-13949888839607_thumb.jpg

post-969-13949888840412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misunnelig på den turen der... Fin rapport Sigve!

Hehe, har smugtittet litt på bloggen din også Tørrbjørn. Det blir en stereo opplevelse. Dere skriver meget bra begge to. Synd siste delen av turen ble som den ble. Prøvde å fiske litt selv etter den tragiske hendelsen, men greide  rett og slett ikke å konsentrere meg. En gutt fra hjemkommunen min er også savnet.  Ble sittende ved elvebredden og tenke...

Det gjør godt å lese det dere skriver, terapi på en måte...

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 - Empati? Hvor mage haletråder har den??

Vel tilbake i leiren og regnet øset ned. Stangen var ennå knekt og trøsten som ventet fra Vidar og Tørrbjørn, som forøvrig også hadde hatt et bra fiske, var "Huff! Jaja.... Stenger har du vel nok av?" Jo igrunn så har jeg vel det.... Vidar hadde prøvd å telle dem en gang og kom ganske høyt opp (Husker jeg riktig var det over 50) Selv har jeg ikke så mange og nå ønsket jeg en til nemlig Winston LT 8'9" #4. Jeg forresten også lyst på SP og G2, begge i #4.

Uansett... Knekt stang eller ei. Lykken var til å ta og føle på for min del. Jeg var i paradis sånn fiskemessig og nå skulle de to vertene vise oss hvordan en lager bål i regnvær med våt tyri. Vi skulle grille igjen før vi avsluttningsvis skulle dra til et vann Tørrbjørn hadde snakket om på telefonen. Her er det stor ørret i klart vann ikke dypere enn en meter eller der omkring. Igjen dirret jeg i kroppen og var langt fra lei. Verken regn eller fiske.

Gutta måtte jobbe litt for bålet og det ble ikke 2 etasjer høyt som foregående kveld. Men varmen var hissig og varmte våre kropper og tørket gortexen. Jeg hadde slikket den siste finger fri fra potetsalat og var klar for fluekasting. Varme og mette dro vi sekken med øl og myggspray på ryggen igjen og ruslet til bilen.

"Jeg tror gutta bløffer oss." Sa Vidar i det vi ankom vannet. Vannet var lite og minnet om et jeg har hjemme. Vi ble stående å speide etter vak på trygg avstand. Lite skjedde. Vi delte oss igjen og jeg stoppet ved ei furu som ville skape hodebry men også le for regnet. Jeg blindfisket av en liten vik og falne trær da jeg syns jeg så noe i vannet. "Jeg tror det kommer en rett mot deg." Kom det fra Blybjørn. Herregud for en skygge. Jeg hadde akkuratt viklet hele fortommen min opp i furua bak og måtte bytte alt. Jeg trakk pusten og skiftet så rolig jeg bare kunne. Ikke få panikk nå Sigve. Det er bare en fisk mumlet jeg rolig til meg selv. "Stresser du?" Lurte Blybjørn. Nei faktisk ikke.... Jeg er rolig... Sikkert ikke mer enn 2 i puls... Jeg var faktisk rolig. Hadde akkuratt ferdigstilt knuten min og sjekket at flua satt. Alt var 100% i orden og jeg la ut et kort kast rett foran fisken. Ørreten merket flua og kom sigende mot. ÅÅÅHH FY FAEN!!! Pulsen gikk rett i taket. Jeg trodde jeg skulle svime av. Fisken nærmet seg sakte og jeg var klar for tilslag. Jeg var sikker på at rekorden min fra tidlig juni ville bli knust. Ørreten slaktet farten for så å stoppe helt, stusset litt og snudde 180 grader ned til plassen sin. Hjertet slo og jeg måtte sette meg ned. Hender skalv og jeg slet med å tenne en røyk. Flua hang i toppen av furua bak meg og jeg var ikke i stand til å knytte sko engang. Jeg var ferdig og utrolig lykkelig.

Jeg fikk sett en ørret som ble landet av en kompis av Gisle. Sånn skal ørreten se ut

[attachimg=1]

Harren er heller ikke så fæl i Troms heller

[attachimg=2]

Og sist men ikke minst. Lydia gjengens lille sjamør og nesten rikskjendis

[attachimg=3]

Jeg har igrunn så mye å fortelle av så lite. Torbjørn og Torbjørn har gitt meg, og sikkert Vidar og, en helt uforglemmelig tur. Vi fikk riktig nok ikke så mye fisk da klekkingene uteble, men det betyr lite når reisefølge består av dere, elvene jeg har sett og kveldene rundt bålet.

Henning sa til meg sist vi satt ved Renas elvebredde "Dette er hva vi lever for igjennom hele vinteren" og det er jammen sant. Denne turen kommer til å vare i mange år. Tusen takk igjen.

Sigve

post-969-13949888851544_thumb.jpg

post-969-13949888851921_thumb.jpg

post-969-13949888852292_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flot og morsom rapport, Sigve ! Og så skulle du blive hot-på-harr  ;D ;D

Torben

Nei ikke helt min venn. Ørret er ennå nr. 1 ;)

...var dog meget uheldigt med din Winston stang, Sigve.... :o :'(...Utur....

Man kan vel stadigvæk få en ny del ??? Eller er Winston helt lukket ?

T

Jo stangen er på vei til Nordisk. Blir vel fikset i løpet av vinteren

Herlig rapport fra det nord-norske.

Envy?.....no way! :D

(Må nokk lige få en snak om humor-niveau på os 50+'ere ved leilighed) ;D ;D ;D

Trodde du var 29 jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivlig turrapport Sigve. Veldig hyggelig og treffe deg og gutta der oppe. Synd det ikke klaffa bedre med fisket.  Også knekt winston stang da......  :'(  42 kg tjokkhund er drepen for skjøre stenger......Ble ikke det helt store  fisket på meg heller. men fikk lurt en flott ørret til slutt. Fikk seff stygge rapporter om  klekkinger og stoooor ørret fra slaskene jeg besøkte der oppe så fort jeg kom hjem...

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fikk seff stygge rapporter om  klekkinger og stoooor ørret fra slaskene jeg besøkte der oppe så fort jeg kom hjem...

Gisle

Det fenomenet er jeg kjent med GIsle !

Har fiska i barduelva siden -80 og den er meget lunefull mht forholdene, men når det smeller da er det eventyrlig !

(Og det smeller når en har reist sørover igjen, tro meg !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var en glimrende oppsummering, Sigve. En fantastisk hyggelig tur, og det er faktisk det viktigste for halvgamlinger som ikke har behov for å fiske så hardt lenger.

I tillegg til det du har nevnt, vil jeg spesielt trekke frem turens store sjarmtroll; Lydia.

Første gang jeg har opplevd en hund som loser på vakende fisk! Utrolig tøft :D

Gleder meg alt til nye eskapader med mine nye fiskekompiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fantastisk Sigve. Rett og slett :)

Kjenner meg igjen når jeg leser og lever meg skikkelig inn :)

Ringte deg en dag, men fikk mobilsvar, så da regnet jeg med at du var langt inn i gokk :)

Jeg ble tørr i kjeften av å lese. Var så bra at jeg glemte å lukke igjen kjeften :)

Flott rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongebra, Sigve!  :) Nydelig rapport.

Noen dager med deg og Vidar - og Torbjørn (den eneste av dere jeg ennå ikke kjenner) hørtes både fint og trivelig ut.

Jeg pleier å reise enda lenger nord når jeg først er virkelig "nordover", men dette hørtes meget bra ut.  :)

Så jeg har altså invitert meg selv med på neste tur  ;D

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Gisle. Sånn er jo helt normalt. Kanskje er det jeg eller du som kan ringe reiste kompiser å fortelle om sprutklekkinger :)

@Vidar. Jeg kommer nok til å dra opp neste år og. Har fått lov av torbjørn å bli 2 uker da. Det skal jeg jammen benytte meg av.

@Henning. Takk for det vennen.

@ Andre. Oddbjørn og jeg prata om å ta en lengre finnmarkstur. Tror heller jeg skal ta med oddbjørn opp til troms. Om du og hadde dykket opp hadde jo bare vært knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, Sigve!

Var utrolig trivelig å treffe deg og Vidar, selv om det bare ble med den ene kvelden for min del. Selv om dere bare var der for noen få dager så hadde dere en herlig avslappet holdning med null stress (se bl.a. Vidar på bildet under). Sånt liker vi!!! Har lagt ved et par bilder som viser gjengen rundt det lille kaffebålet ;D. Det faktum at det ikke klaffet helt med fisket betyr jo bare at dere må komme oppover en annen gang... ;).

5991594894_985630501b_z.jpg

Sigve med Lydia i fanget og Blybjørn i bakgrunnen. Sigve likte stolen :-[

5991039351_eedd8c3187_z.jpg

Resten av gjengen, med Vidar i tilnærmet horisontalen.

Beklager å ha 'brutt inn i tråden din'!

Raymond (opplest på stein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Raymond og takk i like måte. Kjempe dette. Bare legg inn bilder du. Gjør ikke noe som helst det. Ser rimelig avslappet ut ja. Både Vidar og jeg med Lydia på fanget ;D

Er nok redd jeg dykker opp en annen gang ja. Helt sykt at det blir et år til neste gang. Samtidig så går et år ganske så fort :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...