Gå til innhold

Nea


olea

Anbefalte innlegg

Er det noen nea-fiskere som kan fortelle om hvordan fisket har vært i elva de siste 2-3 årene. Fisket en del der da jeg bodde i Trondheim, men nå er det blitt litt for langt unna til at jeg har tatt turen dit. Men det frister veldig å ta en helagtur. Jeg fisket mest i nedre deler av elva, men også en del turer opp til Gressli. I Nea har jeg opplevd en av de mest psykedeliske klekinger av vårfluer. De var uhyggelig mange, de krøp inn ører, nese, på innsiden av klær, og de nekta å reagere på myggmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var i Nea en tur i går. Første gang for min del. Slettes ikke enkel denne Nea (hva er det me'a?). Førsteinntrykket er ei gigantisk "steinur" med terskler innimellom. Etter en dags fiske har jeg inntrykk av at elva er veldig lite variert. Endeløse strekker med småstein og grus. Lite standplasser for stor fisk. Minner meg altfor mye om ei smålakselv... Mulig dette forandrer seg når vannføringen er høyere, men jeg tror neppe jeg resier til Nea og fisker på lav vannstand igjen. Noe vårflueaktivitet på dagen. Fikk lurt noen på små gule døgnfluer utover kveldinga. Halvkilosfisk. Så ikke større.

 

Tror kanskje lokalkunnskap er det eneste middelet i Nea. man må kjenne standplassene tror jeg. "Umulig" å lete seg fram iløpet av 1 dag iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger litt tid i nea' date=' og stor fisk er det der, en nydelig elv spør du meg..[/quote']

 

Greit nok. Jeg har vært der en, 1, gang. Fisket fra utløp og opp over tersklene. Jeg klarer ikke å se hva som er så nydelig med denne elva. Voldtatt av kraftselskapet og dørgende kjedelig å fiske. Ovenfor tersklen er det stillestående. Foss og stryk over tersklen og deretter en nymfekulp... Hovedveien går 5-10 m unna elva. Stor fisk finnes det sikkert, men som jeg sa tideligere må man nok være særdeles lokalkjent for å finne standplassene. Førsteinntrykket var labert iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Greit nok. Jeg har vært der en' date=' 1, gang. Fisket fra utløp og opp over tersklene. Jeg klarer ikke å se hva som er så nydelig med denne elva. Voldtatt av kraftselskapet og dørgende kjedelig å fiske. Ovenfor tersklen er det stillestående. Foss og stryk over tersklen og deretter en nymfekulp... Hovedveien går 5-10 m unna elva. Stor fisk finnes det sikkert, men som jeg sa tideligere må man nok være særdeles lokalkjent for å finne standplassene. Førsteinntrykket var labert iallefall.[/quote']

 

Kunne ikke vært mer enig!!

Fikk samme følelsen som å stå i Gaula å kaste etter laks.

 

man trenger litt tid i nea' date=' og stor fisk er det der, en nydelig elv spør du meg..[/quote']

 

Ja det er mulig man trenger tid, men pkt. 1: Hva er det som er så nydelig med terskler og småstein? pkt. 2: Hvor står storfisken?

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har ulike syn på hvordan ei NYDELIG ørret-elv bør se ut. Greit nok det. Skal ikke forstyrre dere i Nea iallefall når det finnes så mye bra i resten av Trøndelag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder skal bli: Fant disse skandaløse bildene i et konkurrerende forum. Regner med at fotografen ikke har noe mot at bildene legges ut her også for videre diskusjon. Er det slik en NYDELIG ørretelv skal se ut?

nea_uten_vann.JPG

Det er iallefall Nea...

nea_uten_vann2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy Fan altså, det der kan umulig være lov. Mener å kjenne igjen strekket som er 100% tørrlagt, det skal gå litt mere vann i løpet som går på andre siden av øya. Men allikevel. Noen hundre meter lengre opp har jeg mistet et skikkelig beist av en fisk. Det var en del mere vann da. Etter tilslaget ble det et vanvittig utras, hele fluelina + 20meter backing i et eneste utras. Fisken gikk skrått motstrøms og jeg hadde ikke mulighet til å kolde snøre opp av vannet, til slutt så sleit fortommen som følge av vannpress på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Det var jeg som tok de bildene da jeg skulle på fisketur, men det ble heller dårlig med fangsten den dagen og resten av sesongen. Etter den siste turen har jeg ikke vært så ivrig i Nea. Har fisket der i mange år, men vet ikke hvordan forholdene er der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som tok de bildene da jeg skulle på fisketur' date=' men det ble heller dårlig med fangsten den dagen og resten av sesongen. Etter den siste turen har jeg ikke vært så ivrig i Nea. Har fisket der i mange år, men vet ikke hvordan forholdene er der nå.[/quote']

 

Håper det var greit jeg la dem ut her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei !

 

Nea er ei lure elv folkens. :shock: Det er mange utrolig fine strekker der. :D

Det er flott fisk der :D

Men den er skikkelig vanskelig å lure ;)

Nea er ekstremt næringsrik og kan til tider drive imitasjonsfiskeren til vannvidd. Har opplevd klekkinger av mange arter samtidig.

 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...