Gå til innhold

Hvilken døgnflue er dette mon tro?


Anbefalte innlegg

Funnet i strømmende vann (stilleflytende).

Kroppslengde: ca 15 mm.

Haler: 2

Jeg trodde i utgangspunktet at det var en veldig stor Heptagenia dalecarlica, eventuelt en svær og matt utgave av H. sulphurea. Det var mitt felt-tips.

Men etter å ha studert bildene litt bedre, så heller jeg nesten mot at dette kanskje kan være en Siphlonurus aestivalis.

Grunnen til at jeg endret mening var f.o.f. størrelsen på flua (ca 15 mm), men også at H. dalecarlica ikke er registrert i Agder-fylkene, og at jeg synes den var ulik de variantene av H. sulphurea som jeg har observert tidligere :rolleyes:

Hva mener ekspertisen?

post-3661-13949888899939_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja enig med staffan. . Men du må sjekke om den har noen form for mønster på underkroppen. . Men er iallfall en siplho :)

Det hadde den ikke, såvidt jeg kan erindre. Det var grunnen til at jeg antok at det måtte dreie seg om en S. aestivalis og ikke S. alternatus... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja enig med staffan. . Men du må sjekke om den har noen form for mønster på underkroppen. . Men er iallfall en siplho :)

Det hadde den ikke, såvidt jeg kan erindre. Det var grunnen til at jeg antok at det måtte dreie seg om en S. aestivalis og ikke S. alternatus... :rolleyes:

Ja hadde den ikke mønster så er det S.aestivalis  :D  de klekker her om dagen også..både aestivalis og alternatus...nesten lik størrelse også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vår tredje største døgnflue 15mm? Javel...

39.gif

Der jeg har observert dem mest tror jeg de ligger på 17-19mm. Men sikkert litt forskjellig her og der. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ser av flere artikler at de kan variere fra 15-19 ja. Er jo ikke noe nytt at døgnfluene varierer litt i størrelse. Men jeg har selv ikke sett så små aestivalis. Eller lagt merke til, tenker jeg vi sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av flere artikler at de kan variere fra 15-19 ja. Er jo ikke noe nytt at døgnfluene varierer litt i størrelse. Men jeg har selv ikke sett så små aestivalis. Eller lagt merke til, tenker jeg vi sier. :)

Vet ikke hvor store de eg har sett er eksakt men i g.lågen , den jeg så igår...var ikke så stor som den jeg har sett i en annen elv i området her....kan det være det kalde vannet feks ?

sekka på undersiden av kroppen så vet det var aestivalis...den var heller ikke så mye større enn alternatusen som jeg også så igår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aestivalis, Håvard.

Men det kuleste med disse er hvordan nymfene svømmer  :) Har du sett det? De svømmer omtrent kjappere enn fiskeyngel  ;D

Nei, jeg har aldri sett en aestivalis-nymfe i flukt, men det høres jo sprøtt ut at de er så kjappe. Jeg er klar over at de er gode svømmere, men visste ikke at tempoet var såpass imponerende :o

Vår tredje største døgnflue 15mm? Javel...

39.gif

Der jeg har observert dem mest tror jeg de ligger på 17-19mm. Men sikkert litt forskjellig her og der. Eller?

Jeg kan ikke skryte på meg å ha sett S. aestivalis så veldig mange ganger i løpet av mitt forholdsvis korte fiskerliv, men i nord-norge har jeg sett noen brukbare klekkinger av denne arten. Da har de vært hakket større enn de individene jeg observerte her på sørlandet. Men så er vel det meste større på oss nordlendinger... ;)

PS! Og jeg snakker ikke om kjeften... :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...