Gå til innhold

Reparere vadebukse. step by step


Anbefalte innlegg

Har titt og ofte sagt "gjørra sjøl" om alt som er ødelagt. Nevenyttig er jeg ikke, men man lærer utstyret å kjenne. Man blir bevisst over dets styrker og svakheter.

Har sett flere tråder der det etterlyses en god metode for å reparere pinholes og lignende..

Her følger en step-by-step løsning som funker :)

1:

Lokaliser hull. Bruk gjerne rødsprit og spray på. Eventuelle hull viser seg som mørke flekker. Er hullet stort nok, trengs ikke rødsprit. Bruk da tiden på å lokalisere mangler og manglende deler i stedet.

6039139480_c3cb91e4bc.jpg

2:

Finn fram nødvendig rep-utstyr. Om nødvendig, stikk til mor etter mere midler og eventuell hjelp. Er mor på hytta, lås deg inn, finn fram utstyr og finn fram beroligende.

6039146254_82cdf7d762_z.jpg

3:

Sett deg ned og gjør deg kjent med rep-utstyr. God kunnskap er tingen. Skulle ting vise seg å falle av og være mystiske, ta beroligende.

6039150978_52a9cae7d1_z.jpg

4:

Planlegg ønsket utseende på sluttresultat, herunder trådføring. En god trådføring er like viktig som god stangføring. Øv gjerne på noe annet enn rep-objekt. Bruk gjerne mors kjøkkenklut, hun er som sagt ikke hjemme.

6038605901_7de14cdc00_z.jpg

Følg med på denne lærerike tråden. Mer kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du avslørt ;) sier at du har jobbet overtid den siste tiden, men her viser du hva du har holdt på med.

Uansett blir det spennende og følge med på (sy)tråden ;D

Ja spennende synes jeg også, da buksa er tenkt å være med på fiske i morgen :o

Hehe, tenker jeg tar med en tube med aquasure bare for sånn just in case ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsetter..

5:

Om trådføring ikke er tilfredstillende, eller i det hele tatt viser seg å være umulig å forandre, let etter løsninger.

Som høyrehendt synes jeg det er naturlig å ha maskinen på min venstre side, for å ha maks kontroll på rep-objekt med go`handa. Dette er da feil. Snu maskinen rundt og gjør deg kjent med instillingene der. Brukte du mye tid forut snuoperasjonen, ikke mist kontrollen, ta mer beroligende. Fortsett på kjøkkenklut til ønsket trådføring. Dette tar også tid. Slapp av.

6038603877_354e903526_z.jpg

6:

Tilpass og gjør klar repobjekt. Dette bør du bruke tid på. Her vises rett metode for denne operasjonen: utside mot utside på vranga, vrengt opp ned, for å følge original trådføring.

6038598713_04f5fd0237_z.jpg

7:

Begynn å sy. Forvent sjarmerende feiltrinn.

6038608271_f1bf4a17fa_z.jpg

8:

Skulle undetråd/overtråd by på problem, ta ut og fiks. Det er den som er nederst. Bytt ut eventuelle, her helt klart feilproduserte nåler.

6038849553_6333e23524_z.jpg

9:

Fortsett å sy. Om nødvendig, sy mer. Jo mer jo bedre. Hullene blir såpass små uansett. 2 rader er penest, og den ene vil forsterke den andre, da den første er svak. Sy gjerne sikk-sakk over hverandre, det ser sterkt ut. Ikke forsøk å oppnå z-sting ved å trykke på maskinens knapper, bare dytt repobjekt frem og tilbake+sidelengs mens maskinen går.

6039406518_703bbb9fca_z.jpg

10:

Skulle undertråd by på mer problemer, fjern tidligere sying og start på nytt. Underveis, skulle undertråd plutselig skifte farge, er dette helt naturlig. Dette vil heller ikke synes på utsiden, da undertråd er under og inni.

6038833069_090ba95696_z.jpg

11:

Ved endt sying, klipp av løse tråder, men ikke alle. Noen av disse holder stingene sammen. Finn fram aquasure eller aquaseal og dekk ene siden på folden som har oppstått. Dekk gjerne litt til, vær raus med mengden. Husk over trådene, de trenger det.

6039413188_a1cd8346a1_z.jpg

12:

Legg hele skiten under press, dvs stor tyngde. Benytt gjerne multiverktøyet du brukte tidligere. Ta utgangspunkt i at det må ligge stille lenge. Skulle du på dette stadiet fortsatt befinne deg hos din mor og far, pass på limsøl.

Tips: legg bakepapir nederst mot underlag, og mot overlag, da bakepapir ikke limes fast til limet(hæ?)

6038869705_734cf8b72e_z.jpg

13:

Gi deg selv en klapp på skulderen, eventuelt en tommel opp. Dette kan du være stolt over, men ikke ta seieren på forskudd, den skal brukes også, ikke bare henge til pynt.

6038875401_ee6297569a_z.jpg

Håper dette er til nytte. En "siste touch" på verket, og en evaluering vil komme forhåpentlighvis søndag natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra sbs! ;D

Ikke mye som treffer bedre enn tørrvittig humor  :D

Tvi-tvi! Dette ser ut til å gå bra! Nå er det bare å unngå store snusmerker etter bakende fingre på buksa  :) Har enda til gode å gå av meg beina, men nå er jeg ferdig med å vokse i høyden (kun bredden det slår ut i og da er det sømmen i ræva som gir etter = enkel sak å sy inn en halvmeter i bredden) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra sbs! ;D

Ikke mye som treffer bedre enn tørrvittig humor  :D

Tvi-tvi! Dette ser ut til å gå bra! Nå er det bare å unngå store snusmerker etter bakende fingre på buksa  :) Har enda til gode å gå av meg beina, men nå er jeg ferdig med å vokse i høyden (kun bredden det slår ut i og da er det sømmen i ræva som gir etter = enkel sak å sy inn en halvmeter i bredden) ;)

Skulle en rep være vanskelig, kan jeg gjøre det :-X;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk "gør det selv"  ;D ;D...indrømmer selv at kunne bruge en symaskine !! Overlad aldrig alt til kvinder !!!!

Har lavet fine "hoftewaders" (stockingfoot hip waders) af et par waders, som var utætte i skridtet. Klippet af benene og flyttet selerne ned på hvert ben til at holde dem oppe vha bælte i bukser.

Glimrende at bruge på varme sommerdage eller hvor der ikke skal vades dybt  :D

Kan lægge billeder ind, hvis der er interesse !! ;D

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip Waders a la Torben  ;D ;D

Klip benene af ved skridtet - sy kanten rundt. Tag seler med klik-luk af og sy en på hver af de afklippede ben, så man kan bruge dem til at have sit bukse-bælte igennem - og dermed holde dem oppe.

Tager vel 2 timer for et par Hip Waders !!! Så smid ikke gamle waders væk !! :rolleyes:

Torben

post-1736-13949889066487_thumb.jpg

post-1736-13949889067168_thumb.jpg

post-1736-13949889067657_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...