Gå til innhold

Lyssterk objektiv til eos 7D


enrA

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe et nytt objektiv til mitt eos 7D.

Har sett på 24mm F/1.4 og 16-35mm F/2.8 som begge er rimelig kostbare...

Har selvfølgelig mest lyst på 24mm siden det skal være et rimelig rått objektiv, men på min 7D vil vel dette tilsvare rundt 38mm ??? Så 16-35mm er nok mer fleksibel.

Men lurte på om noen har erfaringer med en av disse/eller tilsvarende objektiv på 7D´n?  :D

Fra før har jeg sigma 10-20mm F/4-5.6 som jeg er fornøyd med, men savner litt mer lysstyrke til nattehimmel ol.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor opptatt du er av lysstyrken til objektivet, men 17-40 f4.0 L er koster halvparten av 16-35 og er etter min erfaring et godt objektiv. Bortsett fra lysstyrken, står det ikke noe tilbake på skarphet fra 16-35. Ellers har du EF-S 17-55 f2.8 som kanskje er det aller beste og mest fleksible valget til din 7D. Eneste bakdel er at det ikke er kompatibelt med fullformatsbrikken til eks 5D eller 1D serien. Optisk sett er dette objektivet noe av det bedre Canon har i dette segmentet. De er ikke like bra som Nikon sine 14-24 eller 16-35, men uansett veldig gode. jeg ville personlig valgt 17-40, pga 16-35 ikke gir meg store nok fordeler som forsvarer prisen.

Hei.

Skal kjøpe et nytt objektiv til mitt eos 7D.

Har sett på 24mm F/1.4 og 16-35mm F/2.8 som begge er rimelig kostbare...

Har selvfølgelig mest lyst på 24mm siden det skal være et rimelig rått objektiv, men på min 7D vil vel dette tilsvare rundt 38mm ??? Så 16-35mm er nok mer fleksibel.

Men lurte på om noen har erfaringer med en av disse/eller tilsvarende objektiv på 7D´n?  :D

Fra før har jeg sigma 10-20mm F/4-5.6 som jeg er fornøyd med, men savner litt mer lysstyrke til nattehimmel ol.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-35mm F/2.8 er jo et råskinn :)

Dollaren er jo ikke halvgæærn om dagen

Blir ikke dette (med momsen) omtrent nøyaktig samme pris som i Norge?

Eirik

Kjøper du brukt kan du få de til å sende det som gave eller med betydelig redusert pris. Da unngår du, eller betaler mye mindre i moms. Ingen seriøse butikker sender fotoutstyr som gave lengre. Eneste mulighet er butikker i Japan eller noe slikt. B&H sender ikke som gave. Ellers blir prisen med moms marginalt bedre i forhold til norge, så det har lite for seg. Kjøp brukt på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man har kontakter i usa bruk dem..... det er helt andre strafferaksjoner  i USA på slike transaksjoner som "gaveforsendelse" har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo ikke bare snakk om bedre lysstyrke da. Vil nå tro at canon 16-35mm 2.8 har en helt annen skarphet enn sigmaen. I tillegg kommer jo f/2.8 som et STORT pluss :D

Oppgradering til 17-40mm 4.0 tror jeg ikke det blir... grunnen til at jeg ønsker å oppgradere er bedre lysstyrke til blandt annet nattfotografering og i dårlig lys  :)

Og hvis det blir nytt objektiv, så blir det kjøpt i Norge! Fotovideo annonserte i dag at de blir å komme med studentrabatt i september, da blir det faktisk billigere å kjøpe det der enn fra usa (medregnet moms).

STUDENTRABATT HOS FOTOVIDEO

I tillegg til noen veldig gode tilbud du finner nedenunder tilbyr vi alle studenter eksklusive rabatter på følgende modeller/merker:

Sigma tilbyr -10% på all optikk

Benro tilbyr  -10% på stativer og bæreutstyr.

Canon tilbyr 10% på alle kamerahus og optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for 16-35 F2.8 uten å stusse.

I min verden, er ikke disse to til å sammenligne en gang.

Men om den andre er "god nok" , er en annen sak.

Har du et konge kamerahus, hadde jeg valgt optikk fra øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som du har bestemt deg allerede.... :rolleyes:

Men når det gjelder foto i dårlig lys,kommer du ikke veldig mye bedre ut med f/2,8 i forhold til f/4.Det er fremdeles bare 2/3 blender-/lukker-/iso-trinn.Den egenskapen må du nok fremdeles hente inn på iso-innstillinger eller ved stativbruk. Så noe STORT pluss er det ikke. ;)

F/1,4 derimot,da snakker vi........ 8)

På den annen side:16-35 mk II er et kremobjektiv,spesialtilpasset FF med maaaange mp.

Gisle bruker et sånt på sin 7D,send ham en PM,selv om det ikke burde være nødvendig,bildene han har tatt med det taler vel for seg. ;)

Objektivet pleier å gå for rundt 10k på foto.no,så da får du det vel nesten like billig i butikken.

Lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

16-35mm F/2.8 er jo et råskinn :)

Dollaren er jo ikke halvgæærn om dagen

Blir ikke dette (med momsen) omtrent nøyaktig samme pris som i Norge?

Eirik

Man handler i norge hvis man "kan"  :) Var bar et eksempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som du har bestemt deg allerede.... :rolleyes:

Men når det gjelder foto i dårlig lys,kommer du ikke veldig mye bedre ut med f/2,8 i forhold til f/4.Det er fremdeles bare 2/3 blender-/lukker-/iso-trinn.Den egenskapen må du nok fremdeles hente inn på iso-innstillinger eller ved stativbruk. Så noe STORT pluss er det ikke. ;)

F/1,4 derimot,da snakker vi........ 8)

Har ikke bestemt meg enda... ser nå at det ikke er SÅ mye å hente på 2.8 sammenlignet med 4.0  :P

Men ville det kanskje vert lurere å gå for 24mm 1.4 da?  Den er 1800,- dyrere enn 16-35 2.8, å jeg får ikke noe serlig med vidvinkel med den... men en helt annen lysstyrke da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta nattbilder er det helt klart en sto fordel med 2.8 kontra 4.0. Du kan halvere lukketiden, eventuelt halvere isoen, på samme blender. Gå for 24 1.4 om du har råd. Råeste linsa til nattbilder. Du burde også vurdere å bytte 7D'n mot en 5D2 pga den overlegne iso-performancen, om nattbilder er vktig. Jeg angrer litt på mitt 7D-kjøp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 24mm 1.4 II bestilt :P kan ikke si annet enn at jeg gleder med til den kommer og til det blir litt mørkere her oppi nord!

Ja, jeg vurderer bytte... men det blir ikke med det første :-X ! Men hadde klart vært bedre med 5D2 fremfor 7D`n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kremoptikk!!

Har 24mm f/1,4 selv og har såvidt prøvd MkII-varianten som er laget for det digitale formatet.

Det er merkbar forskjell i MkII-ens favør, og jeg er strålende fornøyd med førsteutgaven!

Jeg vurderer ny ultravidvinkel til min 5D MkII. Valget blir nok Nikon 14-24mm f/2.8G ED AF-S og konverter...

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=336&sort=7&cat=28&page=1

Rart ikke noen nevner en slik til ditt formål. Optisk slår den vel det meste av vidvinkel fra canon, selv fastoptikken....

Prismessig ligger den vel litt under Canon 24 f/1,4 L USM II.

Autofokusen funker ikke når denne brukes på Canon-hus, men man bruker jo heller ikke autofokuset særlig mye på vid-vinkel, og i allefall ikke i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med kremoptikk ! Det var saker ! Tøft ! :D

Tøft siden du låser deg på en brennvidde,men du vill nok vende deg til det,og se mulighetene i et sånt objektiv. ;)

Jeg vurderer ny ultravidvinkel til min 5D MkII. Valget blir nok Nikon 14-24mm f/2.8G ED AF-S og konverter...

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=336&sort=7&cat=28&page=1

Rart ikke noen nevner en slik til ditt formål.

For det første Lars : Mister du litt vidvinkel med konverter ? Tønnefortegnelse/vignetering ?

Og det siste her:Ha'kke tenkt tanken,men du er sikkert inne på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!  ;D

Bra at du er fornøyd med det, det er 5D du bruker? Eneste som er litt irriterende er 1.6 crop på 7D`n... Men får se om det blir solgt og kanskje en 5D kommer i hus utover høsten :D

Ser frem til å få testet det. Det blir sikkert litt uvant i begynnelsen med å bli låst til en brennvidde, men regner med at dette objektivet blir noen hakk opp fra sigma 10-20mm F/4-5.6

Hmm, har faktisk aldri tenkt tanken.. visste ikke at det var mulig med Nikon objektiv på canon engang :P hvordan er det egentlig med Nikon objektiv på canon? Får du samme brennvidde eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars.

Jeg har hatt 14-24 objektivet til min D700.

Gromt objektiv, uten tvil. Er vel nikons skarpeste.

Men jeg hadde noen ting jeg ikke likte helt.

Glasset i front er veldig utbua. Jeg var nervøs for å drasse det med meg.

Alle filtrene du har, kan ikke brukes skikkelig, du du må ha en spesiel dings på tuten for å montere filter. Alle filter blir også veldig store, da feks et 77mm filter blir alt for lite.

Har en link eller noe ang dette og kan legge ut visst interesse.

Skriver på telefon nå, og da blir det litt styr å finn frem :)

Jeg byttet mitt mot et 24-70 og har ikke angret på dette i et eneste sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har faktisk aldri tenkt tanken.. visste ikke at det var mulig med Nikon objektiv på canon engang :P hvordan er det egentlig med Nikon objektiv på canon? Får du samme brennvidde eller?

Du beholder brennvidden, men mister autofokuset.

Mange utrolig dyktige landskapsfotografer kjører 5D I/II hus og Nikon 14-24mm objektiv.

Hvis du i tillegg leser brukerinnleggene på fredmiranda.com får du en viss pekepinn på hvor utbredt dette er.

Canon har såvidt jeg vet ikke noe som matcher ytelsene til Nikon'et verken på fast eller zoom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...